Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PAS23: Koreańska oferta ze stacji Hanwha i LIG Nex1

Stoisko Hanwha Systems podczas Paris Air Show 2023
Stoisko Hanwha Systems podczas Paris Air Show 2023
Autor. Robert Czulda

Podczas Paris Air Show swoją ofertę w zakresie sektora lotniczego przedstawiły południowokoreańskie firmy Hanwha oraz LIG Nex1.

Reklama

Elementem wystawy Hanwha jest Butterfly, a więc elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL). Posiada on sześć miejsc. Opracowała go amerykańska firma Overair, która otrzymała na dalsze prace grant od Hanwha Systems i Hanwha Aerospace. W pełni elektryczny prototyp ma pojawić się w drugiej połowie tego roku. Hanwha zapewnia również napęd elektryczny i akumulatory.

Reklama

Końcowa wersja Butterfly'a ma uzyskać stosowną certyfikację w drugiej połowie 2025 roku. Rok później ma trafić do użytku komercyjnego. Docelowo ma przewozić do pięciu pasażerów lub ładunek. Przewidywany zasięg to 160 km, a prędkość to 89 km/h.

Butterfly od duetu Overair/Hanwha Systems
Butterfly od duetu Overair/Hanwha Systems
Autor. Robert Czulda

W tej samej kategorii południowokoreański koncern prezentuje system magazynowania energii elektrycznej (ESS, Energy Storage System). Pojemność akumulatora producent podał na poziomie 150 kWh. Prócz tego zaprezentowano ogniwo wodorowe (HFC, Hydrogen Fuel Cell) o masie do 90 kg oraz stację radiolokacyjną z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym. Pierwsze testy lotnicze zostały już ukończone.

Reklama

Radar ten ma zostać zintegrowany do lutego 2026 roku z prototypem KAI KF-21 Boramae, a więc południowokoreańskim projektem myśliwca wielozadaniowego nowej generacji (4.5). Technologie radarowe Hanwha Systems mają znaleźć się również na pokładzie przyszłych niszczycieli (KDDX, Korea Next Generation Destroyer), które obecnie opracowuje Hyundai Heavy Industries. Rozpoczęcie własnych prac to efekt wcześniejszej decyzji Stanów Zjednoczonych, które odmówiły Seulowi dostępu do własnych technologii w tym sektorze (z projektu F-35).

Prezentacja drugiego południowokoreańskiego potentata, to jest LIG Nex1, jest zdecydowanie bardziej „bojowa". Firma ta promuje bowiem całą gamę uzbrojenia, w tym chociażby SAAM, a więc pociski przeciwlotnicze, zdolne – przynajmniej według producenta – razić samoloty, śmigłowce oraz pociski manewrujące. W jednej wyrzutni mieszczą się cztery pociski, z których każdy wyposażony jest w dwufunkcyjną głowicę naprowadzającą – mikrofalową i podczerwoną.

Inny prezentowany system to Poniard, a więc południowokoreański wariant kierowanych rakiet 2.75 cala (70 mm). Model demonstrowany podczas Paris Air Show przeznaczony jest dla nadbrzeżnych systemów zwalczania szybkich łodzi nieprzyjaciela. Każda, 1,9-metrowa rakieta o masie 14 kg, wyposażona jest w pracującą w podczerwieni głowicę oraz nawigację inercyjną.

Rakieta Poniard od LIG Nex1
Rakieta Poniard od LIG Nex1
Autor. Robert Czulda

W kategoriach broni kierowanej LIG Nex1 przedstawił także kierowane rakiety kal. 130 mm, również do rażenia z linii brzegowej szybkich łodzi nieprzyjaciela. Prócz głowicy w podczerwieni te 13-metrowe rakiety o masie własnej 75 kg posiadają = naprowadzanie satelitarne (GPS), wsparte nawigacją inercyjną.

Oprócz tego w Paryżu przedstawiciele firmy promują rakietę bardzo krótkiego zasięgu ziemia-powietrze Chiron. Ten odpowiednik polskiego Pioruna/Groma wykorzystuje naprowadzanie na źródło ciepła i posiadane dwubarwną(IR/ UV) głowicę pracującą w podczerwieni., dodatkowo wyposażoną w bliżej nieokreślone przeciwśrodki (IRCCM, Infrared Counter-Counter Measure), mające zneutralizować obiekt wyposażony w pokładowe systemy samoobrony. Chiron może występować albo w wersji ręcznej, albo jako wyrzutnia na platformie kołowej.

Reklama
Reklama

Komentarze