Przemysł Zbrojeniowy

ILA 2022: Przeciwradiolokacyjny AARGM zdobywa Niemcy i Australię

Fot. Defence24

Podczas targów ILA 2022 demonstrowany jest myśliwiec Eurofighter Typhoon w wersji walki radioelektronicznej, z pociskiem przeciwradiolokacyjnym AARGM. Jest bardzo prawdopodobne, że maszyny takie trafią do Luftwaffe. Z kolei Australia otrzymała zgodę na zakup partii tych pocisków w zmodyfikowanej wersji AGM-88E2, takiej jaka została już zamówiona przez Niemcy i marynarkę USA

Pocisk AGM-88E AARGM stanowi uzbrojenie prezentowanego podczas targów ILA 2022 myśliwca Eurofighter w wersji walki elektronicznej (ECR). Projekt rozwojowy i pozyskanie maszyn tego typu planowane jest w ramach specjalnego funduszu o wartości 100 mld euro, przeznaczonego na rozwój zdolności Bundeswehry.

To jeden z dwóch elementów programu modernizacji lotnictwa taktycznego w ramach tego funduszu. Drugim jest zakup 35 myśliwców F-35A Lightning II, które zostaną rozmieszczone w bazie Buechel i zastąpią starzejące się samoloty uderzeniowe Tornado jako platformy do przenoszenia ładunków jądrowych w ramach programu NATO Nuclear Sharing. Zakup Eurofighterów i F-35 pozwoli więc Niemcom na pełne zastąpienie Tornado, także w zastosowaniach specjalistycznych.

Czytaj też

Berlin podpisał umowę w trybie FMS na pozyskanie pocisków przeciwradiolokacyjnych AARGM, za pośrednictwem natowskiej agencji NSPA, jeszcze w 2019 roku. Ich pierwszym nosicielem mają być Tornado ECR, które przenoszą zastępowane przez nie pociski HARM. W perspektywie Tornado zostaną zastąpione przez nową wersję Eurofightera. Co najmniej część z niemieckich AARGM będzie od momentu dostawy dysponować zmodyfikowanymi sensorami, w wersji oznaczonej AGM-88E2. Realizowana modyfikacja jest elementem programu, prowadzonego w Stanach Zjednoczonych.

Czytaj też

Inny użytkownik pocisków AARGM, który pozyskał je w trybie FMS, a mianowicie Australia, otrzymał niedawno zgodę na pozyskanie partii rakiet w wersji AGM-88E2, w tym takich ich elementów jak: sekcji kontroli i kierowania AARGM, oraz silników rakietowych i głowic HARM, a także szeroki pakiet wsparcia eksploatacji oraz wyposażenia dodatkowego, także związany z integracją na samolotach walki elektronicznej EA-18G Growler. Dodajmy, że Australia co najmniej od 2015 roku zamawiała pociski AGM-88E AARGM w trybie FMS.

Pociski AARGM w wersji AGM-88E(E2) powstają bowiem z wykorzystaniem istniejących elementów rakiet HARM: właśnie silników rakietowych i głowic. Jednocześnie otrzymują nowy system naprowadzania, dysponujący cyfrową pasywną głowicą radiolokacyjną, aktywnym radarem milimetrowym oraz systemem GPS/INS. AARGM może więc zwalczać elementy systemów obrony powietrznej nawet jeśli wyłączą one radary i rozpoczną manewr zmiany stanowiska.

AARGM powstał więc przez połączenie elementów konstrukcji istniejącego pocisku HARM z nowymi systemami elektronicznymi. Drugim krokiem jest natomiast program AGM-88G AARGM-ER, w którym nowe systemy elektroniczne wykorzystywane w AGM-88E/E2 łączone są z nową konstrukcją pocisku, pozwalającą na dwukrotne zwiększenie zasięgu i prędkości lotu. Choć informacje o dokładnie parametrach nie są oficjalnie ujawniane, można oszacować zasięg AARGM-ER na około 250 km, a prędkość na 4 Ma.

Czytaj też

Ponadto, AARGM-ER ma możliwość przenoszenia w komorach myśliwców F-35A/C (maszyny wersji bardzo krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B będą je przenosić pod skrzydłami). Obecnie władze USA prowadzą rozmowy z kilkoma użytkownikami myśliwców F-35 w sprawie ich pozyskania. Pocisk AARGM-ER ma wejść do pełnoskalowej produkcji seryjnej w 2025 roku. Obecnie jest na etapie produkcji małoseryjnej, a osiągnięcie wstępnej gotowości – na myśliwcach Super Hornet i samolotach walki elektronicznej Growler U.S. Navy – planowane jest na 2023 rok. Co istotne, o ile AGM-88E/E2 AARGM są używane przez amerykańską marynarkę i piechotę morską (na Super Hornetach i Growlerach), o tyle AARGM-ER zakupią też Siły Powietrzne (USAF) dla F-35A.

Nie jest więc wykluczone, że część lub wszyscy z obecnych użytkowników pocisków AARGM AGM-88E/E2 (poza siłami zbrojnymi USA także Włochy, Australia i Niemcy) zdecydują się także na pozyskanie AARGM-ER. Tym bardziej, że wszystkie te państwa albo już posiadają, albo będą w przyszłości dysponować maszynami F-35A.

Zainteresowanie pozyskaniem pocisków AARGM i AARGM-ER (zarówno dla F-16, jak i dla przyszłych F-35) wyrażała także Polska, jednak jak na razie – poza faktem skierowania zapytania LOR P&A do władz USA jeszcze w 2018 roku, w odniesieniu do obu wersji pocisków – nie ma konkretnych informacji w tym zakresie.

Czytaj też

Komentarze (1)

  1. JakubG

    To jest jeden z istotniejszych typów pocisków dla naszych myśliwców. Bez zastanowienia powinniśmy w nie zainwestować, bo razem z cechami STEALTH czynią z F-35 samolot doskonały do niszczenia obrony przeciwlotniczej przeciwnika.

    1. Al.S.

      W przypadku AGM-88E (nawet bez ER) jako platforma spokojnie wystarczy F-16 Block 52+. Pocisk ma zasięg ponad 100km, a na tym dystansie własny system WRE, AN/ALQ-211 AIDEWS, wystarczy aby ukryć sygnaturę przed radarem 64N6E i pochodnymi.

    2. Valdore

      @Polska juz zgłosiła chęć zakupu AARGM-ER ładne kilka lat temu. Zreszta przy osiągach AARGM-ER to dowolny nosiciel da radę, nei ma w końcu systemów OPL o tazięgu powyżej 250km.

    3. Valdore

      @AIS, najpierw musiałbys zintegrowac AARGM z F-16 bl 52+ bo ten pocisk nie istniał jak powstawał Bl 52+. Do tego przeszkolić pilotów . A Polska juz zgłosiła chęć zakupu AARGM-ER