Przemysł Zbrojeniowy
ILA 24: General Atomics promuje najnowszy wariant Do 228
Podczas wystawy ILA 2024 w Berlinie General Atomics AeroTec Systems prezentuje najnowszy wariant wykorzystywanego od wielu lat samolotu Dornier Do 228 (NXT, Next Generation).
Do 228 należy do rodziny samolotów, których nie trzeba przedstawiać. Maszyna ta, charakteryzująca się zdolnością do krótkiego startu i lądowania (STOL) została oblatana na początku lat osiemdziesiątych. Od tego momentu wyprodukowano około 270 sztuk, z czego wiele ciągle pozostaje w służbie jako samoloty transportowe lub pasażerskie. Od 2021 roku znajduje się on w ofercie General Atomics. Wówczas wykupiono zakłady w bawarskim Oberpfaffenhofen.
Ogłoszenie seryjnej produkcji wariantu NXT miało miejsce w połowie 2023 roku. Stanowi on modernizację dotychczasowego modelu Do 228 i został przystosowany do szeregu operacji, w tym działań jednostek specjalnych na pułapie do 7,6 tysiąca metrów. General Atomics AeroTec Systems ogłosił wówczas, że rocznie produkowanych będzie do pięciu Do 228 NXT.
Szklany kokpit (glass cockpit) wyposażono w nowoczesne systemy wizji syntetycznej (SVS, synthetic vision system), a także zmodernizowane nawigację i autopilota (dzięki temu zmniejszono zużycie paliwa i poprawiono planowanie lotu). Kabina otrzymała oświetlenie LED, nową wentylację oraz klimatyzację. Kadłuby będą produkowane przez francuskie zakłady Potez Aéronautique.
Wymiary maszyny to 16,97 metra rozpiętości, 16,56 metra długości oraz 4,86 metra wysokości. Maksymalna prędkość przelotowa to 413 km/h.Samolot może pozostawać w powietrzu do 10 godzin, a jego zasięg to ponad tysiąc kilometrów. Producent szczyci się, że ten samolot charakteryzuje się w swojej klasie najmniejszym zużyciem paliwa na każdą milę morską, a także najniższymi kosztami utrzymania.
Nie jest to jedyny element ekspozycji General Atomics podczas berlińskiej wystawy. Firma prezentuje bowiem również bezzałogowiec MQ-9A Block 5 oraz MQ-9B SeaGuardian. Ten pierwszy stanowi najnowszy wariant znanego bezzałogowca US Air Force. Ten bsl, należący do klasy MALE (Medium-Altitude, Long-Endurance), wykorzystywany jest od wielu lat. Może on przenosić szereg ładunków, w tym głowice optoelektroniczne, radar morski, systemy łączności, dalmierze laserowe, a także uzbrojenie.
Z kolei MQ-9B SeaGuardian to – jak sama nazwa wskazuje – bezzałogowiec do działań morskich. Może on pozostawać w powietrzu maksymalnie 30 godzin (w zależności od konfiguracji i systemów pokładowych). Przeznaczony jest do rozpoznania i identyfikacji celów, działań radioelektronicznych, czy też wspierania operacji zwalczania okrętów podwodnych nieprzyjaciela. Wyposażony jest on w dookólny radar morski.
O ile MQ9A ma rozpiętość skrzydeł rzędu 20 metrów i długość 11 metrów, dla MQ-9B parametry te wynoszą kolejno 24 metry oraz 11,7 metra. Oba warianty wyposażone są w silnik Honeywell TPE331-10. Maksymalna masa startowa wynosi kolejno 4,763 kg oraz 5,670 kg. Maksymalny pułap lotu MQ-9A wynosi 13,716 metrów lub co najmniej 12,200 metrów dla MQ-9B.
Czytaj też
Jednocześnie w Berlinie General Atomics Gray Eagle 25M, a więc wersję rozwojową bezzałogowca US Army o nazwie MQ-1C Gray Eagle. Wariant ten posiada wielozadaniowy radar pokładowy, 200-konny silnik HFE 2.0 oraz zdolność autonomicznego startu i lądowania. Zwiększono również udźwig maszyny.
Pierwszy lot Gray Eagle 25M wykonał w styczniu 2024 roku. Obecne plany zakładają, że pozostanie on w służbie US Army do lat pięćdziesiątych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie