Koniec pierwszych testów nowego radaru dla Patriota

17 marca 2020, 17:00
LTAMDS_7801_resize
Fot. Raytheon

Zakończyły się pierwsze testy częściowo skompletowanej anteny nowego radaru dla US Army znanego jako LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor) - poinformował jej producent, amerykańska firma Raytheon.

Etap ten został zrealizowany przed upływem pięciu miesięcy od wyboru przez US Army firmy Raytheon na dostawcę LTAMDS – radaru nowej generacji, który ma zwalczać zaawansowane zagrożenia, takie jak broń hipersoniczna.

Dzięki zakończeniu wstępnych testów Raytheon jest o krok bliżej do przekazania radaru LTAMDS żołnierzom US Army. [...] Zarówno Raytheon, jak i nasi partnerzy kontynuują inwestycje w ludzi, technologie i zdolności produkcyjne, aby zagwarantować terminową dostawę radaru zgodnie z trybem pilnego wprowadzenia do służby (Urgent Materiel Release) w US Army.

wiceprezes ds. zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej w Raytheon Integrated Defense Systems Tom Laliberty

Testy polegały na przeprowadzeniu kalibracji anteny głównej radaru LTAMDS w klimatyzowanym pomieszczeniu testowym, gdzie poddano ocenie skuteczność urządzenia przeciw celom symulowanym. Po zakończeniu testów antena jest montowana w precyzyjnie wykonanej obudowie w celu jej integracji i dalszych badań. Następnie rozpoczną się testy na prawdziwym poligonie, gdzie zostanie sprawdzona jej skuteczność w namierzaniu prawdziwych celów.

LTAMDS składa się z przedniej anteny głównej oraz dwóch dodatkowych anten umieszczonych z tyłu radaru. Anteny te współpracują ze sobą, umożliwiając operatorom jednoczesne wykrywanie i zwalczanie wielu obiektów zbliżających się z dowolnego kierunku, co gwarantuje wyeliminowanie „martwych stref” na polu walki. Antena główna radaru LTAMDS ma mniej więcej ten sam rozmiar, co antena obecnego radaru Patriot, ale odznacza się ponad dwa razy lepszymi parametrami. Radar LTAMDS stworzono specjalnie na potrzeby zintegrowanego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej US Army, ale jednocześnie wykorzystano w nim dotychczasowe osiągnięcia związane z systemem Patriot.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
Nemo
środa, 18 marca 2020, 13:37

Radar jest a gdzie początek negocjacji nad drugim etapem Wisły??? bo w zadaniach MON na ten rok o tym całkowita cisza.Ale w sumie dwie baterie starczą do pokazania na paradzie :) reszta mało ważna

Davien
środa, 18 marca 2020, 21:23

Nemo, jakbys nie wiedział rozmowy miały się rozpocząc do końca 2020r wieć ile mozna...

Orthodox
środa, 18 marca 2020, 21:05

Za tego rządu nie będzie dalszej Wisły. Nawet defiladowy sprzęt się wykrusza, więc trzeba zakupić pojedyńcze sztuki następnego.

Marek1
środa, 18 marca 2020, 09:53

Na sesji SKON bodaj w styczniu br. jakiś oficjel z MON stwierdził, ze dotychczas zasililiśmy przem. zbrojeniowy USA kwotą 6,4 mld. PLN w ramach realizacji I etapu Wisły. Nie odpowiedział konkretnie na pytanie CO dostaliśmy w zamian, ale można by rzec, że w zamian m.in. FINANSUJEMY B+R nowego radaru dla syst. Patriot. Nasz MON stworzył zupełnie nowatorski system handlu - płacimy krocie komuś zagranicą za wymyślenie i zbudowanie czegoś, co potem zostanie nam b. drogo sprzedane i nad czym NIE będziemy mieli żadnej kontroli. To wg. MON spełnienie założenia o konieczności pozyskiwania przy zakupach uzbrojenia maksymalnych korzyści dla polskiego przemysłu.

Orthodox
środa, 18 marca 2020, 20:59

Oczywiście, że finansujemy przynajmniej ten radar, a dostaniemy co najwyżej półśrodek. Oby ten IBCS nie okazał się niewypałem.

Davien
środa, 18 marca 2020, 12:17

Marek, nic nie finansujemy wiec nie zmyslaj. nad LTAMDS prace trwaja juz pewien czas

Transformers
czwartek, 19 marca 2020, 20:21

Bredzisz bo to nie znaczy że nie płacimy za coś czego nie ma ale będzie kiedyś i nie będzie pod naszą kontrolą

Davien
piątek, 20 marca 2020, 02:55

A ten znowu:)) Dla twojej miernej wiedzy takie wyjasnienie: LTAMDS jest programem US Army i to ona go finansuje a Polska nei kupiła jeszcze nawet jednego modułyu z tego radaru i nei wydała na neigo nawet grosza bo czekamy az USA go opracuje i wybierze dla swoich sytemów patriot. teraz zrozumiałeś czy dalej udajesz...:) Tego radaru nie ma w I fazie Wisły.

Sami eksperci
środa, 18 marca 2020, 11:03

Ta pewnie finansujemy R&D USA z tycim budżetem 700 mld .

LMed
środa, 18 marca 2020, 10:44

No cóż leżymy krzyżem i jestesmy dumni i zadowoleni.

Gts
wtorek, 17 marca 2020, 23:15

Śmieszna jest ta proteza. Jak to jest, że inne startujące radary nie musiały być tak strasznie obudowane chłodzeniem? Podejrzewam, że MEADS jednak w końcu okaże się znacząco do przodu wzg. Tej prowizorki. Chodzi mi tu o cały system, a nie o same zdolności radaru.

dim
środa, 18 marca 2020, 06:10

A byłeś kiedyś, latem, np. nad Morzem Czerwonym ? A może skręciłeś także do Zatoki Aqaba ? A jeśli już dotarłeś tam, to może wybrałeś się wtedy także autem na pustynię ? No to teraz spróbuj tego samego, ale autem bez klimatyzacji i najlepiej zamknęty w metalowej skorupie. No to teraz włącz tam w środku jeszcze także kilka kilowatów grzejnika. - A jakie chcesz dostać kwiatki na swym pogrzebie ?

Davien
środa, 18 marca 2020, 02:25

Taak, MEADS juz w tej chwili jest do tyłu ze swoim MFCR w stosunku do radaru LTAMDS panie Gts.

Transformers
czwartek, 19 marca 2020, 20:25

SAMP/T gdybyśmy wybrali mielibyśmy więcej niż mieć bedziemy i temat Wisły byłby zakończony a więc> Narew w realizacji. Wybraliśmy i płacimy za coś czego nie ma ale ponoć będzie a co pełnić będzie swoją rolę dzięki wam lub nie. Deal z wami to katastrofa

Davien
piątek, 20 marca 2020, 02:58

Taak, system bez zdolnosci antybalistycznych czyli nei spełniajacy wymogów na Wisłę:)) A warunkiem zakupu Narwi jest integracja z IBCS wiec tez nic bys nie miał:) ale dla twojej Rosji to w sam raz co nie ?:) Aha dla twojej nedznej wiedzy: Polska nie wydała na LTAMDS nawet grosza wiec skóńcz ten płacz.

Orthodox
wtorek, 17 marca 2020, 21:24

Jeśli to ma być radar dookólny to jakim cudem mniejsze anteny zagwarantują parametry tej dużej. Czy to aby nie jakiś pic na wodę, szczególnie w kontekście polskich wymagań co do tego urządzenia?

pragmatyk
środa, 18 marca 2020, 11:44

Patriot tym się rózni od innych systemów ,że stacja LTAMD spelnia przynajmniej dwie role wykrywania i naprowadzania na cele ,ma to swoje wady ,gdyż zniszczenie jednego elementu wyłącza tę część systemu całkowicie z pracy ,mozna tylko przekazać cele innym bateriom. W przypadku np.S-500 ,zniszczenie SNR ,lub jej wyłączenie nie kończy pracy ,gdyż nadal jest mozliwe sledzenie celu za pomocą stacji zakresu metrowego AESA. NIEBO-M a także naprowadzenie rakiety.

Davien
środa, 18 marca 2020, 21:25

Pragmatyk, w rosyjskich zestawach zaden radar poza radarem naprowadzania nie naprowadzi ci rakiet na cel więc nie zmyslaj prosze. W baterii Patriot masz 2 radary a nie jeden wiec zniszczenie jednego nic nie zmienia.

pragmatyk
czwartek, 19 marca 2020, 22:45

Wystarczy ,że komendy są przekazywane do rakiety ,a to mozna robić z innego stanowiska.I zapoznaj sie z parametrami stacji systemu Niebo ,a pózniej mów ,ze niemozliwe. 80 dipoli AESA,czy ci coś to mówi jak dokładna jest ta wiązka i grozna dla F-35.

Davien
piątek, 20 marca 2020, 03:01

Panie pragmatyk, nic nie może bo rakiety sa naprowadzane albo przez SARH czyli cel musi być oswietlony przez radar naprowadzania albo przez TVM czyli i tu musi byc radar naprowadzania bo głowica rakiety zwyczajnie sygnałów radaru wykrywania nie odbierze i tyle. A dane radaru Nebo-M znam doskonale i nie moze on naprowadzac zadnych rakiet a tym bardziej wykrywac F-35, nei ta klasa panei pragmatyk

Fanklub Daviena
środa, 18 marca 2020, 10:06

Bo to jest kolejny wałek prawniczy. W kontrakcie zażyczono sobie radar dookólny, to Raytheon przedstawił "dookólny" - nigdzie nie napisano, że ma mieć równie dobre parametry w każdym kierunku... Na drugi raz niech wojsko sobie weźmie lepszych prawników do umów. To tak jak z F-35: w kontakcie zapisano "myśliwiec naddźwiękowy", no to "jest", a że tylko przez 40s, to przecież kontakt nie określał przez ile sekund miał utrzymywać ten naddźwiękowy lot... W dawnych czasach konkurs ofert zapobiegał takim wałkom, ale odkąd w USA są monopole... :)

Rafael
środa, 18 marca 2020, 03:56

Ten radar nie ma być radarem dookólnym. Jest tylko wspomniane, że może wykrywać i zwalczać obiekty podchodzące z dowolnego kierunku. Ponadto jest to radar dla Patriota, czyli systemu do dalekozasięgowej obrony przeciwrakietowej i przeciwlotniczej, a nie systemu krótkiego zasięgu skupionego na zwalczaniu niskolecących samolotów, śmigłowców oraz dronów. Oznacza to, że nie musi się spodziewać zagrożenia w równym stopniu z każdej strony i zazwyczaj (podkreślam, zazwyczaj) każde nadchodzący cel jaki powinien wykryć będzie nadlatywać z jednego kierunku. Jednakże użycie wyłącznie jednej anteny frontowej rodziłoby problem z tym, że pokrywa wyłącznie wycinek pozostając absolutnie ślepa na zagrożenia z innych stron. Stąd te mniejsze anteny - jako zabezpieczenie głównej w przypadku, gdyby jednak coś nadciągało z innej strony. Rozmiar od razu zdradza, że na pewno nie będą tak skuteczne jak główna antena, ale lepsze to niż nic. No i jest też jeszcze jedna możliwość, czysto teoretyczna. W warunkach bojowych w razie ewentualnego sabotażu bądź uszkodzenia przez chociażby drona głównej anteny taki zestaw radarowy nadal może zachować pewne cechy używając do wykrywania dwóch dodatkowych anten.

Orthodox
środa, 18 marca 2020, 20:49

Będę się jednak czepiał. Wymagania w polskim przetargu dotyczyły dokładnie radaru dookólnego. To rozwiązanie w tym przypadku jest półśrodkiem. Nie wykluczam tym samym, że polscy decydenci wychodzą niejako przed szereg. Oczywiście szastając kasą.

Davien
środa, 18 marca 2020, 02:26

Orthodox,mniejsze anteny maja parametry minimum takie jak antena AN/MPQ-65 czyli zasieg ok 200km, śledzenie 180 celi naraz i naprowadzanie rakiet na 18 z nich, duza ma parametry 2x lepsze.

pragmatyk
czwartek, 19 marca 2020, 22:47

Te 200 km na jakiej wysokości ,chyba tylko dla balistycznych.

Davien
piątek, 20 marca 2020, 03:02

Nie, dla celów na wysokosci ok 10-11km

Fanklub Daviena
środa, 18 marca 2020, 18:03

No to fatalnie, bo ten AN/MPQ-65 na ćwiczeniach w Niemczech nie wykrył naszych Su-22M4 nawet z kilku km i go bezkarnie "zbombardowały" "głupimi" bombami z bezpośredniego nad nim przelotu... :)

Davien
piątek, 20 marca 2020, 03:03

Biorac pod uwage ze Niemcy nie mieli w zestawach Patriot AN/MPQ-65 to znowu zrobiłęs z siebie...:)

magazynier
wtorek, 17 marca 2020, 21:22

W XXI wieku Systemy PWO( :)) powinny być raczej mobilne. Ten radar powinien mieć dwie równorzędne anteny. W epoce krążących dronów to chyba oczywiste. Czy azotek galu dla tak dużych systemów to dobry pomysł? System chłodzenia prezentuje się całkiem, całkiem.

Paweł
środa, 18 marca 2020, 00:16

W zasadzie na dzień dzisiejszy GaN to jedyny sensowny wybór. Duża gęstość mocy i odporność struktury na dość wysokie temperatury. Problemem przy tej gęstości jest sam sposób odprowadzania ciepła. Znane mi półprzewodniki z GaN mają jeszcze jedną zaletę w stosunku do GaAs. Zazwyczaj około dwu do trzykrotnie wyższe napięcie zasilania, co przekłada się na mniejszy prąd przy danej mocy. Dodatkowo zauważyłem, ze MMIC-e z GaN są zazwyczaj bardzo ładnie i często szerokopasmowo dopasowane. Dla pasma w którym prowadzę eksperymenty (fragment pasma X dla radioamatorów) dopasowane wewnętrznie znane mi MMIC-e z GaAs kończą się 25 W na układ. GaN na moim biurku ma 60 W przy strukturze 3x6 mm a są już 100 W. I jeszcze jedna zaleta. Zazwyczaj wyższa (nieco) sprawność.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 17 marca 2020, 20:09

Oni się nie nadają do testowania ja to bym przetestował lepiej jak bym z tym cackiem pojeździł z godzinę po poligonie oczywiście to cudo ciągnięte przez jakąś wypasioną ciężarówkę rajdowa i jak po tej godzinie by nadal działało to znaczy że dobry wyrób.

FR technologiczne imperium
środa, 18 marca 2020, 10:02

Takie typowe myślenie byłego rezerwisty , którego tyrali na poligonie więc teraz on chce tyrać wszystko na poligonie , njt ważne czy to dron , radar czy okręt podwodny , wszystko musi zaznać pyły i błota.

wtorek, 17 marca 2020, 23:11

Okręt podwodny też byś czołgał po poligonie żeby sprawdzić czy to dobry wyrób?

Polarny Miś
wtorek, 17 marca 2020, 22:31

Proponuje Stara 556 nasza flagowa ciężarówkę

Alu Gator
wtorek, 17 marca 2020, 18:57

Gator był nie,do zaakceptowania? Bo używa ich marines corp

Tweets Defence24