Przemysł Zbrojeniowy
Nowe wydanie niemieckiego systemu na ciężarówce
Czy artyleryjski moduł znany głównie z systemu RCH 155 można osadzić na klasycznym nośniku w postaci samochodu ciężarowego? Można, i to według patentów, nawet na dość drobnym Unimogu.
W ostatnich miesiącach rozwiązanie wywodzące się z konstrukcji artyleryjskiego modułu (Artillery Gun Module) w postaci kołowej armatohaubicy RCH 155 cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Dotychczas na jej zakup zdecydowała się Wielka Brytania, Ukraina oraz Szwajcaria, zaś przed jej ewentualnym wyborem stoją takie kraje jak Niemcy, Hiszpania czy Włochy. Czy rozwiązanie to może wyglądać bardziej „klasycznie”, gdzie nośnikiem jest samochód ciężarowy zamiast kołowego transportera opancerzonego? Jak najbardziej, co pokazują m.in. poniższe szkice patentowe.
— War Diary (@WarDiaryOffi) September 28, 2024
Oczywiście, umieszczenie modułu AGM na podwoziu samochodu ciężarowego nie jest niczym nowym, ponieważ we wcześniejszych latach pokazywano go na m.in. Iveco 8x8 z opancerzoną kabiną. Powyższa wizualizacja jednak pokazuje ciekawą możliwość jego integracji z drobnym i już leciwym Unimogiem U2450. On sam zaś jest wykorzystany jako podwozie dla francuskiego znacznie lżejszego systemu CAESAR pozyskanego przez Arabię Saudyjską. Czy RCH 155 na Unimogu miałby rację bytu? Trudno to stwierdzić, więcej sensu miałoby tutaj użycie wymienionego w poście powyżej Zetrosa lub innego samochodu ciężarowego w układzie 8x8. Mimo to jedna, cały szkic jest ciekawostką wartą zauważenia.
RCH 155 to artyleryjski zdalnie sterowany moduł uzbrojenia osadzony na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Boxer lub innym podwoziu. System wieżowy bazuje na wielu rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Panzerhaubitze 2000, z identycznym uzbrojeniem głównym włącznie. Dzięki temu RCH 155 legitymuje się donośnością zbliżoną do gąsienicowego kuzyna. Strzelając standardową amunicją z gazogeneratorem dennym trafi w cel oddalony o ponad 40 km. Korzystając z amunicji specjalnej, np. pocisków M982 Excalibur lub M2005 V-LAP, wartość ta może wynieść nawet ponad 50 km. Moduł wieżowy jest całkowicie zautomatyzowany, a dwuosobowa załoga przebywa w kadłubie pojazdu. Szybkostrzelność teoretyczna wynosi dziewięć strzałów na minutę. Zapas amunicji to 30 pocisków i 144 modułowe ładunki miotające.
Czytaj też
Jednostkę napędową stanowi silnik MTU V8 199 TE21 o mocy 815 KM, który umożliwia Boxerowi osiągnięcie 100 km/h. Z pełnym zapasem paliwa wóz przejedzie około 700 km. Moduł wieżowy RCH 155 również zostać osadzony na innym podwoziu. Przykładowo, Szwajcarii oferowany jest wariant na bazie wydłużonego KTO Piranha V.
Był czas_3 dekady
Podwozie 10x10 Jelcz już opracował, wieżę do KRABA mamy, trzeba by było ją tylko odchudzić i mamy własny sprzęt czyli KRYL 2
WSK74PL
Czy na KTO, czy na ciężarówce, różnica niewielka. Zdolności terenowe układu 8x8 podobne, zostaje kwestia kosztów. Pełna automatyzacja i dwóch żołnierzy wystarczy....
Chyżwar
Wręcz przeciwnie. Różnica jest. W szczególności jeżeli do ciężarówek zostaną dodane podpory hydrauliczne. A w przypadku zastosowania podwozia ASCODa różnica robi się dramatyczna.
xdx
Nie nazywa się „ Danar „ tylko „ Donar „ od niemieckiego Donnergottes - Thor. Powstał jako artyleria którą można transportować samolotem ( 31 t ) . Tylko powstał w głupim czasie oszczędzania i dlatego nie był wprowadzony do służby , później dodano ( niedawno ) nowy system prowadzenia ogniem który powstał z testów morskich PZH2000 - był taki pomysł aby ustawiać artylerię na pokładzie okrętu. Szwajcarzy i Anglicy zadowoleni z testów czyli wynika że system działa. Zobaczymy jak będą pierwsze z serii , pewnie coś wyjdzie w praniu. Ale obojętne co tu mówić - to najszybszy system artyleryjski
Chyżwar
Teraz to już zupełnie inna rozmowa jest.