Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Hiszpania: przeciwpancerny robot ze zdolnością pływania

Graf. SASCorp
Graf. SASCorp

W ostatnich dniach hiszpańska spółka SASCorp poinformowała o trwających pracach nad amfibijnym bezzałogowym pojazdem lądowym Tellus UGV 6×6. Szersze informacje na jego temat zostaną przekazane na początku listopada podczas madryckich targów zbrojeniowych FEINDEF 2021.

Jak podał portal Army Recognition, do ujawnienia prac nad nowym bezzałogowym pojazdem lądowym Tellus doszło podczas seminarium organizowanego przez hiszpańskie siły zbrojne i tamtejsze ministerstwo obrony. Dotyczyło one rozwoju postępu technologicznego w armii, szczególnie w domenie bezzałogowych  pojazdów lądowych.

Jakie parametry ma mieć nowy UGV? Na chwilę obecną wiemy, że będzie miał wymiary 4,3 m długości, 2,3 szerokości i 1,8 metrów wysokości. Pojazd ma mieć zdolność poruszania się po lądzie, ale również i na wodzie. Jego ładowność została oszacowana na 1700 kg przy masie własnej 3,5 tony.

Jeżeli jest mowa o możliwościach przemieszczania się w terenie, to będzie mógł pokonać każde wzniesienie o kącie najazdu do 60 stopni oraz móc utrzymać przechył boczny do 30 stopni. Dzięki wysokiemu zawieszeniu Tellus pokona przeszkody o wysokości do 70 centymetrów. Prędkość maksymalna z kolei wyniesie 40 kilometrów na godzinę w środowisku lądowym i 6 węzłów (11 km/h) w wodnym. 

Nie sposób ominąć tutaj parametru związanego z zasięgiem pojazdu. Według wstępnych specyfikacji Tellus będzie w stanie samodzielnie przemieszczać się na lądzie przez 10 godzin, a w wodzie jako amfibia przez 8 godzin. Zarówno na lądzie jak i w wodzie UGV będzie mógł holować przyczepy.

Reklama
Reklama

Przewidziano cztery warianty tego bezzałogowego sześciokołowca: transportowy, wsparcia technicznego, pojazdu rozminowującego i bojowy. Ten ostatni ma posiadać zdalnie sterowaną wieżyczkę, która będzie uzbrojona w karabin maszynowy 12.7 mm lub w armatę 40 mm. Może być doposażony w wyrzutnię rakiet przeciwpancernych.

Niewkluczone jest, że Tellus będzie wspierany przez łączność satelitarną i świadomość sytuacyjną, by móc jak najlepiej autonomicznie pokonywać przeszkody wodne i lądowe.

Szersze informacje na temat pojazdu zostaną ujawnione w listopadzie br. na międzynarodowych targach FEINDEF 2021 w stolicy Hiszpanii – Madrycie. W dalszej kolejności, w ciągu następnych trzech lat, SASCorp powinno opracować sprawny prototyp.

Reklama
Reklama

Komentarze