Reklama
  • Wiadomości

KC-390 ląduje na nieutwardzonym lądowisku

Brazylijski producent samolotów Embraer zakończył budowę nieutwardzanego lądowiska i rozpoczął na nim testy startów i lądowań średniego samolotu transportowego KC-390 Millenium. Mają one potrwać kilka kolejnych tygodni i udowodnić zdolność tej maszyny do operowania w trudnych warunkach przyfrontowych.

Fot. Embraer
Fot. Embraer

Nieutwardzony odcinek o długości 1800 metrów wytyczono nieopodal linii produkcyjnej KC-390 w Gaviao Peixoto. Samolot na którym przeprowadzane są testy otrzymał specjalne ogumienie kół podwozia o niskim ciśnieniu, dzięki czemu jest ono odporniejsze na uszkodzenia. Maszyna, na której przeprowadzane są testy należy do Sił Powietrznych Brazylii. Są one największym klientem na tą konstrukcję i miały zamówić 28 tych maszyn. Niestety wiosną tego roku z uwagi na zły stan finansów postanowiono o redukcji planowanej floty o połowę przy dostawach wynoszących 2-3 samoloty rocznie. Dodajmy, że na początku 2021 roku Fuerza Aera Brasiliera miała na stanie pięć KC-390 Millenium. 

Poza brakiem pieniędzy na Millenium Embraer informuje, że efektem zmniejszenia zamówień są także… wysokie, a wręcz przekraczające założenia możliwości tej konstrukcji. Tłumaczenie takie wydaje się jednak raczej robieniem dobrej miny do złej gry.

W sytuacji zmniejszenia rodzimych zamówień otwarte pozostaje pytanie na ile KC-390 może być konkurencyjny na rynku ze względu na ekonomię skali. Sytuację poprawiają jednak zamówienia eksportowe: portugalskie na pięć samolotów wersji C-390 i węgierskie – na dwa KC-390. Maszyna ma też perspektywy na kolejne kontrakty, w tym w Czechach i Szwecji. Udowodnienie do działań z przygodnych lotnisk z pewnością poprawi jej szanse na tych i innych rynkach.

Reklama
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama