Przemysł Zbrojeniowy
PAS23: Lotnicza ofensywa Chin
Jednym z wystawców podczas tegorocznej edycji Paris Air Show są Chiny. Chociaż zabrakło chińskich konstrukcji – czy to w demonstracji statycznej, czy też dynamicznej – to bogato zaprezentowano modele zarówno samolotów bojowych jak i transportowych, a także śmigłowców i bezzałogowców.
Imponująca kolekcja modeli towarzyszyła wystawie państwowej Chińskiej Narodowej Korporacji ds. Importu i Eksportu Technologii Lotniczych (CATIC, China National Aero-Technology Import & Export Corporation), która jest reprezentantem pekińskich zakładów AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Firma ta zatrudnia obecnie ponad pół miliona osób na całym świecie. AVIC działa aktywnie zarówno w segmencie cywilnym jak i wojskowym.
W ofercie znalazł się jednomiejscowy, jednosilnikowy wielozadaniowy samolot myśliwski trzeciej generacji J10. Producentem jest podległy AVIC koncern CAIG (Chengdu Aircraft Industry Group). Maszyna ta, wprowadzona do służby w 2005 roku, jest wykorzystywana przez Chińczyków i od niedawna Pakistańczyków, którzy po długich negocjacjach zamówili 25 samolotów z opcją na 11 kolejnych. W marcu 2022 roku Pakistan odebrał pierwszą partię sześciu maszyn w wariancie CE.
Czytaj też
Nowszym samolotem w ofercie AVIC podczas Paris Air Show jest FC-31. Producentem są zakłady Shenyang Aircraft Corporation (SAC), które też podlegają AVIC. To według strony chińskiej myśliwiec odrzutowy piątej generacji, który wzbił się w powietrze w 2012 roku (według niepotwierdzonych informacji do jego zaprojektowania Chińczycy wykorzystali wykradzione w Stanach Zjednoczonych dane z projektu F-35). FC-31 formalnie nie wszedł jeszcze do służby. Ciągle trwają prace rozwojowe.
To również Chengdu J-20, który jest samolotem przewagi powietrznej. Pozostaje on w służbie od 2017 roku. Starszą maszyną, również promowaną podczas tegorocznego Paris Air Show, jest JF-17. Został on stworzony przez dwa zakłady, to jest CAC oraz PAC (Pakistan Aeronautical Complex). Pierwszy lot ta maszyna wykonała w 2003 roku i od kolejno 2007 roku i 2008 roku służy w lotnictwie zarówno Chin jak i Pakistanu.
Zakłady Chengdu mają w swojej ofercie również bezzałogowy statek latający GJ-2 (Wing Loong 2H) klasy MALE zarówno do operacji rozpoznania jak i bojowych. Co ciekawe, podczas Paris Air Show promowano wersję cywilną (do zadań ratowniczych). Warto w tym kontekście nadmienić, że w kwietniu 2023 roku bezzałogowiec Wing Loong 2H wziął udział w ćwiczeniach ratunkowych na wypadek powodzi i tajfunu. W miejscu ćwiczeń przeprowadził rozpoznanie i przekazał zdjęcia do punktu kierowania operacją.
W tej kategorii mieści się również GJ-11, który opracowano do zadań bojowych. Ze względu na deklarowaną przez producenta pomniejszoną powierzchnię odbicia radarowego GJ-11 posiada uzbrojenie jedynie w dwóch komorach w dolnej części kadłuba.
Firma ma w swojej ofercie również ciężkie samolot pożarnicze/ratunkowe AG600 Kunlong. Na początku lutego obecnego roku czwarty egzemplarz wzbił się w powietrze. Pierwszy test tej konstrukcji przeprowadzono natomiast w sierpniu 2022 roku. Łącznie istnieją cztery egzemplarze AG600M. Ciągle trwają prace rozwojowe.
Czytaj też
Ciekawym projektem jest Xian MA60, a więc samolot do sztucznej modyfikacji pogody. Według strony chińskiej posiada on środki do „zwiększania lub zmniejszania opadów deszczu, a także do prowadzenia obserwacji meteorologicznych". Zadania te wykonuje również Wing Loong 2H.
Prócz tego podczas Paris Air Show zaprezentowano model średniego śmigłowca AC352, który może być wykorzystywany do szeregu operacji – zarówno cywilnych jak i wojskowych. Strona chińska jako przykład podała wsparcie platform wiertniczych gazu ziemnego i ropy naftowej, SAR, transport, czy też ewakuacja medyczna.
Warto nadmienić, że w kwietniu AVIC podpisało z Airbusem porozumienie ramowe w sprawie drugiej linii montażu końcowego samolotów A320. Początek budowy obiektu ma rozpocząć się w ostatnich miesiącach tego roku. Ma on zainicjować pracę w trzecim kwartale 2025 roku. Linia ta będzie odpowiedzialna za montaż dwóch typów, to jest A320 i A321. W przyszłości ma w Chinach powstać Airbus Asia Center, a chińskie zakłady zostaną włączone w łańcuchy dostaw Airbusa. AVIC uruchomiło produkcję elementów skrzydła oraz montażu kadłuba.
Pierwsza linia montażowa, uruchomiona w Tianjin w 2008 roku, przekazała pierwszy A321neo w marcu tego roku. Trafił on do floty Juneyao Air. Łącznie zakłady w Tianjin zmontowały ponad 600 samolotów A320.