Przemysł Zbrojeniowy
Pierwsza antena nowego radaru Patriota gotowa
Firma Raytheon ukończyła budowę pierwszej anteny nowego radaru dla US Army znanego jako Lower Tier Air and Missile Defense Sensor (LTAMDS). Rozwiązanie to ma być zdolne do wsparcia zwalczania zaawansowanych zagrożeń, takich jak np. broń hipersoniczna i zastąpić istniejące stacje Patriot.
Zgodnie z komunikatem Raytheon wybudowana antena główna, podobna rozmiarem do anteny radaru Patriot ma odznaczać się ponad dwukrotnie lepszymi parametrami. Po ukończeniu szeroko zakrojonych testów antena zostanie umieszczona w obudowie w celu integracji i dalszych badań.
LTAMDS to program nowego radaru obrony powietrznej US Army. Rozwijane w jego ramach radary mają zastąpić obecne, sektorowe stacje Patriot. Jesienią ubiegłego roku Pentagon przyznał koncernowi Raytheon wart 384 mln USD kontrakt na budowę partii pierwszych sześciu radarów, które mają zostać ukończone do 2022 roku. Cztery z nich zostaną następnie skierowane do służby, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Wybór rozwiązania Raytheon w programie LTAMDS poprzedziło postępowanie konkurencyjne, obejmujące m.in. testy poligonowe.
Budowany przez Raytheon radar zbudowany jest w technologii azotku galu (GaN), i będzie dysponował trzema antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Oprócz ukończonej właśnie anteny głównej będzie dysponował dwoma dodatkowymi antenami bocznymi, co ma zapewnić zdolność do zwalczania celów w zakresie 360 stopni.
System LTAMDS będzie od podstaw zdolny do współdziałania z systemem zarządzania polem walki IBCS. Polski MON wstępnie założył pozyskanie radaru LTAMDS dla drugiej fazy programu obrony powietrznej Wisła.
Tom Laliberty, wiceprezes ds. zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej w Raytheon Integrated Defense Systems powiedział: "Pracownicy i partnerzy firmy Raytheon koncentrują się obecnie na terminowym dostarczeniu pierwszego radaru LTAMDS do US Army pozyskiwanego zgodnie z trybem pilnego wprowadzenia do służby (Urgent Materiel Release), ponieważ wiemy, jak ważne dla żołnierzy jest zwiększenie pola obserwacji radaru oraz inne jego możliwości".
(MS) (JP)
zibi
Jestem laikiem w temacie, ale sądząc po liczbie wentylatorków to coś ma chyba spory kłopot z chłodzeniem. Ciekawa jaka jest sygnatura termiczna urządzenia, bo chyba będzie łakomym kąskiem dla rakiety lub np. amunicji krążącej z głowicą termiczną....
Minister Wojska Dariusz Płaszczak
System przeciwlotniczy będzie miał kłopot ze strony wrogich obiektów latających? Jesteś pewny?
Sssssssssss
Ja też uważam, że jednym z największych problemów systemów przeciwlotniczych są wrogie obiekty latające a już w szczególności te które je chcą zaatakować.
zibi
paradoksalnie tak właśnie jest, słyszałeś chociażby o Wild Weseal?
berkut
Te anteny nie wyglądają na GaN, to raczej demonstrator na bazie GaAs. Ta szafa ma obrobić w ramach IBCS nie tylko Patriota z PAC3 MSE i PAAC-4 ale co najmniej THAAD nie mówiąc o SM-6
Davien
Akurat wykorzystanie GaN było warunkiem w LTAMDS i od poczatku radar Raytheona korzysta z GaN. Na zdjęciu jest istotnie demonstrator. Pierwsze normalne radary dopiero powstaja.
czytelnik D24
A jak "wygląda" antena GaN?
berkut
Poczytaj o przewagach GaN nad GaAs to się dowiesz
Fosforek Indu
384 mln usd to raczej za mało jak na,technologie GaN chyba ze wyłączając roczna amortyzację ok 110mln usd
chateaux
Nie doczytałeś, że te 384 mln to nie na badania, lecz kontrakt na budowę partii pierwszych sześciu sztuk? Badania i w ogóle cały R&D kosztowały znacznie więcej, i musieli to opłacić amerykańscy podatnicy. I jak Polska w końcu kupi te radary, w będzie musiała zwrócić amerykańskiemu budżetowi jakąś część tych nakładów na R&D, płacąc za cenę jednostkową za sztukę plus pewien narzut na refundację Pentagonowi części tych kosztów opracowania projektu. Tak działa FMS.
magazynier
I dlaczego nie chcą umieścić dwóch równorzędnych anten na samobieżnym podwoziu? Strasznie chytrzy.
Rzyt
Na samoloty VIP było...na 4 baterie Wisły nie...ehhh
Rozbawiony
Zaraz Antydavien wyjaśni nam czemu ten radar jest gorszy od rosyjskiego a Davien dlaczego jest wręcz przeciwnie , co najśmiejsze ani jeden ani drugi nie będzie miał na to dowodów ale to nie będzie przeszkadzać im w bronieniu swoich racji .
eytu
Davien ma bardzo szeroką wiedzę, więc nie wiem po co ta zlośliwość. Czasem ktoś może pomyśleć , że lekko koloryzuje , ale wiedza przegromna. Ekspert .
Fanklub Daviena
Ale dowody są widoczne na tym zdjęciu: ten radar ma pseudo 360 pokrycie, bo te 2 antenki dodatkowe, to MOŻE zapewnią samoobronę baterii przy ataku od tyłu, ale nie będą chronić obszaru w tym zakresie, czyli dalej do ochrony miasta czy portu nie wystarczy 1 bateria, tylko będą potrzebne 3... I w tych sektorach co 120 stopni, na granicach kątów obserwacji anten zasięg będzie jeszcze gorszy, o ile w ogóle ten radar widzi coś w tych kierunkach (AEGIS w takich przypadkach nie widział, co Amerykanom na Morzu Śródziemnym zademonstrowały Tu-142 podchodząc w takim martwym sektorze o koncie 1,42 stopnia do AEGISa niezauważone...). Druga sprawa, to niskie usytuowanie tego radaru, o maszcie jak w S-300/400 nie wspominając - to GWARANTUJE kiepskie, znacznie gorsze niż w S-300/400 możliwości zwalczania celów na niskim pułapie i dużo wyższe wymagania co do lokacji radaru (żadnych leśnych polan czy obiektów typu budynki w pobliżu, tylko wymagana duża otwarta przestrzeń). Nie widzę, bo są tyłem, czy te tylne anteny też mają takie dodatkowe anteny jak te małe pod anteną główną - służą one do półaktywnego naprowadzania PAC-2. Jeśli ich z tyłu nie ma, to by znaczyło, że ten nowy radar dalej zezwala PAC-2 na strzelanie tylko w przednim sektorze 120 stopni (najwyżej). To jest prawdopodobne, bo przecież Patriot dalej nie ma pionowych wyrzutni i może strzelać tylko w kierunkach, w których są ustawione. Coś mi się zdaje, że prawnicy Raytheona znowu przekręcili zamawiających (w tym Polskę) - w zamówieniu pewnie był radar "360 stopni", ale nie było, że bateria ma strzelać 360 stopni, albo że radar ma mieć taki sam zasięg w sektorze 360... :)
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Jest to system głownie antyrakietowy a rakiety balistyczne jakie ma zwalczać z tyłu nie nadlatują więc takie anteny wystarczają. Dodatkowo ma być to system wpięty w sieć wiec to załatwia sprawę wykrycia obiektów nisko latających oczywiście przy wsparciu innych sensorów głównie AWACS. Dla samych rakiet zmiana kierunku lotu nie jest żadnym problemem a wyrzutnia jest obracana na naczepie, także obalamy mity że nie strzela 360*
Adam
Miało być mniejsze od starego radaru a wyszła taka kobyła, że głowa mała!
Zawisza_Zielony
I to coś ma być mobilne...
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Fajny sprzęt do ustawienia w bazie albo na stałym stanowisku, ale dla osłony anty rakietowej wojsk lądowych jakoś tej lokomotywy nie widzę przecież jak to zjedzie z asfaltu to się od razu zakopie a jak kierowca cięgnika będzie próbował wyjechać to to cudo pięknie pokryje błotem.
Davien
Gregorz, przecxiez to jedynie demonstrator LTAMDS. A Patriot jakbys nie zauwazył to nei BuK czy inny Pancyr ale własnie system stacjonarny Jakos Patrioty własnei bronia baz czy innych waznych punktów bo wybacz ale strzelanie iskanderami w kolumny wojsk to wyraz chyba szczytowej desperacji.
Paweł P.
Myślę, że to nie problem. Podejrzewam, że rozłożenie tego i przygotowanie do pracy – też nie stanowi problemu. Obyśmy nigdy nie musieli się przekonywać. P.S. Ciekawe ile, w toku jest budowane.
Robert
To jest system średniego zasięgu poczytaj o tym i sam się zakop