Reklama

Siły zbrojne

Wielozadaniowe JLTV dla USMC, Litwy i Słowenii

Rodzina pojazdów JLTV / Fot. Oshkosh Defense
Rodzina pojazdów JLTV / Fot. Oshkosh Defense

Jak poinformował Departament Obrony, 14 lutego podpisano modyfikację zamówienia dla firmy Oshkosh Defence na kwotę ponad 407 mln USD, w ramach którego do sił zbrojnych Litwy i Słowenii trafią pierwsze samochody JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Kolejne egzemplarze trafią do USMC, który ogłosił już gotowość operacyjną tych pojazdów.

21 listopada 2019 r. Departament Obrony USA zaprezentował litewskiemu resortowi obrony narodowej i Litewskiej Agencji Materiałów Obronnych ofertę rządową (Letter of Offer and Acceptance - LOA) na zakup 200 egzemplarzy JLTV  wraz z dostarczeniem niezbędnego wsparcia. W sierpniu 2019 r. Departament Stanu USA ogłosił możliwość sprzedaży na Litwę w ramach programu FMS (Foreign Military Sales) pięciuset pojazdów oraz dostarczenia wsparcia do nich. 

Z kolei Słowenia podpisała jeszcze w grudniu 2018 LOA na dostawę 38 egzemplarzy JLTV za kwotę 15 mln EUR.

Zamówione przez Wilno pojazdy, miały być dostarczone w wersji M1278A1 (Heavy Guns Carrier General Purpose) uzbrojonej w ciężki karabin, a także zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Kongsberg M153 Common Remotely Operated Weapon Station (CROWS) oraz dysponujące uchwytami montażowymi Mk-93  w tym dla ciężkich karabinów maszynowych Browning M2 kal. 12,7 × 99 mm i granatników automatycznych. Każdy pojazd miał standardowo dysponować zestawami do wykrywania ostrzału, systemem do zwalczania improwizowanych ładunków wybuchowych,  nieprzezroczystymi oknami, wyciągarką, oponami z wkładką Run-flat oraz standardowym dla tych pojazdów wysokoprężnym silnikiem Duramax Turbo V-8 dysponującym mocą ok. 400KM i sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Oshkosh JLTV został zaprojektowany dla U.S. Army i U.S. Marine Corps jako wielozadaniowy pojazd nowej generacji, który w niektórych zastosowaniach zastąpi popularne HMMWV. Przy jego budowie wykorzystano też doświadczenia związane z opracowywaniem samochodów MRAP (MRAP-Mine Resistant Ambush Protected), dzięki czemu zapewnia podobny jak MRAP poziom ochrony, przy co najmniej tak samo dobrej mobilności. Przyjmuje się, że US Army zamówi łącznie ok. 49 tys. tych pojazdów, USMC 9 tysięcy. 

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (7)

  1. Gienek

    A u nas ........ niekończąca się saga o Mustangu.

  2. bender

    Zapamiętajmy: 38 egzemplarzy JLTV za kwotę 15 mln EUR. Ideał nie do osiągnięcia w żadnej z edycji telenoweli Mustang.

    1. Litwinów

      Kolega ma rację mamy discount w us, teraz tylko javelin i hellfire

  3. 12345

    1000 sztuk dla Polski i 1000 Toyot Land Cruiser i Pegaz oraz Mustang załatwione. Tylko trzeba więcej kasy przeznaczyć w budżecie w MON, a nie tyle, co kot napłakał. Ograniczyć social i zlikwidować 500+ i pieniądze by były. Budżet na MON ok. 50 mld zł, Budżet na 500+ ok. 60 mld zł. Gdzie tu logika ?

  4. Johnny

    Litwa postąpiła odważnie, a niektórzy w komentarzach płaczą że tylko Polska kupuje bez offsetu i od USA.

  5. LMed

    Zdecydowany ruch Litwy. Jestem pod wrażeniem.

  6. Kierowca

    Honker lepszy!

  7. Wesoły Helmut

    Taki pojazd powinien być rozpatrywany w przetargu na mustanga, ewentualnie Mowag Eagle albo Hawkei, a do codziennego jeżdżenia po bazie wystarczy dostawczak typu Iveco Daily.

Reklama