Reklama
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

Jedna oferta na następcę Honkera

Konsorcjum PHO i Concept jako jedyne złożyło ofertę ostateczną w postępowaniu na pojazdy ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności Mustang, mające zastąpić w Wojsku Polskim popularne samochody Honker – wynika z informacji Inspektoratu Uzbrojenia. Do składania ofert zaproszonych było osiem podmiotów.

Pojazdy rodziny Dino (opancerzony w nowej wersji na pierwszym planie), po prawej stronie pojazd Wirus. Fot. Concept.
Pojazdy rodziny Dino (opancerzony w nowej wersji na pierwszym planie), po prawej stronie pojazd Wirus. Fot. Concept.

Zgodnie z zamieszczoną przez Inspektorat Informacją, po otwarciu ofert, co miało miejsce w piątek, okazało się że w postępowaniu na Mustanga wpłynęła jedna oferta ostateczna. Jest to propozycja konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego (lider) i spółki Concept z Bielska-Białej. Konsorcjum jako jedyne zdecydowało się na złożenie ostatecznej oferty, choć do składania ofert zaproszonych było osiem podmiotów. 

Według IU cena oferty wynosi 524,17 mln zł brutto, podczas gdy kwota jaką Zamawiający chciał przeznaczyć na realizację zamówienia gwarantowanego (podstawowego) to 239,038 mln zł. Kwota oferty jest więc wyższa, niż przewidziany budżet. Komunikat Inspektoratu mówi też, że termin wykonania zamówienia to 31 października 2022 roku. Z kolei okresy gwarancji na poszczególne elementy wynoszą od 24 do 48 miesięcy. Warunki płatności są zgodne ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia.

Propozycja konsorcjum obejmuje dostawę pojazdów rodziny DINO. Zostały one opracowane we współpracy z partnerami austriackimi i niemieckimi, firmami Oberaigner Automotive GmbH oraz Mercedes-Benz. Pojazd wykorzystuje rozwiązania samochodu Mercedes Sprinter.

Prowadzone przez IU postępowanie obejmuje zakup 913 pojazdów, w tym 41 w wysoce zunifikowanej z bazową wersji opancerzonej, z dostawą w latach 2019-2022 w ramach zamówienia podstawowego. Zawiera też opcję na 2787 dalszych pojazdów w okresie do 2026 roku. Wszystkie pojazdy muszą być w układzie 4x4, fabrycznie nowe.

Dopuszczalna masa całkowita wersji nieopancerzonej to 3,5 t. Ładowność pojazdu ma wynosić 1 t w wersji nieopancerzonej i 0,6 t w wersji opancerzonej. Standardowy Mustang ma być zdolny do przewozu ośmiu żołnierzy wraz z kierowcą, podczas gdy opancerzony (min. na poziomie 1 wg STANAG 4569 A/B) – czterech żołnierzy wraz z kierowcą.

Jest to już kolejne postępowanie na Mustanga, realizowane przez IU. Poprzednia procedura, trwająca od 2015 roku, po ponad dwuletniej fazie analityczno-koncepcyjnej zakończyła się unieważnieniem w czerwcu 2017 roku. Do Inspektoratu wpłynęła wtedy jedna oferta ostateczna, spośród siedmiu zaproszonych podmiotów. Propozycja konsorcjum PGZ i WZM opiewała na ponad 2 mld zł. Według ekspertów przyczyną takiego stanu rzeczy były w dużej mierze postawione w postępowaniu warunki.

Inspektorat Uzbrojenia informował wcześniej, że w ramach procesu oceny złożonych ofert planowane są testy pojazdów. Samochody Mustang mają zastąpić w Wojsku Polskim wysłużone Honkery, a w niewielkim zakresie również wozy pochodzenia radzieckiego typu UAZ-469B.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama