Reklama
  • Wiadomości

Paris Air Show 2015: Scorpion nadal szuka klienta

Textron Airland po raz kolejny prezentuje lekki samolot bojowy Scorpion. Tym razem samolot został wyposażony w głowicę optoelektroniczą FLIR i radar I-MASTER firmy Thales. Będąc projektem całkowicie finansowanym z własnych środków, Scorpion wymaga znalezienia klienta, aby stał się opłacalną inwestycją.

  • Pod kadłubem Scorpiona znajduje się głowica FLIR i radar Thales I-Master. Fot. J. Sabak/Defence24.pl
    Pod kadłubem Scorpiona znajduje się głowica FLIR i radar Thales I-Master. Fot. J. Sabak/Defence24.pl
  • Fot. J. Sabak/Defence24.pl
    Fot. J. Sabak/Defence24.pl
  • Fot. J. Sabak/Defence24.pl
    Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Wariant zaprezentowany na paryskim salonie posiadał głowicę optoelektroniczną i radar SAR I-Master firmy Thales. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu Widow opracowanemu przez Textron, możliwa jest integracja danych pochodzących z tych dwóch źródeł oraz systemów pozycjonowania GPS, co pozwala m. in. na identyfikację ruchów własnych i wrogich jednostek. Dodatkowo, sterowanie systemami obserwacyjnymi i uzbrojeniem, oraz innymi wybranymi funkcjami, może być realizowane za pomocą pojedynczego manipulatora, takiego jak joystick.

Pod kadłubem Scorpiona znajduje się głowica FLIR i radar Thales I-Master. Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Jest to jedna z nowych, prezentowanych możliwości samolotu Textron Airland Scorpion. Maszyna powstała jako urzeczywistnienie koncepcji „najtańszej na rynku maszyny taktycznej”. Posiadając konfigurację przypominającą klasyczny myśliwiec 4. generacji, jest jednak znacznie mniejszy i niemal dziesięciokrotnie tańszy w eksploatacji - będąc zdolnym do wykonywania znacznej części zadań w warunkach innych, niż konwencjonalnego konfliktu. Godzina lotu kosztuje około 3 tys. dolarów. Dla porównania: godzina lotu stosunkowo lekkiego myśliwca F-16C to około 25.000 USD, uderzeniowego A-10 – ok. 18.000 USD, a dla bezzałogowca MQ-9 Reaper to koszt 4.800 USD.

Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Scorpion wykorzystuje wiele komponentów „z półki”, dostępnych na rynku cywilnym, takich jak silniki turbowentylatorowe Honeywell TFE731, stosowane głownie w odrzutowcach biznesowych. Pozwalają osiągnąć tej niewielkiej maszynie prędkość maksymalną 833 km/h i pułap 14.000 metrów oraz udźwig 2,8 tony. Dobre osiągi i niewielką masę startową uzyskano m. in. dzięki szerokiemu zastosowaniu kompozytów.

Zainteresowanie tanim samolotem załogowym wyrażają nie tylko mniej zasobne kraje, ale też np. amerykańska Gwardia Narodowa. Scorpion ma kosztować do 20 milionów USD za sztukę. Przedstawiciele producenta podkreślają, że jego cena będzie kilkukrotnie niższa od naddźwiękowych myśliwców 4. generacji. Zgodnie z zapewnieniami koszt zakupu Scorpiona ma być również mniejszy, niż w wypadku części klasycznych śmigłowców bojowych.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama