Reklama

Siły zbrojne

ILA 2022: Pierwszy Super Hercules w barwach Luftwaffe

C-130J Germany
Pierwszy niemiecki C-130J Super Hercules nosi numer taktyczny "55+01".
Autor. J. Sabak

Choć samoloty C-130 nie stanowią szczególnej atrakcji podczas imprez takich jak ILA 2022, to uważny obserwator zauważy numer taktyczny „55+01” na jedym z nich co wskazuje, że jest to pierwszy C-130J Super Hercules należący do Luftwaffe. Co jeszcze ciekawsze, służy on we wspólnej niemiecko-francuskiej eskadrze transportowej „Rhein/Rhin”.

Reklama

Ten szczególny egzemplarz samolotu Lockheed Martin C-130J Super Hercules ma wyjątkowo ciekawą historię. Mimo tego, że maszyna jest w Europie od czterech miesięcy, to do Niemiec, a w zasadzie do Berlina przyleciała dopiero w poniedziałek 20 czerwca, dwa dni przed rozpoczęciem wystawy lotniczej ILA 2022. Jest to wiec pierwszy pobyt tego samolotu w Niemczech, do których sił zbrojnych oficjalnie i zgodnie z oznaczeniami oraz rejestracją należy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Samolot ten przyleciał do Europy samodzielnie z zakładów Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia i wylądował na francuskim lotnisku wojskowym Base Aérienne 105 w Évreux. Tam też odbyło się oficjalne przekazanie samolotu do służby w marcu bieżącego roku, połączone z zainicjowaniem funkcjonowania wspólnej francusko-niemieckiej eskadry transportowej, w której będą służyć samoloty C-130J Super Hercules należące do obu tych krajów. Niemcy zamówiły łącznie sześć samolotów, po trzy należące do wersji transportowej C-130J oraz latającego tankowca KC-130J. Również Francja zamówiła maszyny w obu tych wersjach.

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami wspólna francusko-niemiecka jednostka transportowa operująca na K/C-130J miała powstać do końca 2021 roku, jednak spowodowane m. in. pandemią opóźnienia w dostawach spowodowały przesunięcie oficjalnego rozpoczęcia działać tej eskadry o kilka miesięcy. Decyzja podyktowana była tym, że w odróżnieniu od Niemiec,  Francja miała już doświadczenie z samolotami C-130 wcześniejszych wersji, natomiast Niemcy eksploatowały maszyny C-160 Transal, które zostaną całkowicie zastąpione przez kombinację C-130J i A400M. Wspólna jednostak transportowa ma eksploatować łącznie dziesięć samolotów Super Hercules. NIemcy oddelegują trzy transportowe C-130J i trzy KC-130J, natomiast Francja trzy C-130J i dwa KC-130J. W 2024 roku eskadra ma osiągnąć gotowość operacyjną, choć dostawy samolotów potrwają prawdopodobnie nieco dłużej.

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama