Przemysł Zbrojeniowy
Amerykańsko-niemiecki napęd dla izraelskiego transportera Eitan
Izraelskie Ministerstwo Obrony wybrało przekładnię automatyczną Allison 4800 SP (Specialty Series) dla nowego kołowego transportera piechoty - Eitan, który ma zastąpić obecnie używane gąsienicowe transportery opancerzone M113 w kilku wersjach. Allison Transmissions otrzymało pierwsze zamówienie na swoje przekładnie we wrześniu 2021 r. a dostawy ich mają być kontynuowane przez kilka następnych lat.
Skrzynie Allison 4800 SP stanowią element układu napędowego transporterów Eitan i wchodzą w skład montowanych w nich power packów za integrację których odpowiada Rolls Royce Solutions America (dawniej MTU America). Amerykańska przekładnia automatyczna łączona jest z 6-cylindrowym, turodoładowanym silnikiem wysokoprężnym MTU serii 890 o maksymalnej mocy 750 KM, który osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszacy 1235 Nm przy 4250 obr./min.
Ta jednostka napędowa to czwarta generacja silników MTU dedykowanych pojazdom bojowym i zastosowano w niej zarówno nowe rozwiązania konstrukcyjne, jak i sprawdzone systemy np. układ wtryskowy common rail (maks. ciśnienie wtrysku 1800 bar) stosowany zarówno w militarnej serii 880, jak i w komercyjnych jednostkach serii 4000 oraz 8000. MTU serii 890 to najmocniejsza seria silników wysokoprężnych na świecie pod względem stosunku mocy do masy - 0,60 kg/KM i mocy do pojemności - 1848 KM/m3. Kluczem do wysokich osiągów przy niskiej masie (470 kg bez płynów) oraz niewielkich rozmiarach (590mm x 700 mm x 760 mm) jest nowa, opatentowana konstrukcja silnika w połączeniu z wysokimi prędkościami obrotowymi (4250 obr./min.) i wysokim ciśnieniem (26 bar).
Jednostki serii 890 wyposażone są także w elektroniczy system sterowania oraz kontroli - CDS (Control and Diagnostics System). Odpowiada ona za sterowanie, zarządzanie oraz monitorowanie pracy silnika. System CDS umożliwia również integrację jednostek napędowych serii 890 z power packami m.in. dzięki interfejsom pozwalającym na połączenie i sterowanie wszystkimi elementami układu napędowego.
Czytaj też
Jak już to było wspomniane, silnik MTU będzie połączony w power packu montowanym w transporterze Eitan z przekładnią automatyczną Allison 4800 SP, będącą "klasyczną" hydrokinetyczną konstrukcją. Skrzynie serii 4700/4800 są przeznaczone do pojazdów o DMC do 96 ton i dysponują siedmioma przełożeniami. Mogą one współpracować z jednostkami napędowymi o mocy do 597 kW (800 KM) generującymi maksymalny moment obrotowy do 2644 Nm. Skrzynie mogą być wyposażone w zintegrowany retarder hydrauliczny, różne konfiguracje montażu PTO (przystawka odbioru mocy), z płytką lub głęboką miską olejową. Specjalną opcją jest możliwość zdalnego połączenia skrzyni z silnikiem za pomocą wału transmisyjnego. Maksymalna masa skrzyni (z retardrem i PTO) to 555 kg (bez płynów) a jej długość - 1122 mm.
Przekładnie Allison 4700/4800 SP są stosowane także w innych kołowych transporterach opancerzonych 8 x 8, w tym w amerykańskim ACV (Amphibious Combat Vehicle) oraz niemiecko-holenderskim Boxer AFV. Skrzynie Allison 4800 SP są również montowane w ciągnikach siodłowych Oshkosh M1070A0/M1070A1/M1300 tworzących wykorzystywane przez US Army zestawy do transportu ciężkiej techniki bojowej - Heavy Equipment Transporter System (HETS) i Enhanced Heavy Equipment Transporter System (EHETS).
Przypomnijmy, że kołowy transporter Eitan został opracowany częściowo w odpowiedzi na wnioski wyciągnięte z wojny w Gazie w 2014 roku i ma zastąpić obecnie eksploatowane transportery opancerzone M113 IDF. Eitan ma zapewnić żołnierzom większą mobilność — może osiągnąć 90 km/h — a także większe bezpieczeństwo: będzie wyposażony w system aktywnej ochrony pojazdu typu hard-kil - Iron Fist Light Decoupled (IFLD) firmy Elbit System.
Czytaj też
Planowane jest wprowadzenie do linii trzech wariantów Eitana – kołowy transporter opancerzony, wóz dowodzenia oraz kołowy bojowy wóz piechoty wyposażony w bezzałogową wieżę uzbrojoną w armatę kal. 30 mm. Będzie to pierwszy wóz z uzbrojeniem charakterystycznym dla BWP w izraelskiej armii, bo ta stawiała wcześniej na transportery opancerzone (w tym ciężkie na podwoziu czołgów).
Rozwój tej konstrukcji miał miejsce zarówno w Izraelu, jak i w Stanach Zjednoczonych, a jego części będą produkowane w ponad 60 fabrykach w obu krajach, jak na przykład opisywane w artykule power packi.
Abramsy i K2 w Polsce, ofensywa w Syrii - Defence24Week 101