Przemysł Zbrojeniowy
Program F-35 odkorkowany
Producent samolotów 5. Generacji F-35 ogłosił, że przekazał klientom w tym roku 70 egzemplarzy tych samolotów. Wcześniej samoloty magazynowano z uwagi na brak oprogramowania niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania samolotów wersji Block 4.
Przestój w dostawach F-35 nastąpił jesienią 2023 roku, kiedy z linii produkcyjnej zaczęły schodzić pierwsze maszyny wersji Block 4. W lipcu 2024 roku uznano, że F-35 Block 4 mogą być już przekazywane do klienta. Decyzję tą podjęto w związku z tym, że cały hardware dla F-35 Block 4 był już gotowy i powstało do niego oprogramowanie w wersji umożliwiającej bezpieczne loty szkolne. Na docelową jego wersję umożliwiającą pełne wykorzystanie bojowe będzie trzeba wprawdzie poczekać do roku 2025, jednak oznacza to, że samoloty mogą zasilać już jednostki wojskowe.
Około 70 F-35 rożnych wersji zostało przekazanych klientom od końca lipca do początku listopada 2024 roku, co oznacza, że łącznie oddano już około 1060 maszyn (przed przestojem przekazano 990).
Czytaj też
W ostatnich trzech miesiącach przekazywano średnio około 20 maszyn miesięcznie, co stanowi rekord w historii programu. W zakładach Lockheed Martina zmagazynowanych jest nadal ponad 100 F-35 i cały czas trwa ich bieżąca produkcja. Wygląda więc na to, że ogromne tempo przekazywania samolotów utrzyma się przez wiele najbliższych miesięcy.
Łącznie w 2024 roku zakłada się przekazanie od 90 do 110 samolotów, co oznacza dostarczenie 20-40 samolotów w listopadzie i grudniu. Z kolei na rok 2025 Lockheed Martin przewiduje przekazanie „ponad 156” F-35 różnych wersji. Wydaje się, że to „ponad” może oznaczać znacznie więcej, biorąc pod uwagę, że produkcja cały czas trwa i rocznie oddawanych jest około 140 nowych samolotów.
Czytaj też
Obecnie będziemy mieli więc do czynienie z procesem pojawiania się w państwach zachodnich i zaprzyjaźnionych bardzo dużej liczby F-35. Wśród nich są też pierwsze polskie samoloty, których dwa egzemplarze mają zostać przekazane jeszcze w tym roku, a w 2025 roku kolejnych sześć.
Obecnie samoloty zgromadzone w Fort Worth przechodzą dwa cykle testów fabrycznych i dwa państwowych. Przekazywanie odbywa się wg harmonogramu uwzględniającego to, którzy z klientów mają najpilniejsze potrzeby. Np. na czoło kolejki wysunęła się Australia, która potrzebuje samolotów do osiągnięcia pełnej gotowości operacyjnej. Jak informuje Lockheed Martin, te zmiany w kolejności nie wywołują protestów wśród klientów.