Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Estonia zainteresowana transporterami z Łotwy?

Od lewej: łotewska minister spraw zagranicznych Baiba Braže, estoński minister spraw zagranicznych Margus Tsahkna oraz Dyrektor Zarządzający Patria Latvia i Defence Partnership Latvia Uģis Romanovs. W tle transporter opancerzony Patria 6x6.
Od lewej: łotewska minister spraw zagranicznych Baiba Braže, estoński minister spraw zagranicznych Margus Tsahkna oraz Dyrektor Zarządzający Patria Latvia i Defence Partnership Latvia Uģis Romanovs. W tle transporter opancerzony Patria 6x6.
Autor. Patria Group

Estoński minister spraw zagranicznych Margus Tsahkna wraz ze swoją łotewską odpowiedniczką Baibą Braže odwiedził zakład produkcji pojazdów opancerzonych Patria w łotewskiej Valmierze.

Na miejscu ministrów przywitał Dyrektor Zarządzający Patria Latvia i Defence Partnership Latvia Uģisa Romanovsa. Podczas zwiedzania mogli oni zobaczyć trwające prace na pierwszych transporterach Patria 6x6 przeznaczonych dla łotewskiej armii, która ma otrzymać ponad 200 pojazdów do roku 2029 (chociaż 40 dostarczonych już wozów pochodzi z Finlandii). Sam zakład jest pierwszą tego typu placówką biorącą udział w produkcji kołowych transporterów opancerzonych na terenie państw bałtyckich. Jest on własnością spółki joint venture o nazwie Defence Partnership Latvia SIA. W jej przypadku udziałowcem większościowym jest wspomniana Patria posiadająca ich 70,03%, zaś pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA. Uroczyste otwarcie zakładu miało miejsce pod koniec maja tego roku.

Projekt Patria jest doskonałym przykładem udanej europejskiej współpracy wojskowo-przemysłowej, która spełnia potrzeby Sojuszu w zakresie bezpieczeństwa zbiorowego. Partnerstwo to wpisuje się w kluczowe priorytety Łotwy w zakresie wzmacniania bezpieczeństwa narodowego oraz przyczyniania się do wzrostu przemysłowego i rozwoju technologicznego. Z niecierpliwością czekamy na rozwój tego partnerstwa oraz zwiększenie produkcji i dostaw.
Minister Spraw Zagranicznych Łotwy Baiba Braže.
Reklama

Minister Obrony Łotwy Andris Sprūds ogłosił jakiś czas temu, że do końca obecnego cyklu kalendarzowego zostanie dostarczonych do łotewskiej armii ponad 20 KTO Patria 6x6 (najpewniej 25 pojazdów). Docelowo produkcja w skali roku ma wynosić 30 transporterów. Z czasem zakład zapewne zacznie także produkować elementy przeznaczone na eksport. Wizyta szefa estońskiego MSZ jest o tyle ciekawa, że kraj ten przez jakiś czas uczestniczył w międzynarodowym programie CAVS (Common Armored Vehicle System), którego uczestnicy mieli pozyskać fińskie transportery opancerzone Patria 6x6, jakie teraz są produkowane także na Łotwie. Zdecydowała się ona jednak na wyjście z niego i zakup około 130 kołowych transporterów opancerzonych ARMA 6x6. Czyżby wizyta ta sugerowała powrót do programu?

Zwiedzanie nowego zakładu produkcji pojazdów opancerzonych Patria w Valmiera przez estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna oraz szefowej łotewskiego MSZ Baiby Braže.
Zwiedzanie nowego zakładu produkcji pojazdów opancerzonych Patria w Valmiera przez estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna oraz szefowej łotewskiego MSZ Baiby Braže.
Autor. Patria Group

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżenie kosztów eksploatacj i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

XA-300.
XA-300.
Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
Reklama

Komentarze (2)

  1. Seb66

    Fabryka tudzież montownia ale dostarczająca.....aż 30 szt miesięcznie? Na malutkiej Łotwie?? To nie błąd? Przy "z grubsza" 50 sztukach produkowanych w Polsce ROCZNIE?

  2. Pucin:)

    Szkoda, że WP nie jest w tym programie a byliśmy zapraszani w 2019. WP pojazdy 6*6 są niezbędna i to w bardzo dużych ilościach oraz konfiguracjach (opl, ppk, łączność, saperzy, chemia ect.) powiedziałbym ok.. 1500 szt.. No ale MB zapewnił 3000 szt KLTV tylko po co jak jest Honker-Max przetestowany trakcyjnie przez producenta w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) - z możliwością opancerzenia STANG 4659 - poziom 2 ? :)

Reklama