Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Produkcja na Łotwie kadłubów do Patrii 6x6 znacząco ułatwi proces produkcyjny tych pojazdów na potrzeby własne, ale także eksportowe.

Łotwa będzie produkować kadłuby do fińskich transporterów

Łotewska firma EMJ Metals otrzymała pozwolenie od fińskiego przedsiębiorstwa Patria na produkcję kadłubów dla kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 oraz nakładania na nie powłok malarskich.

Reklama

Zdobyta przez łotewską firmę certyfikacja tym samym pozwala na włączenie jej do grona poddostawców dla fińskiego przedsiębiorstwa. Zwiększy to również korzyści dla Łotwy wynikające z dołączenia się do europejskiego programu CAVS, w ramach którego kraje członkowskie pozyskują KTO Patria 6x6 (Łotwa, Finlandia, Szwecja oraz niedawno przyjęte w miejsce Estonii - Niemcy). EMJ Metals zainwestowało z własnych środków 3 mln euro w modernizację swojej linii produkcyjnej, zakup obrabiarek metali oraz zwiększenie zatrudnienie w celu podjęcia u siebie produkcji kadłubów do wspomnianego transportera opancerzonego. Tym samym zwiększa się prestiż firmy, jako jedynej na Łotwie, która otrzymała tego typu certyfikację. Wcześniej dostarczała ona kadłuby innych pojazdów na potrzeby armii łotewskiej, a także innych krajów NATO. Na mocy umowy z 2019 roku Łotwa pozyska 200 KTO Patria 6x6, które będą dostarczana do 2029 roku.

Reklama
Wyprodukowanie nadwozia według najwyższych standardów nie jest procesem prostym, polega na starannej obróbce metalu, cięciu i gięciu spawanych elementów, a także spawaniu z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, w tym systemów pomiarowych 3D. Po kilkuletniej pracy włożonej przez nas możemy powiedzieć, że jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy dostawcami Patrii oraz że produkujemy i malujemy nadwozia lokalnie, tutaj, w Rydze.
Członek zarządu EMJ metals Āriks Altroks
Reklama

Patria 6x6 to fiński transporter opancerzony w układzie 6x6 zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżając koszty funkcjonowania, jak i produkcji nowego pojazdu. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania AB DC 09 o mocy 400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Czytaj też

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

Patria 6x6/XA-300.
Patria 6x6/XA-300.
Autor. Patria Group
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Future

    Zobaczymy jakie my licencje czy kontrakty pozyskamy za zakup K2 i K9 w takiej ilości...

    1. Odyseus

      @Future raczej żadne , bo to wszystko miało być dopiero przy drugim etapie umów których raczej już może nie być a temat K2PL i jego produkcji raczej też już umarł a przynajmniej słuch o nim zaginął

Reklama