Siły zbrojne
Niemcy zastąpią transportery opancerzone. Wybiorą Patrie?
Niemcy oficjalnie dołączyły do europejskiego programu CAVS, w ramach którego pozyskiwane są fińskie transportery opancerzone Patia 6x6. Przybliża je to do zakupu wspomnianej konstrukcji, która zastąpi flotę używanych dotychczas TPz 1 Fuchs.
Informacja to oznacza zwiększenie zaangażowania Niemiec w program CAVS, w którym uczestniczy od 2022 roku, wchodząc w miejsce Estonii, która zdecydowała na pozyskanie tureckich wozów ARMA 6x6. W ramach CAVS kraje członkowskie pozyskują KTO Patria 6x6 (Łotwa, Finlandia, Szwecja). Początkowo udział Berlina zakładał jedynie zakup fińskich pojazdów, jednak na początku maja 2024 roku ogłosił on wzięcie udziału w także w pracach badawczo-rozwojowych. Oznaczało to dołączenie do grona państw, które będą uczestniczyć rozwoju wozu, otrzymując wnioski z dotychczasowych prac przy pojeździe. Pod koniec stycznia ogłoszone zostało oficjalne dołączenie Niemiec do programu CAVS jako pełnoprawnego członka.
Congratulations 🇩🇪! Germany takes final step to full member of CAVS programme, based on Patria 6x6. 💪
— Patria Group (@group_patria) January 30, 2025
After Finland, Latvia and Sweden, Germany is the fourth nation to access the Framework Agreement. 🇩🇪 🇫🇮 🇱🇻 🇸🇪
Read more: https://t.co/mdwYw0nR67 pic.twitter.com/GOOGJHIJ0N
Tym samym w programie tym pełnoprawny udział biorą obecnie Niemcy, Szwecja, Finlandia oraz Łotwa. Obecność Berlina oznacza zrobienie kolejnego kroku ku zakupieniu przez niego kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 w ramach zastępowania wysłużonych rodzimych Fuchsów. Co ciekawe, według źródeł niemieckiego serwisu Hartpunkt fińska Patria miała zostać poproszona o wystosowanie oferty dla niemieckiej armii już w ostatnim kwartale 2024 roku. Mowa tutaj o potencjalnej umowie na zakup przez Berlin 300 transporterów Patria 6x6.
Patria jest bardzo zadowolona, widząc, że Niemcy zmierzają w kierunku fazy zamówień seryjnych pojazdów. Determinacja i stały postęp Niemiec w podejmowaniu kroków w ramach programu CAVS były doskonałym przykładem nowoczesnej współpracy międzynarodowej ukierunkowanej na zwiększoną interoperacyjność i bezpieczeństwo dostaw między państwami sojuszniczymi. Razem z naszymi niemieckimi partnerami KNDS, FFG i JWT jesteśmy gotowi na szybką lokalną produkcję.
Hugo Vanbockryck, starszy wiceprezes ds. obszaru rynkowego w Europie w Patria.
Przewiduje się, że rozpatrzenie wniosku w tej sprawie przez parlament nastąpi dopiero po ukonstytuowaniu się nowego Bundestagu oraz jego komisji. Finansowanie całego kontraktu miałoby pochodzić ze specjalnego funduszu w wysokości 100 miliardów euro na przywrócenie zdolności Bundeswehry. Spodziewane jego podpisanie to jednak dopiero jesień 2025 roku lub też w przypadku optymistycznym czas przed przerwą letnią. Niemcy docelowo będą chcieli pozyskać około 900 pojazdów na bazie Patrii 6x6, zatem dla fińskiej Patrii zamówienie to ma wysoki priorytet.
Patria Group pod koniec lutego zeszłego roku zawiązała współpracę przemysłową z firmami DSL oraz FFG w celu zwiększenia atrakcyjności swojej oferty dla decydentów. Dzięki podpisanemu porozumieniu po zakupieniu wspomnianych pojazdów niemiecki przemysł pozyskałby nie tylko możliwość ich serwisu, wsparcia eksploatacji na lata, ale także przynajmniej częściowej (jeśli nie większościowej) produkcji. Niewykluczone, że z czasem do tej koalicji przemysłowej mogłyby dołączyć kolejne podmioty, jeszcze bardziej zwiększając zaangażowanie lokalnego przemysłu.
Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca pojazdów Sisu Pasi XA-180/185/200. Transporter powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z pojazdów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację, obniżenie kosztów eksploatacji i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.
Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (w przyszłości pojawią się także w Niemczech).
WIDEO: Abramsologia stosowana, czyli wszystko o M1 | Czołgiem!