Przemysł Zbrojeniowy
Niemcy przyglądają się produkcji transporterów na Łotwie

Autor. Patria Group
Niemiecka oraz łotewska delegacje wojskowych odwiedziły zakład zbrojeniowy produkujący transportery opancerzone Patria 6x6 należący do spółki Defence Partnership Latvia. Obecnie są one rozpatrywane przez Berlin jako następca wysłużonych Fuchsów.
Wizyta delegacji z Łotwy i Niemiec miała miejsce na początku lutego i zdecydowanie nie była przypadkowa, jeżeli chodzi o drugi z wymienionych krajów. Zakład należący do spółki Defence Partnership Latvia (udziałowcem większościowym jest tutaj fińska Patria, która posiada 70,03% akcji, pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA) obecnie zajmuje się produkcją kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 na potrzeby łotewskiej oraz ukraińskiej armii. Aktualnie fabryka ma dysponować zdolnością do produkcji 30 pojazdów rocznie.
This week, Patria was honoured to welcome a delegation from Latvia and Germany to visit our Valmiera production facility and get more information on the Common Armoured Vehicle System (CAVS) programme! 🇱🇻🤝🇩🇪#PatriaGroup pic.twitter.com/UqctEYq3bf
— Patria Group (@group_patria) February 6, 2025
Wizyta niemieckich wojskowych ma zapewne powiązanie z obecnie trwającymi rozmowami na temat pozyskania przez ten kraj właśnie tego typu pojazdów jako następców dotychczas używanych wozów rodziny Fuch w wielu odmianach. Początkowo udział Berlina zakładał jedynie zakup fińskich transporterów, jednak na początku maja 2024 roku ogłosił on wzięcie udziału w także w pracach badawczo-rozwojowych. Z końcem stycznia tego roku Niemcy oficjalnie dołączyły do europejskiego programu CAVS, w ramach którego pozyskiwane są fińskie transportery opancerzone Patria 6x6, co przybliża je do zakupu tej konstrukcji.
Ekspansja fińskiego transportera w Niemczech
Fiński transporter opancerzony, mimo że Niemcy oficjalnie jeszcze go nie zakupiły , to już został niejako „wpuszczony bocznym wejściem” do Bundeswehry. Stało się to za sprawą zatwierdzenia przez Komisję Budżetową Bundestagu zakupu z dostosowaniem partii wdrożeniowej 120 mm samobieżnych moździerzy Nemo na podwoziu własnie Patrii 6x6. Co ciekawe, według źródeł niemieckiego serwisu Hartpunkt fińska Patria miała zostać poproszona o wystosowanie oferty dla niemieckiej armii już w ostatnim kwartale 2024 roku. Mowa tutaj o potencjalnej umowie na zakup przez Berlin 300 transporterów Patria 6x6. Niemcy docelowo będą chcieli pozyskać około 900 pojazdów na bazie wspomnianej platformy, zatem dla fińskiej Patrii zamówienie to ma wysoki priorytet.

Autor. Patria Oyj
Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8, co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.
Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.

Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
WIDEO: Pułk Kalinowskiego dalej walczy I Trump wstrzymuje pomoc