- Wiadomości
- Polecane
Nowy klient na brazylijski transportowiec. Następna Polska?
Brazylijski Embraer zdołał znaleźć kolejnego europejskiego klienta na samolot transportowy C-390 Millenium. Tym razem jest nim Republika Austrii.

Autor. Embraer
Austriacy użytkują obecnie trzy sędziwe średnie samoloty transportowe C-130K Hercules i rozważali aż do teraz, pomiędzy kupnem nowej wersji tej maszyny C-130J Super Hercules produkcji amerykańskiej firmy Lockheed Martin, a właśnie C-390 Millernium. Teraz minister obrony Austrii Klaudia Tanner mówi otwartym tekstem, że wybrany został samolot brazylijski. Chociaż stosowny kontrakt ma zostać podpisany dopiero w pierwszej połowie roku 2024.
Austriackie samoloty mają zostać pozyskane w ramach wspólnego zakupu z Niderlandami. Oba państwa chcą kupić łącznie 10 maszyn z czego sześć otrzymałyby Niderlandy (wcześniej mówiło się o pięciu samolotach dla nich), a cztery Austria.
Zobacz też
Wcześniej C-390 zdobył dwóch innych europejskich klientów eksportowych: Węgry, które zamówiły dwa samoloty i Portugalię, która zamówiła pięć maszyn. Z kolei siły zbrojne Brazylii zamówiły 19 samolotów, z czego do dzisiaj dostarczono co najmniej sześć.

Autor. Maciej Szopa/Defence24

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Embraer bardzo aktywnie promował swój samolot w Europie, między innymi na tegorocznym Paris Air Show. Pokazano tam jeden z samolotów brazylijskich i pierwszą maszynę wyprodukowaną dla Portugalii. Brazylijczycy wykazywali przy tym dużą pewność siebie jeżeli chodzi o możliwości sprzedaży Millenium na rynku europejskim. Biorąc pod uwagę austriacki zakup optymizm ten był uprawniony, a wśród kolejnych możliwych klientów wymieniane są w Europie: Szwecja (Brazylia produkuje obecnie szwedzkie samoloty wielozadaniowe Gripen E i byłaby to kontynuacja dwustronnej współpracy), Czechy (których firmy są dostawcami podzespołów do C-390). Na tej liście jest też wymieniana... Polska, choć nie wiadomo czy bardziej w kontekście programu Drop czyli następcy C-130E/H Hercules, czy może samolotów tankowania powietrznego i programu Karkonosze. Zainteresowanie ma występować także poza Starym Kontynentem.
To ostatnie nie jest wykluczone. Wersja KC-390 proponowana jest obecnie nawet Stanom Zjednoczonym wspólnie z amerykańską firmą L3Harris w programie „tymczasowego" samolotu tankowania powietrznego. Wśród zalet Millenium producent wymienia niski koszt eksploatacji i wysoki poziom gotowości operacyjnej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]