Z lotniska w Nagoi wzniósł się do pierwszego lotu nowy, regionalny odrzutowiec pasażerski Mitsubishi Regional Jet. Lot przedseryjnego samolotu FTA-1 w wersji MRJ-90 mieszczącej do 92 pasażerów trwał 87 minut. W jego trakcie załoga sprawdziła aerodynamikę maszyny, a także pracę silników i instalacji pokładowych w różnych fazach lotu. MRJ podczas  pierwszego lotu towarzyszyły odrzutowe samoloty treningowe Kawasaki T-4 Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony. 

Wraz z oblataniem samolotu MRJ Mitsubishi Aircraft Corporation (partnerstwo pomiędzy Mitsubishi Heavy Industries i Toyota Motor Corporation) wkracza do walki na trudnym rynku regionalnych odrzutowców przewożących mniej niż 100 pasażerów. Japońska maszyna będzie produkowana w dwóch podstawowych wersjach - MRJ-70, zabierającej maksymalnie 78 pasażerów i MRJ-90 zabierającej do 92 osób. Zasięg samolotu będzie wynosić od 1530 km dla wersji MRJ-70STD do ponad 3300 km w przypadku wersji MRJ-70/90LR. Samolot napędzają silniki Pratt & Whitney PW1215 (MRJ-70) lub PW1217G (MRJ-90). Jednostki napędowe z tej samej rodziny, PW1000G, będą też montowane w takich nowoczesnych samolotach pasażerskich jak A320neo, Embraer E-Jets 2, Bombardier CSeries lub Irkut MC-21. 

Tym samym Mitsubishi MRJ będzie konkurować z takimi samolotami jak Embraer E-Jets, Bombardier CRJ series i - w mniejszym stopniu - z maszynami produkowanymi przez naszych wschodnich sąsiadów: rosyjskim Suchojem Super Jet i ukraińskim Antonowem An-148. Pomimo tego Japończycy chwalą się zebraniem zamówień na 223 samoloty wraz z dodatkowymi 184 opcjami zarówno od przewoźników krajowych, jak i odbiorców zagranicznych. Pierwsze Mitsubishi MRJ mają trafić do linii lotniczych All Nippon Airways w 2017 roku wkrótce po uzyskaniu certyfikatu typu.  

Mitsubishi Regional Jet to pierwszy samolot pasażerski opracowany w Japonii od czasów turbośmigłowego NAMC YS-11, który oblatano w 1962 roku i produkowano do 1974 roku w liczbie 182 egzemplarzy. Doczekał się on także wersji wojskowych, m.in. transportowych, do przewozu VIP-ów, szkolenia nawigatorów oraz walki elektronicznej, które do dzisiaj są używane przez Japońskie Siły Samoobrony. 

Podobnie jak w przypadku NAMC YS-11 jest prawdopodobne, że MRJ doczeka się wersji wojskowych. Maszyna tej klasy bardzo dobrze nadaje się do przewozu VIP-ów na trasach krajowych i regionalnych. Dodatkowo taki samolot może być przyszłą platformą dla morskiej maszyny patrolowej podobnej do Boeinga MSA, która mogłaby uzupełnić w Japońskich Siłach Samoobrony większe maszyny Kawasaki P-1

Opracowanie własnego samolotu pasażerskiego jest kolejnym wyrazem siły japońskiego przemysłu lotniczego. Warto dodać, że Mitsubishi Heavy Industries, czyli firma, która opracowała MRJ będzie także producentem japońskiego myśliwca przyszłości F-3, projektowanego jako następca samolotów F-15. 

Czytaj więcej: Mitsubishi F-3 – klucz do utrzymania geopolitycznej pozycji Japonii

 

Reklama

Komentarze (4)

  1. Teodor

    Jeśli Japończycy zapewnią serwis na miarę firmy Sony z lat 90tych XXw, to ja wróżę im sukces. Chyba że przegrają walkę z Chińczykami, co nie jest nieprawdopodobne. Na problemy firmy Sony też proszę nie patrzeć jak na nieudaczników. To firma z tradycjami, która długo stawiała na jakość, w przeciwieństwie do tandety, którą zaczęto produkować na świecie na przełomie wieków.

  2. orca

    Bedzie super maszyna jak inne japonskie produkty. Napewno lepszy od Bombardier-a, ktory jest teraz po uszy w dlugach.

  3. KDT

    I słusznie... tak bogaty i zaawansowany technologicznie kraj spokojnie może płacić swojemu przemysłowi. I do tego jest to dziedzina przemysłu, którą nie muszą przenosić do Chin i dać pracę rodakom.

  4. jasio

    Brawo! Życzę Japończykom powodzenia.