Reklama
  • Wiadomości
  • Wywiady
  • Polecane

Mielec rozbudowuje kompetencje dla F-16

Ciągle rozbudowujemy nasze kompetencje. Założenie jest takie, by w PZL Mielec powstawało około 70 do 80 proc. struktury kadłuba F-16 - mówi w rozmowie z Defence24.pl Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor generalny PZL Mielec Sp. z o.o.

F-16V
F-16V
Autor. Lockheed Martin
Reklama

Jakub Palowski: Dziś zaprezentowano pierwsze elementy struktury kadłuba myśliwca F-16, wyprodukowane w PZL Mielec. Co oznacza to dla zakładów?

Reklama

Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor generalny PZL Mielec Sp. z o.o.: Dzisiaj odbyła się uroczystość zademonstrowania pierwszej tylnej części struktury kadłuba myśliwca F-16. To największa struktura, powstająca tutaj w PZL Mielec. Jednocześnie jest to tylko jedna z wielu struktur, które są lub będą tutaj produkowane. Ciągle rozbudowujemy nasze kompetencje. Założenie jest takie, by w PZL Mielec powstawało około 70 do 80 proc. struktury kadłuba F-16. Dziś jest to około 50 proc.

Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki
Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki
Autor. PZL Mielec

W jaki sposób spółka przygotowała się do tego przedsięwzięcia?

Reklama

Na poczet produkcji struktur dla F-16 została gruntownie zmodernizowana cała hala o powierzchni 14 tys. metrów kwadratowych. W proces produkcji tych struktur jest obecnie zaangażowanych około 200 pracowników, w tym prawie 70 z nich to pracownicy bezpośrednio produkcyjni. Bardzo ważne jest tutaj całe przygotowanie – logistyczne, techniczne i transportowe, dlatego w ten projekt zaangażowana jest znaczna grupa ludzi.

F-16, Lockheed Martin
Struktura tylnej części kadłuba do F-16 w PZL Mielec
Autor. PZL Mielec

Działania, jakie podejmujemy, wpisują się w strategię dywersyfikacji produkcji PZL Mielec. Strategia zakłada wprowadzanie nowych linii produkcyjnych, obok produkcji śmigłowca Black Hawk i samolotu M28 oraz kooperacji realizowanej już wcześniej w PZL. To również nowe kompetencje, bo budowanie struktur samolotu odrzutowego wymaga nieco innych zdolności, niż innych struktur.

Reklama

Jakie są perspektywy tego przedsięwzięcia?

Obecnie mamy zagwarantowane zamówienia na około 50 struktur kadłubów, a docelowy poziom 70-80 proc. udziału w ich budowie osiągniemy już w przyszłym roku. Cały czas rozbudowujemy nasze kompetencje i linie produkcyjne. Dodam, że popyt na samoloty F-16 jest bardzo mocny, więc możemy zakładać, że nasze zamówienia na struktury do nich również będą dynamicznie rosnąć.

Reklama

Dziękuję za rozmowę.

Zobacz też

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama