Reklama
  • Wiadomości

Izraelska armia kupuje systemy Iron Fist

Ministerstwo Obrony Izraela zawarło umowę z koncernem Elbit Systems na dostawę nieujawnionej bliżej liczby aktywnych systemów ochrony pojazdów typu hard kill Iron Fist (Light Decoupled), które trafią na wyposażenie nowych kołowych transporterów opancerzonych Eitan w przeciągu pięciu lat za kwotę 31 milionów USD.

Fot. Zachi Evenor/CC BY 2.0,
Fot. Zachi Evenor/CC BY 2.0,

W ramach zawartego kontraktu Elbit Systems dostarczy i zintegruje z Eitanami systemy Iron Fist oraz zapewni ich serwis i zabezpieczenie eksploatacji w całym cyklu życia. Decyzję o wyborze tego systemu dla izraelskich wojsk lądowych podjęto w sierpniu 2019 roku. Systemy te otrzymać mają także buldożery gąsienicowe D-9 Caterpillar.

Iron Fist to izraelski system aktywnej ochrony pojazdów typu hard-kill opracowany przez Israel Military Industries i produkowany przez Elbit Systems. System występuję w dwóch podstawowych wersjach — ciężkiej i lekkiej. Lżejsza wersja systemu o nazwie Iron Fist-Light Configuration (IF-LC) może zwalczać wszystkie typy zagrożeń z wyłączeniem amunicji czołgowej, waży ok. 250 kg i jest przeznaczona dla lżejszych wozów bojowych (w tym kołowych).

Jesteśmy dumni, że Ministerstwo Obrony Izraela wybrało nas do zapewnienia izraelskiej armii tak ważnej zdolności operacyjnej. Decyzja izraelskiego MON o preferowaniu IFLD zwiększa zainteresowanie naszym ASOP przez wiele innych sił zbrojnych, które starają się zwiększyć możliwości ochrony swoich wozów bojowych

dyrektor generalny Elbit Systems Land Division Yehuda (Udi) Vered

W przypadku Eitana od samego początku już na etapie jego projektowania uwzględniono montaż systemów ASOP typu hard-kill, co ułatwia zdecydowanie jego integracje z pojazdem. Według wstępnych planów na wieży wozu mają zostać umiejscowione działające w promieniu 360° stacje radiolokacyjne z aktywnym skanowaniem elektronicznym typu AESA, dwa czujniki podczerwieni, a także 12 wyrzutni przeciwpocisków (po 6 z każdej strony wieży). 

Izraelska armia posiada już na swoim wyposażeniu inny aktywny system ochrony pojazdów - Trophy izraelskiego Rafaela. Jest on instalowany na cięższych pojazdach, takich jak czołgi Merkawa Mk 3 i 4 oraz gąsienicowe transportery Namer. System Trophy był wykorzystywany operacyjnie.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama