Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy otrzymają przeciwradiolokacyjne AARGM. Kontrakt podpisany

Niemieckie Tornado Fot. USAF
Niemieckie Tornado Fot. USAF

Agencja Wsparcia i Zakupów NATO (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) poinformowała o podpisaniu z rządem Stanów Zjednoczonych umowy na zakup przeciwradiolokacyjnych pocisków rakietowych nowej generacji AARGM. Uzbrojenie to trafi w ręce niemieckich sił powietrznych i zostanie pozyskane w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales).

Do podpisania kontraktu doszło 16 grudnia. NSPA występuje tutaj jako reprezentant klienta niemieckiego, który – jak podawano już latem – był zainteresowany pozyskaniem do 99 pocisków: do 91 taktycznych AGM-88E AARGM i do ośmiu pocisków treningowych AGM-88E AARGM Captive Air Training Missiles (CATM). Dodatkowo brano pod uwagę zakup do sześciu systemów telemetrycznych umożliwiających autodestrukcję rakiety po przejściu przez nią określonej odległości, systemów rejestrujących przebieg lotu, usługi związane z zabezpieczeniem technicznym oraz logistycznym i inne wyposażenie. Wartość całego zakupu szacowana była w ramach FMS na maksymalnie 122,86 mln USD.

Kontrakt da Luftwaffe dodatkowe zdolności, jeśli chodzi o likwidację obrony powietrznej potencjalnego nieprzyjaciela. AGM-88E AARGM wykorzystuje elementy konstrukcji i układu napędowego pocisku AGM-88B High-Speed Anti-Radiation Missile (HARM), który Niemcy użytkują od 1987 roku.

Pociski AARGM powstaną - tak jak w każdym przypadku - przez konwersję istniejących rakiet HARM, podobnie jak HARM, będą przenoszone przez niemieckie maszyny Tornado. Umowa w sprawie ich integracji zostanie zawarta odrębnie od umowy FMS z koncernem Airbus Defence & Space. Przypuszcza się, że w przyszłości do przenoszenia AARGM mogą zostać dostosowane również Eurofightery.

AGM-88E, produkowany przez Northrop Grumman Innovation Systems (wcześniej Orbital ATK), jest wyposażony w zaawansowany cyfrowy sensor pasywny namierzający się na promieniowanie radarowe, radiolokator pracujący w paśmie milimetrowym do naprowadzania go w końcowej fazie lotu oraz system nawigacji inercyjnej i GPS. Pocisk jest już używany przez US Navy i USMC na samolotach Hornet, Super Hornet i Growler oraz na włoskich Tornado (włoskie siły powietrzne uczestniczą w projekcie AARGM wraz z US Navy). 

Na maszynach Super Hornet i Growler wykorzystują go też siły powietrzne Australii, będącej pierwszym użytkownikiem zagranicznym tego pocisku, który pozyskał go w trybie FMS. Podpisana umowa oznacza, że kolejnym takim użytkownikiem są Niemcy. Zakup AARGM dla Sił Powietrznych jest też wpisany w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP do 2035 roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. rigg

    Systemy zakłócające zamontowane na niemieckich samolotach ustępują amerykańskim. A ponieważ Eurofighter mimo znacznie zmniejszonego RCS względem Tornado wciąż nie jest stealth to S-400, itp wciąż są dla niego zagrożeniem. Więc jedynym remedium jest wyposażenie niemieckich samolotów w szczytowo nowoczesne rakiety antyradarowe (czyli właśnie AARGM). Dokładnie odwrotnie jest w przypadku F-35, którego nawet nie projektowano pod kątem przenoszenia Harmów (nie mieszczą się wewnątrz jego komór uzbrojenia), gdyż stealth i ECM zabezpieczają go doskonale przeciwko S-400.

    1. Davien

      Rigg, do F-35 powstaje AARGM-ER czyli nowy pocisk o 2x większym zasięgu i znacznie wiekszych możliwosciach do tego mieszczący sie w komorach.