Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy kadłub KF-X ujawniony

Fot. KAI
Fot. KAI

Zakłady Korea Aerospace Industries (KAI) opublikowały fotografię pierwszego kadłuba myśliwca KF-X. Chodzi o samoloty należące praktycznie do 5. generacji, które będą samodzielnie produkowane przez to państwo i zastąpią w przyszłości liczną flotę F-5 Tiger II i F-4 Phantom II.

Kadłub należy do pierwszego z sześciu prototypów, które mają być gotowe w 2021 a w 2022 roku rozpoczną próby w locie. Samolot, coraz rzadziej określany jako KF-X (co jest de facto nazwą samego programu), a coraz częściej Boramae (Jastrząb) ma zgodnie z obecnymi planami powstać w 120 egzemplarzach seryjnych w latach 2028 - 2032 jako zastępstwo wspomnianych we wstępie najstarszych platform bojowych.

Pierwszy zaprezentowany kadłub był składany w zakładach w Saechon a prace nad nim zaczęły się jeszcze we wrześniu ubiegłego roku. Z kolei w październiku na targach ADEX w Seulu prezentowano pełnowymiarową makietę tego samolotu.

Cała maszyna ma być gotowa mniej więcej w czerwcu roku przyszłego. Ukończenie kadłuba to kolejny „kamień milowy” programu. Poprzednim było dostarczenie do Republiki Korei pierwszego z 15 zamówionych w USA silników GE F414. Mają to być docelowe jednostki napędowe, choć produkcję ich kluczowych części i montaż mają w przyszłości prowadzić koreańskie zakłady Hanwha. Biorąc pod uwagę, że planowanych jest sześć dwusilnikowych prototypów, z których jeden ma trafić do mającej 20 proc. udział w programie Indonezji, zamówiono silniki dla każdego z nich plus cztery jednostki zapasowe.

Najwyraźniej kosztujący 7,2 mld USD program rozwija się zgodnie z planem, co jest zasługą m.in. realistycznego podejścia do programu, czyli zdania się na szeroką współpracę międzynarodową, oparcie się na sprawdzonych rozwiązaniach (silniki, pociski Meteor) i zaprojektowanie konstrukcji obliczonej na osiągnięcie dobrego stosunku-koszt efekt (50-60 mln USD za sztukę, brak wewnętrznej komory uzbrojenia).

Komentarze