Ciągle rozbudowujemy nasze kompetencje. Założenie jest takie, by w PZL Mielec powstawało około 70 do 80 proc. struktury kadłuba F-16 - mówi w rozmowie z Defence24.pl Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor generalny PZL Mielec Sp. z o.o.
Jakub Palowski: Dziś zaprezentowano pierwsze elementy struktury kadłuba myśliwca F-16, wyprodukowane w PZL Mielec. Co oznacza to dla zakładów?
Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor generalny PZL Mielec Sp. z o.o.: Dzisiaj odbyła się uroczystość zademonstrowania pierwszej tylnej części struktury kadłuba myśliwca F-16. To największa struktura, powstająca tutaj w PZL Mielec. Jednocześnie jest to tylko jedna z wielu struktur, które są lub będą tutaj produkowane. Ciągle rozbudowujemy nasze kompetencje. Założenie jest takie, by w PZL Mielec powstawało około 70 do 80 proc. struktury kadłuba F-16. Dziś jest to około 50 proc.
W jaki sposób spółka przygotowała się do tego przedsięwzięcia?
Na poczet produkcji struktur dla F-16 została gruntownie zmodernizowana cała hala o powierzchni 14 tys. metrów kwadratowych. W proces produkcji tych struktur jest obecnie zaangażowanych około 200 pracowników, w tym prawie 70 z nich to pracownicy bezpośrednio produkcyjni. Bardzo ważne jest tutaj całe przygotowanie – logistyczne, techniczne i transportowe, dlatego w ten projekt zaangażowana jest znaczna grupa ludzi.
Działania, jakie podejmujemy, wpisują się w strategię dywersyfikacji produkcji PZL Mielec. Strategia zakłada wprowadzanie nowych linii produkcyjnych, obok produkcji śmigłowca Black Hawk i samolotu M28 oraz kooperacji realizowanej już wcześniej w PZL. To również nowe kompetencje, bo budowanie struktur samolotu odrzutowego wymaga nieco innych zdolności, niż innych struktur.
Jakie są perspektywy tego przedsięwzięcia?
Obecnie mamy zagwarantowane zamówienia na około 50 struktur kadłubów, a docelowy poziom 70-80 proc. udziału w ich budowie osiągniemy już w przyszłym roku. Cały czas rozbudowujemy nasze kompetencje i linie produkcyjne. Dodam, że popyt na samoloty F-16 jest bardzo mocny, więc możemy zakładać, że nasze zamówienia na struktury do nich również będą dynamicznie rosnąć.
Dziękuję za rozmowę.
eee
Jest, w zw. z dł. terminami dostaw wszystkiego i syt. miedzynarodową, jedyna okazja na pozyskanie z offsetem lub możliwościami rozwoju , Jas 39, nowych lub używanych. Ze wzgl. na wł. eksploatacyjne, oraz gotowość operacyjną , każdy z ww płatowców jest wart wiecej niż kilka innych zwł. w czasie trwogi.
oko
Jak wszyscy pracownicy nabędą wiedzy i umiejętności to może sami w przyszłości zbudujemy ( mam na myśli pracowników) F 16 . Brakuje nam 64 samolotów do zawarcia kontraktów. Pieniądze będą we właściwym czasie , chyba że będzie rządziła Opozycja ? , to NIC NIE BEDZIE .
kamg
tak, bo teraz jest WSZYSTKO
Flaczki
Jest owiele wjecei I kasa sie znalazla
ANDY
dla firmy która potrafiła pomimo ograniczeń technologicznych demoludów skonstruować Irydę ... i przy takich zakupów monu w LM ... to korlaiki ...
radek
ktos jeszcze slyszal plotke ze polski mon pytal ostatnio lockhead martin o 96-100 sztuk f16 ? podobno jesli polski mon zdecyduje sie szybko na zakup w mielcu ma byc zlozone do 150 f16 ( 100 dla polski- reszta dla innego europejskiego klienta), czas dostaw tez mialby byc lepszy niz dostawa z usa przez fms. ciekawe czy cos sie ma mspo urodzi w tym temacie?
Paweł P.
Fy-16 można powiedzieć sprzedają się jak świeże bułeczki. Rynek zawsze się znajdzie, Czas pokaże, któreś samoloty PL kupić jeszcze musi (F-16 – ... , F-35 – zamówione, dokupić trzeba, FA-50 – te są zamówione).
Aiden
Możesz podać jakieś źródło tych informacji?
Paweł P.
Gdzymym miał wybierać to wolałbym 200 F-16 niż FA-50 więc., może coś jest na tapecie.
Monkey
Dobrze, że jest postęp. Może i firma należy do LM, ale produkuje i zatrudnia w Polsce. Co najważniejsze, im większej kompetencji mają zakłady produkcyjne położone na terenie Polski, tym bardziej zaawansowane zaplecze dla sprzętu używanego przez WP.
Maniekw
Pytanie, co to są te wybrzuszenia nad skrzydłami przy kadłubie?
Dzejro
Zbiorniki paliwa
Essex
pojemniki na koc, bieliznę, olejki do opalania
Chasim
Samo uszczelniające zbiorniki paliwa
Szwejk85/87
Brawo Mielec 💪
Chyżwar
Zdaniem co poniektórych speców do F-16 pompujemy tylko koła.
Zenek2
Nie tylko, czyścimy też tapicerki i malujemy niektóre warstwy w F-16. PZL należy do Amerykanów, więc to żadne "my".
HUGOZ
Chyżwar my nic nie produkujemy do F16, w przeciwieństwie do wspólnych projektów LM (F35) z Niemcami/Finlandią/Szwajcarią. Tu masz amerykańską fabrykę w Polsce. Zysk i technologie są ich. Zysk wysyłają do USA. A jak będą chcieli spakować walizki to zostanie pusta hala. Bydgoszcz ma udział w produkcji F16/F35 na poziomie "0". Tam masz zaangażowane w projekt miejscowe firmy Rheinmetall, Ratria. Ważne jest pochodzenie kapitału, miejsce gdzie zostają zyski i jaka technologia w kraju zostaje.
Olender
Pewnie opinia ta wynika z tego, że PZL Mielec jest własnością Lockheed Martin z siedzibą w Bethesda, w stanie Maryland, USA.
eee
To f od frontu na fot. wyglada jak baba po zakupach w kanguce z zaduzymi poduszkami od marynarki
Zenek2
to się nagadali.
rwd
Jakaś nowomowa niszczy ludziom mózgi. Człowiek sądzi, że jak w wywiadzie rzuci kilka razy modne słowa, to ludzie nie zauważą jak niewiele ma do powiedzenia. Powinien sprawdzić, jakie wymagane są kompetencje, by sprawnie posługiwać się językiem polskim.