Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PAS23: Japonia prezentuje (skromną) ofertę lotniczą

Stoisko ShinMaywa Industries podczas Paris Air Show 2023
Stoisko ShinMaywa Industries podczas Paris Air Show 2023
Autor. Robert Czulda

ShinMaywa Industries zaprezentowała gotową do eksportu latającą łódź US-2, która już służy w japońskiej flocie. Prócz tego pokazano projekt demonstratora technologii łodzi bezzałogowej.

Reklama

Japonia od kilkunastu lat transferuje sprzęt wojskowy do państw, które uznaje za strategicznie istotne. Dość wymienić przekazanie w 2006 roku Indonezji łodzi patrolowych, czy też całkiem szczodre wsparcie dla Filipin kilka lat później. Rząd w Manili otrzymał między innymi samoloty TC-90, śmigłowce UH-1. Mimo liberalizacji swoich wewnętrznych przepisów co do eksportu bronią, to obecność firm japońskich na międzynarodowych targach ciągle pozostaje czymś niecodziennym.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Co do Paris Air Show 2023 to japońską ofertę przedstawiła przede wszystkim firma ShinMaywa Industries, która nie tylko dostarcza komponenty jako podwykonawca (chociażby wewnętrzną osłonę kadłuba dla Airbusa A330neo/ceo oraz główny dźwigar skrzydła Boeinga 787). Japoński koncern oferuje również gotowe produkty.

W Paryżu prezentowano przede wszystkim US-2, a więc ciężki, morski samolot patrolowy krótkiego startu i lądowania. Wykorzystuje go obecnie japońska marynarka wojenna (JMSDF). Jego długość to 33,3 metra, a rozpiętość skrzydeł wynosi 33,2 metra. Wysokość samolotu to z kolei 10,1 metra. Maksymalna masa startowa wynosi 47,7 tony. Zasięg maksymalny to według producenta 4,7 tysiąca kilometrów, a pułap przelotu wynosi 9 tysięcy metrów. Maszyna porusza się z prędkością przelotową rzędu 480 km/h.

Czytaj też

Póki co wszelkie próby eksportu tego samolotu zakończyły się porażką. Przez kilka lat próbowano sprzedać je Indiom, które wyrażały zainteresowanie 12-18 maszynami. Prócz indyjskiej marynarki wojennej wolę zakupu deklarowała również indyjska straż przybrzeżna. Ostatecznie z powodu braku porozumienia co do ceny do eksportu nie doszło. Równie bezowocnie próbowano sprzedać samolot Indonezji. W tym kontekście mówi się również o zainteresowaniu Grecji i Tajlandii.

Prócz tego w Paryżu ShinMaywa Industries prezentuje XU-M (EXperimental Unmanned / Utility aircraft – Marine type), będący eksperymentalnym, bezzałogowym samolotem morskim z napędem elektrycznym. Jego długość to 3 metry, a rozpiętość skrzydeł wynosi 4 metry. Prędkość przelotowa to 60 km/h. Dzięki zastosowaniu lekkich, kompozytowych włókien węglowych XU-M ma masę rzędu 25 kg.

Uzyskane w projekcie technologie mają w przyszłości posłużyć do opracowania większych latających łodzi

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Thorgal

    Małe podwodne bezzałogowe łodzie podwodne to ciekawy pomysł, dołożyć kamikaze moduł i robi się jeszcze ciekawiej...

Reklama