Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PZL-Świdnik zwiększa swoje znaczenie na arenie międzynarodowej i umacnia zdolności polskiego przemysłu śmigłowcowego oraz obronnego [ANALIZA]

Śmigłowiec wielozadaniowy AW139
Śmigłowiec wielozadaniowy AW139
Autor. PZL Świdnik

PZL-Świdnik jest jedynym krajowym zakładem śmigłowcowym (OEM) wpisującym się jednocześnie w ramy polskiego przemysłu obronnego. W swojej ponad 70-letniej historii, pozostaje strategicznym partnerem przemysłowym i technicznym wojska, czemu dowodzą liczby – 80% śmigłowców w Siłach Zbrojnych RP w szczytowym momencie pochodziła ze Świdnika. Dzisiaj ten odsetek wynosi około 60%, ale wraz z dostawami nowych AW149 oraz AW101 znów będzie rosnąć, a modernizacja Sokoła utrwali tę wielkość w dłuższej perspektywie.

Reklama

Materiał przygotowany przez PZL-Świdnik

Reklama

Spójność floty jaką gwarantuje krajowy OEM, jakim jest PZL-Świdnik, zapewnia wojsku strategiczną, lokalną bazę logistyczną i zaplecze techniczne. Rozwój krajowego łańcucha dostaw powiązanego z PZL-Świdnik, w tym centrum serwisowego w ramach Grupy PGZ, zabezpiecza wszystkie potrzeby wojska w zakresie eksploatacji floty śmigłowcowej. Zdolności PZL-Świdnik do projektowania, konstruowania, kastomizacji i pełnej produkcji, a następnie serwisowania i modernizacji śmigłowców w całym cyklu ich użytkowania ma fundamentalne znaczenie dla obronności kraju. Co równie ważne, korzyści z dalszego dynamicznego rozwoju PZL-Świdnik odczuwa krajowy rynek, wzrasta zatrudnienie, rozwija się szkolnictwo zawodowe i wiele powiązanych gałęzi przemysłu, w tym zakładów w ramach Grupy PGZ. Obecnie, w nowej erze szybkiego dozbrajania armii, tych aspektów nie można już pomijać w kompleksowych rozważaniach nad bezpieczeństwem, obronnością i przemysłem.

Czytaj też

PZL-Świdnik, dzięki podpisanej umowie na dostawy wielozadaniowych śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych rozpoczyna pełną ich produkcję. Świdnickie zakłady zintegrują uzbrojenie śmigłowca, zgodnie z wyborem resortu obrony, prowadzić będą ich przyszłą modernizację, naprawy i remonty w oparciu o pozyskaną technologię i know-how. W ten sposób cały łańcuch wartości zamyka się pod krajowym szyldem „PZL-Świdnik". Znaczenie świdnickich zakładów śmigłowcowych dla obronności kraju i rozwoju potencjału przemysłowego jest fundamentalne.

Reklama
Wielozadaniowy śmigłowiec AW149
Wielozadaniowy śmigłowiec AW149
Autor. MON

Zawsze w awangardzie

PZL-Świdnik jest jedynym w kraju zakładem śmigłowcowym posiadającym certyfikaty Organizacji Projektującej wg przepisów PART 21, wydane przez EASA dla śmigłowców lekkich i średnich oraz Wojskowe Zatwierdzenie Organizacji Projektującej, wydane przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych. Utrwalany przez dziesięciolecia know-how i poczynione inwestycje sprawiają, że PZL-Świdnik znajduje się w światowej czołówce śmigłowcowej. Tożsamość PZL-Świdnik, jako OEM-a utrzymywana jest dzięki własnym programom – w tym m. in. programowi śmigłowca W-3 Sokół realizowanego na rzecz klientów krajowych i zagranicznych; wojskowych i cywilnych - jego modernizacji, produkcji części i podzespołów. Nie można tu pominąć także programu SW-4 i jego wersji bezzałogowej, która jest demonstratorem technologii, wykorzystywanym w projekcie OCEAN 2020 oraz działów prób w locie (flight line), testów i prób zmęczeniowych i całej produkcji struktur lotniczych.

Kamieniem milowym w historii PZL-Świdnik, jako OEM-a jest rozpoczynająca się pełna, własna produkcja nowego śmigłowca wielozadaniowego AW149 dla Sił Zbrojnych RP. Ta nowa platforma śmigłowcowa w portfolio PZL-Świdnik wymaga dalszych inwestycji w infrastrukturę oraz już wprowadza szereg zmian operacyjnych i logistycznych w Zakładach. AW149 ze Świdnika będzie polskim wariantem tego najbardziej nowoczesnego śmigłowca wielozadaniowego w swojej kategorii. Tu, w PZL-Świdnik już powstają struktury płatowca, a linia montażu końcowego umożliwi pełną produkcję oraz integrację sensoryki, awioniki oraz nowoczesnych systemów uzbrojenia i samoobrony, zgodnie z wymaganiami Sił Zbrojnych RP.

Śmigłowce SW4
Śmigłowce SW4
Autor. PZL-Świdnik

Ważnym projektem rozwojowym, obecnie realizowanym w PZL-Świdnik, jest również modernizacja śmigłowca Sokół. Dalsze prace w tym zakresie, jak unifikacja do standardu cyfrowego w ramach tzw.Mid-Life Upgrade Sokołów umocnią strategiczną relację „przemysł-wojsko", aby odpowiedzieć na pilne potrzeby związane z bezpieczeństwem kraju. Ponad sto śmigłowców na platformie W-3 jest w posiadaniu różnych służb mundurowych i cywilnych w Polce i zagranicą. PZL-Świdnik jest więc odpowiedzialny za globalną flotę, za prace serwisowe, naprawcze i remontowe (MRO), a także produkuje części zamienne dla tej międzynarodowej floty.

Czytaj też

Jednym z przykładów innowacji w PZL-Świdnik w obrębie platformy W-3 jest realizacja programu nowych łopat wirnika głównego, które są oparte technologicznie na rozwiązaniach zastosowanych w AW149. Mają one dać zwiększenie udźwigu o około 200 kg, poprawią parametry zawisu i przyczynią się do zmniejszenia kosztów eksploatacji. Próby w locie mają rozpocząć się wkrótce. Zakończone zostały etapy projektowy i wstępnego wdrożenia produkcyjnego. W ostatnim kwartale 2024 r. PZL-Świdnik uruchomi pierwszą partię produkcyjną. Zastosowanie nowych łopat nie będzie wymagało modyfikacji mechanicznych i, co ważne, będą one wymienne pojedynczo, a nie w całych kompletach oraz nie będą miały ograniczeń kalendarzowych; ich resurs wynosi 6500 godzin, czyli w praktyce oznacza to jeden komplet na większość cyklu życia śmigłowca.

Śmigłowiec W-3 Głuszec
Śmigłowiec W-3 Głuszec
Autor. PZL-Świdnik

Działalność obsługowo-serwisowa

PZL-Świdnik posiada w swoich kompetencjach zdolności do wykonywania napraw i remontów śmigłowców ich modyfikacji i modernizacji. Służba Wsparcia Klienta i Szkoleń PZL-Świdnik oferuje pełny zakres wszechstronnych i zintegrowanych funkcji wsparcia wg modelu 360° zapewniając efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe dla zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji, zawsze tam, gdzie to możliwe. Oznacza to oferowanie użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia serwisowego, napraw i remontów (MRO), ale i wykraczając poza działalność stricte posprzedażową – oferowanie pewnych unowocześnień i modernizacji starszej floty. Wyrazem tego są np. wspomniane już nowe łopaty wirnika głównego Sokoła.

Działalność Służby Wsparcia Klienta i Szkoleń PZL-Świdnik ma kluczową rolę w organizacji OEM (Original Equipment Manufacturer). Dzięki kompetentnemu personelowi inżynieryjnemu, PZL-Świdnik udziela pełnego wsparcia technicznego, realizując remonty, naprawy usterek, prowadzi serwis gwarancyjny, dostarcza części zamienne, zarządza dokumentacją eksploatacyjną, zajmuje się tłumaczeniami i interpretacją zapisów obsługi technicznej. Raportowane przez klientów zdarzenia natury technicznej podlegają analizie pod kątem zaproponowania skutecznych i szybkich sposobów ich rozwiązania. Przyjęte rozwiązania, metodyka usuwania usterek i obsługi śmigłowców oraz ich systemów są publikowane w dedykowanych i zatwierdzonych publikacjach typu instrukcje obsługi i naprawy, biuletyny i listy serwisowe.

Czytaj też

Działalność Służby Wsparcia Klienta i Szkoleń PZL-Świdnik, jako OEM-a sięga aż do rozbudowanego obszaru szkoleń lotniczych i technicznych w zakresie pilotażu jak i podstawowej obsługi śmigłowców.

Loty testowe i piloci doświadczalni

Zmiany w konstrukcji śmigłowca muszą zostać przetestowane w locie. Działu Prób w Locie (Flight Line) jest jednym z kluczowych działów w strukturze PZL-Świdnik, jako OEM-a. Piloci testowi oraz zespół inżynierski odpowiedzialni są za przygotowanie śmigłowców do lotu, testowanie zastosowanych rozwiązań zgodnie z oczekiwaniami użytkownika. Piloci doświadczalni PZL-Świdnik, w oparciu o układy pomiarowe oraz sensory zainstalowane na śmigłowcu dokonują analizy zdatności do lotu, które polegają na rejestracji danych i następnie, po przesyłaniu ich na stanowiska naziemne, podlegają dokładnej analizie. Te kompetencje pozwalają świdnickim zakładom rozwijać śmigłowce, wprowadzać zmiany na platformach, aby dostosowywać je do zmieniających się wymagań wojska. Obecnie, w związku z produkcja AW149 PZL-Świdnik poszerza kompetencje działu prób w locie o tę nową platformę.

Dział Prób w Locie (Flight Line)
Dział Prób w Locie (Flight Line)
Autor. PZL-Świdnik

Zaplecze technologiczne, czyli nowoczesne centrum struktur lotniczych

Świdnickie zakłady są Centrum Kompetencji w zakresie struktur lotniczych w ramach Grupy Leonardo. Tu powstają płatowce do światowego bestsellera AW139, którego kabina została zaprojektowana przy znacznym udziale polskiego zespołu inżynieryjnego. Z kolei struktury lotnicze lekkich śmigłowców jak AW109/119, które również powstają w Świdniku, w znacznym stopniu wykorzystywane są przez Siły Powietrzne i Marynarkę Wojenną USA i wielu innych odbiorców wojskowych. Tym samym PZL-Świdnik uczestniczy więc w międzynarodowym programie wojskowym. Plasujący się pomiędzy tymi dwoma platformami AW169, dla którego PZL-Świdnik produkuje znaczną część struktur, zdobył kontrakt austriackich sił zbrojnych, ale licznie korzysta z niego również armia włoska i inne służby mundurowe wielu krajów.

Tu, w Świdniku powstają struktury AW149, aby wkrótce kompletne śmigłowce wyprodukowane na lokalnej linii montażu końcowego były gotowe do lotu. Ponadto w Świdniku wytwarza się część elementów płatowca AW159, słynnegoWild Cat'a w służbie brytyjskiej armii oraz znaczna część struktur, w tym największe komponenty AW101, które służą m. in. we Włoszech, Norwegii, Japonii, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach, a w krótce będą służyć w Marynarce Wojennej RP. Produkcja płatowców w PZL-Świdnik obejmuje więc wszystkie kategorie śmigłowców od lekkich po ciężkie, trzysilnikowe.

W dużej mierze wykorzystywana jest technologia kompozytowa, w której PZL-Świdnik osiągnął doskonałość.

Dział Struktur Lotniczych
Dział Struktur Lotniczych
Autor. PZL-Świdnik

Awangarda technologiczna w produkcji najwyższej próby kompozytów

PZL-Świdnik specjalizując się w elementach kompozytowych, monolitycznych i strukturalnych komponentach dla wszystkich śmigłowców Leonardo, będąc nierozerwalnym elementem procesu powstawania śmigłowców z rodziny Leonardo.

Materiały kompozytowe odgrywają coraz większą role we współczesnym lotnictwie, a PZL-Świdnik od wielu lat specjalizuje się w produkcji struktur kompozytowych przy wykorzystaniu nowoczesnych metod produkcji i specjalistycznych urządzeń. Jednym z etapów procesu produkcji kompozytów jest poddanie elementów kompozytowych wysokiej temperaturze oraz ciśnieniu. W tym celu PZL-Świdnik wykorzystuje różnej wielkości autoklawy.

Zanim elementy trafią do autoklawu, w kontrolowanych warunkach temperatury odbywa się ich nanoszenie na siebie oraz klejenie warstw materiałów. W tym celu została stworzona hala, gdzie w wymaganych, specjalistycznych, czystych warunkach clean-room) odbywa się cały proces. Pomieszczenia te zostały wyposażone w projektory laserowe, które wyświetlając wzór ułożenia włókien, usprawniają pracę specjalistów.

Dział Kompozytów, specjalistyczne czyste pomieszczenie (clean room)
Dział Kompozytów, specjalistyczne czyste pomieszczenie (clean room)
Autor. PZL-Świdnik

Mówiąc o kompozytach, znów należy zwrócić uwagę na poruszony wcześniej wątek nowych, kompozytowych łopat wirnika nośnego do śmigłowca W-3 Sokół, ponieważ suma doświadczeń konstrukcyjnych i produkcyjnych składa się na pełny obraz zdolności OEM-a. Jest to ważne, aby zrozumieć procesy produkcyjne, nie redukując znaczenia jednego, wąskiego wycinka specjalizacji działu.

Dział Kompozytów
Dział Kompozytów
Autor. PZL-Świdnik

Idąc dalej, tropem linii produkcyjnych, PZL-Świdnik posiada również możliwości wykonywania obróbki pokryciowej aluminium, stali, stopów miedzi, tytanu i aluminium. Zakład posiada w pełni zautomatyzowane linie do anodowania kwasem chromowym i chromianowania, cynkowania, anodowania twardego, frezowania chemicznego i anodowania w kwasie siarkowym.

Czytaj też

Fundamentalnym dla zdolności produkcyjnych PZL-Świdnik jest bogato wyposażony park maszynowy do obróbki mechanicznej zajmujący powierzchnię znacznie ponad 100 tys. metrów kwadratowych, gdzie znajdują się setki nowoczesnych maszyn. Niektóre z nich są jedynymi lub nielicznymi na skalę europejską. Zakład Mechaniczny pozwala na produkcję każdego krytycznego elementu śmigłowca z aluminium, tytanu czy innych materiałów. Ultranowoczesny park maszynowy składa się między innymi z wieloosiowych obrabiarek, tokarek, czy też wielkogabarytowych maszyn profilowych.

Testy i próby zmęczeniowe

PZL-Świdnik prowadzi złożone prace badawcze i pomiarowe na gotowych statkach powietrznych przy pomocy badań i prób statycznych i zmęczeniowych, funkcjonalnych, trwałościowych, wibracyjnych, prób w komorach klimatycznych, drop testów i wielu innych. W tym zakresie realizowane są testy kadłubów oraz całych struktur lotniczych, nie tylko w ramach Grupy Leonardo, ale również na zlecenie użytkowników końcowych, będąc tym samym ważnym zapleczem technicznym Polskiego Wojska. W ramach tego procesu wykonuje się próby dynamiczne, statyczne, wibracyjne, w komorach klimatycznych i wiele innych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, zdobytemu know-how PZL-Świdnik realizuje badania także dla najnowszych produktów grupy Leonardo, takich jak zmiennowirnikowiec / tiltrotor AW609.

Dział Prób i Testów Zmęczeniowych,
Dział Prób i Testów Zmęczeniowych,
Autor. PZL-Świdnik

Na etapie produkcji, każdy wyprodukowany element jest badany również przez laboratoria metaloznawcze, chemiczne i pomiarowe. W przypadku elementów kompozytowych, badania wykonuje wieloosiowy system skanujący wykorzystujący metody ultradźwiękowe.

Połączone zdolności

Połączone zasoby i zdolności PZL-Świdnik, jako OEM mają fundamentalne znaczenie dla obronności kraju. Zaplecze techniczne i baza logistyczna zlokalizowana blisko wojska, stała współpraca z użytkownikiem i instytucjami resortu obrony tworzą środowisko dla dalszych innowacji. Jak pokazują doświadczenia ostatniego roku, tuż za granicą Polski i na jej granicy, zdolności krajowego OEM-a śmigłowcowego są jednocześnie strategicznym aktywem kraju, nie tylko miejscem pracy kilku tysięcy Polaków.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. MON

PZL-Świdnik jest gotowy na dalszą realizację pilnych programów śmigłowcowych dla Sił Zbrojnych. Proponowane są nowoczesne śmigłowce wielozadaniowe, morskie, transportowe, desantowe oraz bojowe. Paleta jest szeroka, a wiele cech wspólnych poszczególnych platform sprawia, że piloci mogą szybko zostać wdrożeni do służby na bliźniaczych platformach rodziny AW (Leonardo). PZL-Świdnik wraz z polskim łańcuchem dostaw w tym spółkami z Grupy PGZ może wspólnie zaproponować szereg korzyści kluczowych dla zapewnienia bezpieczeństwa kraju, ale i rozwoju innowacyjnej gospodarki.

Materiał przygotowany przez PZL-Świdnik

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. ja!

    PZL-Świdnik czy to przypadkiem nie Leonardo Helicopters.

  2. Kordian

    Najlepiej zostać przy kijach , wszak wszystko jest do zniszczenia.

  3. Diesel34

    Na dzisiejszym polu bitwy nasyconym OPL , śmigłowiec jawi się jako fanaberia z minionej epoki a mówiąc otwarcie: latająca trumna. To najdroższa i najmniej skuteczna broń w przeliczeniu koszt/efekt. Jeśli ktoś decyduje się dziś na użycie helikopterów w wojnie, to tylko jako taksówka dla żołnierzy lub nośnik rakiet dalekiego zasięgu typu: spike NLOS, czyli szybko odpal i uciekaj.

    1. Constras

      @Diesel34 Ani helikopter ani czołg nie wygrają samodzielnie wojny, ale użyte w odpowiednich okolicznościach (także terenowych) mogą się do tego przyczynić. "najdroższa i najmniej skuteczna broń w przeliczeniu koszt/efekt" - jak to policzyłeś? Nie sądzisz że np. okręty podwodne miałyby jeszcze niższy współczynnik k-e, no, powiedzmy przy założeniu, że nie będą wyposażone w pociski dalekiego zasięgu z głowicami nuklearnymi (sny o potędze raczej niż realna perspektywa). Pytam zupełnie bez szydery.

    2. Diesel34

      Nie chodziłeś do szkoły i nie uczyli cie dodawania? Czy to tak trudno policzyć masę przenoszonej broni do ceny nośnika? Chyba inna jest cena np. rosomaka za 10 milionów złotych a inna Black Hawka za 200 milionów złotych i połowie zasięgu rosomaka a podobnej nośności i gorszym opancerzeniu? Coś ruscy tymi helikopterami wojny nie wygrali, mimo słabości Ukraińców. Podwodne okręty to inna bajka i tylko .... porównuje je do helikopterów.

    3. klapaucyusz

      @Diesel34 - Też nie jestem przekonany do sensu dużych wydatków na flotę śmigłowców, ale gdy operuje się takimi uproszczeniami jak sprowadzanie wartości bojowej do masy przenoszonej broni, to raczej warto zachować pokorę.

  4. naczelny wuc

    Powiedzcie lepiej co z AW249, gdy się pany z Leonardo pospieszą, to być może wam klepanie Kruka nie odleci.

  5. Razparuk

    Nie ma już "polskiego przemysłu śmigłowcowego". Koniec przekazu

  6. Chyżwar

    Co prawda to artykuł sponsorowany, ale jest w nim jak byk napisane: "Kamieniem milowym w historii PZL-Świdnik, jako OEM-a jest rozpoczynająca się pełna, własna produkcja nowego śmigłowca wielozadaniowego AW149 dla Sił Zbrojnych RP". Ciekaw jestem co teraz powiedzą koledzy, którzy przy okazji zakupu AW149 twierdzili, że produkcji tych śmigłowców w Polsce nie będzie?

  7. Thorgal

    Możliwości może i ten zakład ma ale co i w jakich ilościach produkuje to inna rzecz. Ja też mam potencjał....