Przemysł Zbrojeniowy
Hiszpania: produkcja kołowych Dragonów rozpoczęta
Jak poinformował koncern General Dynamics European Land Systems (GDELS), oficjalnie rozpoczęto produkcję kołowych wozów bojowych z rodziny VCR 8 × 8 Dragon. Pierwsza partia z zamówionych 348 egzemplarzy ma trafić do służby liniowej w hiszpańskich wojskach lądowych już w drugiej połowie przyszłego roku.
W fabryce spółki Santa Bárbara Sistemas SA (wchodzącej w skład koncernu GDELS i odpowiedzialnej za produkcje Dragonów) w Trubii w prowincji Austria rozpoczęto ten proces poprzez symboliczne pierwsze cięcie pancernej płyty stalowej, która zostanie wykorzystana do produkcji nowego hiszpańskiego KTO. W uroczystej ceremonii udział wzięli przedstawiciele wojska, władz państwowych i lokalnych oraz przemysłu zbrojeniowego. Przy okazji zaprezentowano nowoczesne zaplecze produkcyjne tych zakładów, przygotowane specjalnie z myślą o tym programie. W latach 2020-2023 przeprowadzony ma zostać szereg inwestycji w ich infastrukturę i wyposażenie, o łącznej wartości ok. 14 mln euro.
Czytaj też
Kontrakt na produkcję łącznie 348 egzemplarzy VCR 8 × 8 Dragon o łącznej wartości ok. 2,08 mld euro został zawarty pomiędzy hiszpańskim resortem obrony, a konsorcjum Tess-Defense w sierpniu ub.r. Nowe kołowe wozy bojowe mają powstawać lokalnie we wspomnianych zakładach Santa Bárbara Sistemas SA w kooperacji z koncernem GDELS oraz innnymi poddostawcami poszczególnych podsystemów, wśród których można wymienić inne hiszpańskie spółki takie jak Indra Sistemas SA, Sapa Placencia SL oraz Escribano Mechanical & Engineering S.L. Rozwiązanie to ma gwarantować suwerenną produkcję, opracowanie wersji specjalistycznych, modernizację oraz zabezpieczenie serwisowo-techniczne w całym cyklu życia tego pojazdu przewidzianym na co najmniej 40 lat. Udział hiszpańskiego przemysłu zbrojeniowego przewidziany jest na poziomie nie mniejszym niż 70%.
Czytaj też
Program pozyskania nowego kołowego transportera opancerzonego dla hiszpańskiej armii został oficjalnie wznowiony w połowie maja br. podpisaniem umowy powołującej w tym celu nową spółkę joint venture. Pozwoliło to na ponowne uruchomienie zawieszonego niedawno programu VCR 8x8 Dragon, który został anulowany przez hiszpański rząd w grudniu 2019 roku. Przyczyną podjęcia tej decyzji było niespełnienie przez konsorcjum spółek Santa Barbara Sistemas i General Dynamics European Land Systems wymagań hiszpańskiego resortu obrony. Dopiero zmodyfikowana oferta tych spółek pozwoliła na zawarcie docelowego kontraktu, który jest obecnie realizowany.
Czytaj też
Wstępne plany hiszpańskiej armii mówią o docelowym pozyskaniu blisko 1000 takich wozów za ok. 3,8 mld euro (348 wozów w pierwszej transzy, 365 wozów w drugiej i 287 w trzeciej). Nowo pozyskane Dragony pozwolą na rozpoczęcie stopniowego wycofania i zastąpienia w służbie liniowej obecnie eksploatowanych kołowych transporterów opancerzonych Pegaso BMR-M1 (648 egzemplarzy) i kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Pegaso VEC-M1 (135 egzemplarzy). Kadłub Dragona bazuje na rodzinie kołowych wozów bojowych Piranha V produkowanych przez koncern GDELS. W wariancie kołowego bojowego wozu piechoty będzie wyposażony w rodzimy bezzałogowy system wieżowy Guardian 30 z armatą automatyczną Mk44S Bushmaster II/S kal. 30 mm i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie