Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Radar i uzbrojenie dla FA-50PL? KAI: Dostarczymy na czas sprawdzone rozwiązanie

Podczas polsko-koreańskiego seminarium współpracy przemysłu obronnego poruszona została kwestia wyposażenia samolotów bojowych FA-50PL w pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM i radar ze skanowaniem elektronicznym (AESA). Jak powiedział Lee Bong-Keun, Managing Director, Korea Aerospace Industries – „Jedyne co mogę powiedzieć na temat, to że dostarczymy na czas sprawdzone rozwiązanie dla naszego polskiego klienta.”

FA-50 Aircraft
Model FA-50 prezentowany podczas MSPO 2022.
Autor. J. Sabak
Reklama

Kwestie tych dwóch elementów wyposażenia i uzbrojenia są kluczowe dla realizacji przez samoloty FA-50PL stawianych przed nimi zadań lekkiego myśliwca. Jest to o tyle ważne, ze obecnie produkowane wersje tej maszyny uzbrojone są w nieprodukowane już warianty rakiet powietrze-powietrze krótkiego zasięgu typu AIM-9 Sidewinder naprowadzane termicznie. Siły Powietrzne RP oczekują, że docelowa wersja będzie przenosić uzbrojenie kompatybilne z obecnie używanymi F-16C/D Block 52+ które uzbrojone są w pociski AIM-120C-7.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Obecnie przeprowadziliśmy studia wykonalności w zakresie zdolności do integracji pocisków AMRAAM (rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 – przyp.red) na samolotach FA-50. Prace są nadal realizowane, ale więcej nie mogę powiedzieć na ten temat w obecnej chwili.
Lee Bong-Keun, Managing Director, Korea Aerospace Industries
Reklama

Kluczowe dla tych możliwości są również odpowiednie stacje radiolokacyjne. Obecnie FA-50 Block 10 posiada pokładowy radar kontroli ognia IAI/Elta EL/M-2032. Jest to konstrukcja o niewielkich gabarytach i niedostatecznych możliwościach dla Polskich potrzeb. Dlatego dla wersji FA-50PL przewidziano zastosowanie nowej stacji z elektronicznym skanowaniem. Rozważane są różne opcje. Jest wśród nich radar EL/M-2052 będący rozwinięciem izraelskiej stacji stosowanej obecnie na FA-50, amerykańskie radary firm Northrop Grumman AN/APG-83 SABR i Raytheon PhantomStrike, ale też dwa radary koreańskie - LIG NEX1 oraz opracowywany przez KAI radar przeznaczony dla myśliwca KF-21. Są to stacje oparte na modułach AESA i mogą być skalowalne.

Zobacz też

W tej kwestii pan Lee Bong-Keun był znacznie bardziej enigmatyczny i potwierdził tylko prowadzone w tym zakresie działania oraz zapewnił, że zostaną one dostarczone stronie polskiej w terminie. Prawdopodobnie wynika to z potrzeby potwierdzenia współpracy poszczególnych stacji branych pod uwagę z pociskami AMRAAM. O ile radary firm Northrop Grumman i Raytheon zostały już certyfikowane w tym zakresie, to stacje koreańskie i izraelska muszą potwierdzić współpracę z wybranymi pociskami zapewniającymi rażenie poza widocznością wzrokową.

Reklama

Strona koreańska zdaje się być pewna, że uda się dotrzymać założony wcześniej termin dostaw nowej wersji FA-50PL, czyli lata 2025-2028. Jest to istotne zarówno dla możliwości polskiego lotnictwa jak też wiarygodności koreańskiego producenta na rynku europejskim.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama