Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Łotewsko-fiński transporter coraz bliżej

Zwiedzanie nowego zakładu produkcji pojazdów opancerzonych Patria w Valmiera przez estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna oraz szefowej łotewskiego MSZ Baiby Braže.
Zwiedzanie nowego zakładu produkcji pojazdów opancerzonych Patria w Valmiera przez estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna oraz szefowej łotewskiego MSZ Baiby Braže.
Autor. Patria Group

W najbliższych tygodniach linię produkcyjną w łotewskiej Valmierze opuści pierwszy kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla tamtejszej armii. Do końca roku miałoby zostać wyprodukowanych łącznie 25 pojazdów.

Informację o zbliżającym się zakończeniu budowy pierwszego transportera w łotewskiej fabryce podała lokalna telewizja LSM. Obecnie trwają przygotowania do budowy obiektu, gdzie byłyby one poddawane testom zakładowym. Prace mają zacząć się pod koniec lata tego roku. Uroczyste otwarcie fabryki miało miejsce pod koniec maja . Jest ona pierwszą tego typu placówką biorącą udział w produkcji kołowych transporterów opancerzonych na terenie państw bałtyckich. Należy do spółki joint venture o nazwie Defence Partnership Latvia SIA. W jej przypadku udziałowcem większościowym jest wspomniana Patria posiadająca 70,03%udziałów, zaś pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA. Podczas wizytyw zakładzie estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna widoczne były kadłuby Patrii 6x6 w różnej fazie produkcji.

Łączne zamówienie przekracza 700 transporterów opancerzonych, włączając zamówienie z Łotwy. Dzięki dwóm zakładom montażowym Patria Group w Hameenlinna w Finlandii i Valmiera naszym celem jest skuteczna realizacja zamówień innych krajów.
Dyrektor Zarządzający Patria Latvia i Defence Partnership Latvia Uģis Romanovs
Reklama

Głównym źródłem pracy dla zakładu będzie realizacja zamówienia na potrzeby Sił Zbrojnych Łotwy opiewającego na ponad 200 transporterów Patria 6x6, które mają zostać dostarczone do 2029 roku. Dotychczas łotewska armia miała otrzymać kilkadziesiąt pojazdów z fińskich zakładów. W styczniu tego roku łotewska firma EMJ Metals otrzymała pozwolenie od fińskiego przedsiębiorstwa Patria na produkcję kadłubów dla wspomnianych pojazdów. Minister Obrony Łotwy Andris Sprūds ogłosił jakiś czas temu, że do końca obecnego roku zostanie dostarczonych do łotewskiej armii ponad 20 KTO Patria 6x6 (najpewniej 25 wozów). Docelowo produkcja w skali roku ma wynosić 30 transporterów. Z czasem zakład zapewne zacznie także produkować elementy przeznaczone na eksport.

Czytaj też

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca pojazdów Sisu Pasi XA-180/185/200. Transporter powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z pojazdów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy, obniżenie kosztów eksploatacji i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. szczebelek

    30 transporterów miesięcznie czyli rocznie 360 ma być celem mocy produkcyjnych tego zakładu natomiast u nas wszyscy wiedzą jak to wygląda w spółce rosomak.

    1. Granat

      Dużo dyskutują, mało produkują. :)))

Reklama