Siły zbrojne

Hiszpańska piechota morska kupi czołgi na kołach

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24

Hiszpański resort obrony rozważa wyposażenie pododdziałów piechoty morskiej w nowe kołowe wozy wsparcia ogniowego/czołgi lekkie. Pojazdy te mają być uzbrojone w system wieżowy z armatą kal. 105 lub 120 mm - pisze Info Defensa. 

Jak dotąd hiszpańscy Marines, którzy są podporządkowani marynarce wojennej, eksploatowali 17 egzemplarzy (jedna kompania) czołgów podstawowych M60A3 TTS Patton, które jednak w ostatnim czasie zostały wycofane ze służby liniowej. Wspomniany wóz miałby uzupełnić tę powstałą lukę i zapewnić kompleksowe wsparcie ogniowe dla 39 egzemplarzy (trzy kompanie) kołowych wozów bojowych Piranha IIIC i 19 egzemplarzy (jedna kompania) amfibijnych gąsienicowych transporterów opancerzonych AAV-7A1.

Pomimo wczesnego etapu tego programu oraz oczekiwania na potencjalne przyznanie jego finansowanie, swoją ofertę w tej kwestii przedstawiła już lokalna spółka włoskiego koncernu Leonardo - Leonardo Hispania. Oferuje ona swój najnowszy system wieżowy Oto Melara HITFACT II, który został zamontowany na zakupionych przez włoską armię na początku br. wozach wsparcia ogniowego/kołowych niszczycieli czołgów/czołgach kołowych Centauro II. Obecnie na uzbrojeniu hiszpańskich wojsk lądowych znajduje się 84 egzemplarze wozów Centauro z wieżami HITFACT, czyli wcześniejszej wersji oferowanego obecnie rozwiązania. Nowa włoska wieża może zostać potencjalnie osadzona i zintegrowana z najnowszym hiszpańskim kołowym wozem bojowym VCR 8 × 8 Dragon.

HITFACT II (Highly Integrated TechnologyFireAgainst Combat Tank II) to czołgowy system wieżowy zaprojektowany i produkowany przez włoski koncern Leonardo. Załoga składa się z trzech żołnierzy (dowódcy, celowniczego i ładowniczego). Jego uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa kal. 120 mm o długości 45 kalibrów lub armata gwintowana kal. 105 mm o długości 52 kalibrów, a także sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Zakres kątów naprowadzania armaty w azymucie wynosi pełne 3600 a w elewacji od -7 do +160. Dodatkowo na stropie wieży może być zainstalowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) z wybranym uzbrojeniem oraz dwie poczwórne wyrzutnie granatów dymnych Galix 13.

image
Reklama

Wieża chroniona pancerzem spawanym z blach aluminiowych wzmocnionych kompozytowymi osłonami balistycznymi jest wyposażona w szereg nowoczesnych systemów. Wśród nich wymienić można m.in. cyfrowy system kierowania ogniem z autotrackerem i własnym systemem zobrazowania sytuacji taktycznej oraz system dowodzenia, kontroli i pozycjonowania SICCONA (SIstema di Comando, COntrollio e Navigazione). Dodatkowo wymienić można także stabilizowany celownik optoelektroniczny Attila II i system strzelca Lothar SD oraz system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową. Ponadto istnieje możliwość zamontowania dodatkowo na wieży systemu zakłócania RC-IED czy aktywnego systemu ochrony pojazdu (ASOP).

W sierpniu br. hiszpański resort obrony zawarł kontrakt z konsorcjum Tess-Defense SA na dostawy 348 egzemplarzy kołowych wozów bojowych z rodziny VCR 8 × 8 Dragon za kwotę ok. 2,08 mld euro do 2022 roku. Obecnie kluczową kwestią w przypadku jednej z podstawowych wersji  Dragona — kołowego bojowego wozu piechoty pozostaje wybór systemu wieżowego. Obok oferowanej przez włoskiego koncernu Leonardo oferujący wspomnianą wieżę załogową Hitfist-30 o ten lukratywny kontrakt rywalizują także dwa izraelskie koncerny — Elbit Systems i Rafael Advanced Defense Systems. Oferują one dwie różne wieże bezzałogowe — Elbit UT-30 i Rafael Samson Mk II. Jak dotąd producent Dragona prezentował prototypy wyposażone we wszystkie wspomniane trzy systemy wieżowe.

Wstępne plany hiszpańskiej armii zakładają docelowe pozyskanie blisko 1000 takich wozów, na które Hiszpanie wydadzą ok. 3,8 mld euro (348 wozów w pierwszej transzy, 365 wozów w drugiej i 287 w trzeciej). Nowo pozyskane Dragony pozwolą na rozpoczęcie stopniowego wycofania i zastąpienia w służbie liniowej obecnie eksploatowanych kołowych transporterów opancerzonych Pegaso BMR-M1 (648 egzemplarzy) i kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Pegaso VEC-M1 (135 egzemplarzy). Wozy te mogą potencjalnie trafić też na uzbrojenie hiszpańskiej piechoty morskiej. Konstrukcja Dragona bazuje na rodzinie kołowych wozów bojowych Piranha V produkowanych przez koncern GDELS.

Komentarze