Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy w pracach B+R fińskiego transportera

Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Republika Federalna Niemiec ogłosiła wzięcie udziału w pracach badawczo rozwojowych w ramach międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System). Tym samym może być to pewnądo przesłanką potwierdzającą zakup transporterów Patria 6x6 przez Berlin.

Informacja to oznacza zwiększenie zaangażowania Niemiec w program CAVS, w którym uczestniczy od 2023 roku, wchodząc w miejsce Estonii, która zdecydowała na pozyskanie tureckich wozów ARMA 6x6. W ramach CAVS kraje członkowskie pozyskują KTO Patria 6x6 (Łotwa, Finlandia, Szwecja). Początkowo udział Berlina zakładał jedynie zakup fińskich pojazdów, teraz jednak włącza się on do grona państw, które będą uczestniczyć w jego rozwoju, otrzymując wnioski z dotychczasowych prac przy pojeździe. Oprócz tego będą oni mogli w przyszłości opracowywać wymagania pod jego kolejne wersje. Informacja ta może potwierdzać, że Niemcy zdecydowały się na zakup Patrii 6x6 w ramach programu znalezienia następcy TPz 1 Fuchs. Wcześniej Patria Group pod koniec lutego zawiązała współpracę przemysłową z firmami DSL oraz FFG w celu zwiększenia atrakcyjności swojej oferty dla decydentów.

Reklama

Dzięki podpisanemu porozumieniu po zakupieniu wspomnianych pojazdów niemiecki przemysł pozyskałby nie tylko możliwość ich serwisu, wsparcia eksploatacji na lata, ale także przynajmniej częściowej (jeśli nie większościowej) produkcji. Niewykluczone, że z czasem do tej koalicji przemysłowej mogłyby dołączyć kolejne podmioty, jeszcze bardziej zwiększając zaangażowanie lokalnego przemysłu. Patria 6x6 jest też coraz bardziej popularna, co przekłada się na złożone dotychczas zamówienia na łącznie ponad 650 pojazdów dla Finlandii, Szwecji oraz Łotwy. Obok tego proponowany jest Niemcom zakup systemu moździerzowego Nemo, który został zintegrowany także ze wspomnianym KTO 6x6. Oczywiście kwestia wyboru nowego kołowego transportera opancerzonego 6x6 dla niemieckiej armii wciąż jest otwarta.

Cieszymy się, że możemy powitać Niemcy w tym porozumieniu, aby podzielić się wynikami poczynionego rozwoju i czerpać korzyści ze współpracy z innymi krajami UE i NATO uczestniczącymi w programie. Cenimy siłę, jaką Niemcy wniosą do tego programu, zarówno jako szanowana potęga militarna, jak i wnosząc do niego dużą wszechstronność przemysłową. Patria wraz ze swoimi partnerami jest gotowa zaspokoić potrzeby Niemiec w ramach programu.
Hugo Vanbockryck, dyrektor europejskiego obszaru rynkowego w Patria.

Czytaj też

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżenie kosztów eksploatacj i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

Kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 w terenie.
Kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 w terenie.
Autor. Patria Oyj
Reklama

Komentarze (2)

  1. DDR

    Jeżeli Finowie poważnie myślą o eksporcie to doradzam wykluczenie z tego interesu Niemiec razem z ich moralnymi urojeniami

    1. LOUT

      DDR - Jak już wielu to Tobie na tym forum pisało - to Ty masz urojenia na punkcie Niemiec i wypisujesz banialuki, że czlowiek nie wie czy się śmiać czy płakać!? Finlandia nie ma zamiaru eksportować tego pojazdu do jakichś "dzikich" krajów, więc niczego niemcy wetować nie będą a sami zakupią prawdopodobnie wiecej tych pojazdów niż cała reszta członków CAVS razem wzięta!

  2. LMed

    To będzie pewnie standard dla co bystrzejszych.

Reklama