Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PAS23: Lotnicza ofensywa Chin

Chiński śmigłowiec bojowy Z-10ME
Chiński śmigłowiec bojowy Z-10ME
Autor. Robert Czulda

Jednym z wystawców podczas tegorocznej edycji Paris Air Show są Chiny. Chociaż zabrakło chińskich konstrukcji – czy to w demonstracji statycznej, czy też dynamicznej – to bogato zaprezentowano modele zarówno samolotów bojowych jak i transportowych, a także śmigłowców i bezzałogowców.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Imponująca kolekcja modeli towarzyszyła wystawie państwowej Chińskiej Narodowej Korporacji ds. Importu i Eksportu Technologii Lotniczych (CATIC, China National Aero-Technology Import & Export Corporation), która jest reprezentantem pekińskich zakładów AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Firma ta zatrudnia obecnie ponad pół miliona osób na całym świecie. AVIC działa aktywnie zarówno w segmencie cywilnym jak i wojskowym.

JF-17
JF-17
Autor. Robert Czulda

W ofercie znalazł się jednomiejscowy, jednosilnikowy wielozadaniowy samolot myśliwski trzeciej generacji J10. Producentem jest podległy AVIC koncern CAIG (Chengdu Aircraft Industry Group). Maszyna ta, wprowadzona do służby w 2005 roku, jest wykorzystywana przez Chińczyków i od niedawna Pakistańczyków, którzy po długich negocjacjach zamówili 25 samolotów z opcją na 11 kolejnych. W marcu 2022 roku Pakistan odebrał pierwszą partię sześciu maszyn w wariancie CE.

Reklama
    Reklama

    Nowszym samolotem w ofercie AVIC podczas Paris Air Show jest FC-31. Producentem są zakłady Shenyang Aircraft Corporation (SAC), które też podlegają AVIC. To według strony chińskiej myśliwiec odrzutowy piątej generacji, który wzbił się w powietrze w 2012 roku (według niepotwierdzonych informacji do jego zaprojektowania Chińczycy wykorzystali wykradzione w Stanach Zjednoczonych dane z projektu F-35). FC-31 formalnie nie wszedł jeszcze do służby. Ciągle trwają prace rozwojowe.

    To również Chengdu J-20, który jest samolotem przewagi powietrznej. Pozostaje on w służbie od 2017 roku. Starszą maszyną, również promowaną podczas tegorocznego Paris Air Show, jest JF-17. Został on stworzony przez dwa zakłady, to jest CAC oraz PAC (Pakistan Aeronautical Complex). Pierwszy lot ta maszyna wykonała w 2003 roku i od kolejno 2007 roku i 2008 roku służy w lotnictwie zarówno Chin jak i Pakistanu.

    Reklama
    Bezzałogowiec WL-10A
    Bezzałogowiec WL-10A
    Autor. Robert Czulda
    Reklama

    Zakłady Chengdu mają w swojej ofercie również bezzałogowy statek latający GJ-2 (Wing Loong 2H) klasy MALE zarówno do operacji rozpoznania jak i bojowych. Co ciekawe, podczas Paris Air Show promowano wersję cywilną (do zadań ratowniczych). Warto w tym kontekście nadmienić, że w kwietniu 2023 roku bezzałogowiec Wing Loong 2H wziął udział w ćwiczeniach ratunkowych na wypadek powodzi i tajfunu. W miejscu ćwiczeń przeprowadził rozpoznanie i przekazał zdjęcia do punktu kierowania operacją.

    Bezzałogowiec WL-2H
    Bezzałogowiec WL-2H
    Autor. Robert Czulda

    W tej kategorii mieści się również GJ-11, który opracowano do zadań bojowych. Ze względu na deklarowaną przez producenta pomniejszoną powierzchnię odbicia radarowego GJ-11 posiada uzbrojenie jedynie w dwóch komorach w dolnej części kadłuba.

    Reklama
    Samolot AG600M
    Samolot AG600M
    Autor. Robert Czulda
    Reklama

    Firma ma w swojej ofercie również ciężkie samolot pożarnicze/ratunkowe AG600 Kunlong. Na początku lutego obecnego roku czwarty egzemplarz wzbił się w powietrze. Pierwszy test tej konstrukcji przeprowadzono natomiast w sierpniu 2022 roku. Łącznie istnieją cztery egzemplarze AG600M. Ciągle trwają prace rozwojowe.

      Ciekawym projektem jest Xian MA60, a więc samolot do sztucznej modyfikacji pogody. Według strony chińskiej posiada on środki do „zwiększania lub zmniejszania opadów deszczu, a także do prowadzenia obserwacji meteorologicznych". Zadania te wykonuje również  Wing Loong 2H.

      Reklama

      Prócz tego podczas Paris Air Show zaprezentowano model średniego śmigłowca AC352, który może być wykorzystywany do szeregu operacji – zarówno cywilnych jak i wojskowych. Strona chińska jako przykład podała wsparcie platform wiertniczych gazu ziemnego i ropy naftowej, SAR, transport, czy też ewakuacja medyczna.

      Warto nadmienić, że w kwietniu AVIC podpisało z Airbusem porozumienie ramowe w sprawie drugiej linii montażu końcowego samolotów A320. Początek budowy obiektu ma rozpocząć się w ostatnich miesiącach tego roku. Ma on zainicjować pracę w trzecim kwartale 2025 roku. Linia ta będzie odpowiedzialna za montaż dwóch typów, to jest A320 i A321. W przyszłości ma w Chinach powstać Airbus Asia Center, a chińskie zakłady zostaną włączone w łańcuchy dostaw Airbusa. AVIC uruchomiło produkcję elementów skrzydła oraz montażu kadłuba.

      Reklama

      Pierwsza linia montażowa, uruchomiona w Tianjin w 2008 roku, przekazała pierwszy A321neo w marcu tego roku. Trafił on do floty Juneyao Air. Łącznie zakłady w Tianjin zmontowały ponad 600 samolotów A320.

      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze

        Reklama