Reklama

ILA 24: General Atomics promuje najnowszy wariant Do 228

Podczas wystawy ILA 2024 w Berlinie General Atomics AeroTec Systems prezentuje najnowszy wariant wykorzystywanego od wielu lat samolotu Dornier Do 228 (NXT, Next Generation).

ILA 2024: Oferta General Atomics (Dornier Do 228 NXT)
ILA 2024: Oferta General Atomics (Dornier Do 228 NXT)
Autor. Robert Czulda
Reklama

Do 228 należy do rodziny samolotów, których nie trzeba przedstawiać. Maszyna ta, charakteryzująca się zdolnością do krótkiego startu i lądowania (STOL) została oblatana na początku lat osiemdziesiątych. Od tego momentu wyprodukowano około 270 sztuk, z czego wiele ciągle pozostaje w służbie jako samoloty transportowe lub pasażerskie. Od 2021 roku znajduje się on w ofercie General Atomics. Wówczas wykupiono zakłady w bawarskim Oberpfaffenhofen.

Reklama
ILA 2024: Konfiguracja i możliwości samolotu Do 228 NXT
ILA 2024: Konfiguracja i możliwości samolotu Do 228 NXT
Autor. Robert Czulda
Reklama

Ogłoszenie seryjnej produkcji wariantu NXT miało miejsce w połowie 2023 roku. Stanowi on modernizację dotychczasowego modelu Do 228 i został przystosowany do szeregu operacji, w tym działań jednostek specjalnych na pułapie do 7,6 tysiąca metrów. General Atomics AeroTec Systems ogłosił wówczas, że rocznie produkowanych będzie do pięciu Do 228 NXT.

ILA 2024: Konfiguracja i możliwości samolotu Do 228 NXT
ILA 2024: Konfiguracja i możliwości samolotu Do 228 NXT
Autor. Robert Czulda

Szklany kokpit (glass cockpit) wyposażono w nowoczesne systemy wizji syntetycznej (SVS, synthetic vision system), a także zmodernizowane nawigację i autopilota (dzięki temu zmniejszono zużycie paliwa i poprawiono planowanie lotu). Kabina otrzymała oświetlenie LED, nową wentylację oraz klimatyzację. Kadłuby będą produkowane przez francuskie zakłady Potez Aéronautique.

Reklama
ILA 2024: Konfiguracja i możliwości samolotu Do 228 NXT
ILA 2024: Konfiguracja i możliwości samolotu Do 228 NXT
Autor. Robert Czulda
Reklama

Wymiary maszyny to 16,97 metra rozpiętości, 16,56 metra długości oraz 4,86 metra wysokości. Maksymalna prędkość przelotowa to 413 km/h.Samolot może pozostawać w powietrzu do 10 godzin, a jego zasięg to ponad tysiąc kilometrów. Producent szczyci się, że ten samolot charakteryzuje się w swojej klasie najmniejszym zużyciem paliwa na każdą milę morską, a także najniższymi kosztami utrzymania.

ILA 2024: Oferta General Atomics (Gray Eagle 25M)
ILA 2024: Oferta General Atomics (Gray Eagle 25M)
Autor. Robert Czulda

Nie jest to jedyny element ekspozycji General Atomics podczas berlińskiej wystawy. Firma prezentuje bowiem również bezzałogowiec MQ-9A Block 5 oraz MQ-9B SeaGuardian. Ten pierwszy stanowi najnowszy wariant znanego bezzałogowca US Air Force. Ten bsl, należący do klasy MALE (Medium-Altitude, Long-Endurance), wykorzystywany jest od wielu lat. Może on przenosić szereg ładunków, w tym głowice optoelektroniczne, radar morski, systemy łączności, dalmierze laserowe, a także uzbrojenie.

Reklama

Z kolei MQ-9B SeaGuardian to – jak sama nazwa wskazuje – bezzałogowiec do działań morskich. Może on pozostawać w powietrzu maksymalnie 30 godzin (w zależności od konfiguracji i systemów pokładowych). Przeznaczony jest do rozpoznania i identyfikacji celów, działań radioelektronicznych, czy też wspierania operacji zwalczania okrętów podwodnych nieprzyjaciela. Wyposażony jest on w dookólny radar morski.

O ile MQ9A ma rozpiętość skrzydeł rzędu 20 metrów i długość 11 metrów, dla MQ-9B parametry te wynoszą kolejno 24 metry oraz 11,7 metra. Oba warianty wyposażone są w silnik Honeywell TPE331-10. Maksymalna masa startowa wynosi kolejno 4,763 kg oraz 5,670 kg. Maksymalny pułap lotu MQ-9A wynosi 13,716 metrów lub co najmniej 12,200 metrów dla MQ-9B.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Jednocześnie w Berlinie General Atomics Gray Eagle 25M, a więc wersję rozwojową bezzałogowca US Army o nazwie MQ-1C Gray Eagle. Wariant ten posiada wielozadaniowy radar pokładowy, 200-konny silnik HFE 2.0 oraz zdolność autonomicznego startu i lądowania. Zwiększono również udźwig maszyny.

Pierwszy lot Gray Eagle 25M wykonał w styczniu 2024 roku. Obecne plany zakładają, że pozostanie on w służbie US Army do lat pięćdziesiątych.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama