Reklama
  • Wywiady
  • Wiadomości

Hanwha Aerospace: Stawiamy na współpracę z polskim przemysłem

Polska to dziś jeden z najważniejszych rynków dla Hanwha Aerospace Europe. Niedawno przedsiębiorstwo z Republiki Korei otworzyło biuro w Warszawie. O tym, jak wygląda współpraca ze stroną polską, a także o perspektywach w programach rakietowych, artyleryjskich i podwodnych, mówi nam Billy Boo-Hwan Lee, Prezes Zarządu Hanwha Aerospace Europe.

Autor. Wojciech Kaczanowski/Defence24.pl
Reklama

Jędrzej Graf: Hanwha Aerospace wzięła udział w tegorocznym MSPO, odbywającym się w momencie, gdy Polska zwiększa zdolności obronne w związku z agresją Rosji na Ukrainę. Jak Pan ocenia tegoroczne MSPO?

Billy Boo-Hwan Lee, Prezes Zarządu Hanwha Aerospace Europe: Po pierwsze, jesteśmy wdzięczni, że prezentacja Hanwha Aerospace podczas MSPO spotkała się z tak wielkim zainteresowaniem w Polsce. Jesteśmy zaszczyceni faktem, że stoisko Hanwha Aerospace odwiedzili przedstawiciele najwyższych władz Polski, na czele z Prezydentem RP Andrzejem Dudą, Premierem Mateuszem Morawieckim i Ministrem Obrony Narodowej Mariuszem Błaszczakiem.

Jako Hanwha Aerospace jesteśmy zobowiązani do wsparcia bezpieczeństwa i dobrobytu Polski, zarówno poprzez dostawy sprzętu najnowszej generacji, jak i transfery technologii w celu wzmacniania gospodarki i bezpieczeństwa Polski oraz Republiki Korei. Pilne dostawy samobieżnych haubic K9A1 oraz Wieloprowadnicowych Wyrzutni Rakiet K239 Chunmoo są wyrazem zobowiązania Hanwha wobec Polski.

Reklama

Podczas MSPO zademonstrowaliśmy, jak możemy iść naprzód, poprzez sfinalizowanie Drugich Umów Wykonawczych dla K9PL i systemu Homar-K, ale też przez wprowadzenie szeregu nowych systemów, jakie pokazaliśmy w Kielcach.

Chunmoo Homar-K jelcz
Wyrzutnia Homar-K/Chunmoo z charakterystycznym oznaczeniem
Autor. Fot. Jerzy Reszczyński/Defence24.pl

Jakie były więc najważniejsze elementy wystawy Hanwha Aerospace podczas MSPO 2023?

Hanwha Aerospace zaprezentowała pełne spektrum produktów w domenach lądowej, morskiej, powietrzno-kosmicznej oraz systemów bezzałogowych. Pokazaliśmy więc K9, najpopularniejsze haubice samobieżne na świecie, sprawdzone bojowo i dobrze znane ze względu na swoją siłę ognia i elastyczność. Ponad 1800 systemów K9, włącznie z wersjami produkowanymi lokalnie, jest w służbie na świecie. Zademonstrowaliśmy też wóz amunicyjny K10, pierwszy na świecie robotyczny nośnik amunicji, który może transportować oraz przekazywać amunicję do haubicy samobieżnej K9.

Hanwha Aerospace pokazała też zaawansowany Bojowy Wóz Piechoty Redback, który niedawno został wybrany przez Australię jako następca transporterów opancerzonych Armii Australii. Redback dzieli pewne elementy konstrukcji z haubicą K9 używaną w Polsce oraz Australii, jak i w wielu innych krajach. Jest też wyposażony w najnowocześniejsze technologie ochronne, takie jak system ochrony aktywnej klasy hard-kill typu Iron Fist oraz system wyświetlania nahełmowego Iron Vision, pozwalający "widzieć przez pancerz".

Reklama

W trakcie tegorocznego MSPO wyrzutnia rakiet Chunmoo na podwoziu Jelcza została też zaprezentowana po raz pierwszy przez polski przemysł, podczas gdy my jako Hanwha Aerospace pokazaliśmy całą rodzinę precyzyjnych rakiet i pocisków kierowanych, zapewniających najnowocześniejsze zdolności dla Polskich Sił Zbrojnych. Ponadto, zademonstrowaliśmy rodzinę bezzałogowych pojazdów lądowych, które naszym zdaniem mogłyby współpracować z Wojskami Pancernymi i Zmechanizowanymi, a także jednostkami piechoty i rozminowania (EOD) Polskich Sił Zbrojnych.

Zobacz też

Co może Pan powiedzieć o Bezzałogowych Pojazdach Lądowych prezentowanych w Kielcach?

Zademonstrowaliśmy trzy typy Bezzałogowych Pojazdów Lądowych (UGV). Unmanned Combat Vehicle – Light (ang. "Bezzałogowy Pojazd Lądowy – Lekki", UCV-L - red.), zaprojektowany przez Hanwha Aerospace we współpracy z DAPA, jest zdolny do wsparcia Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych. Zadaniem tego pojazdu jest prowadzenie rozpoznania i manewrowanie w niebezpiecznym terenie przed załogowymi czołgami podstawowymi oraz bojowymi wozami piechoty, aby zapewnić świadomość sytuacyjną oraz bezpieczeństwo prowadzenia działań przez jednostki pancerne i zmechanizowane. UCV-L może zostać uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ang. "remote-controlled weapon station", RCWS - red.), ale też w przeciwpancerne pociski kierowane TAipers, które zademonstrowaliśmy w Kielcach. Pociski TAipers mogą zwalczać cele opancerzone na odległości do 8 km i mogą zostać zintegrowane zarówno na platformach załogowych, jak i bezzałogowych, ale także na czołgach podstawowych, bojowych wozach piechoty i kołowych transporterach opancerzonych. Pociski TAipers mogą też być produkowane lokalnie w Polsce.

Drugim systemem bezzałogowym, jaki pokazaliśmy w Kielcach, jest Arion-SMET, napędzany elektrycznie system stworzony w celu wsparcia formacji piechoty. Może on być wykorzystywany do różnych misji: od prowadzenia rozpoznania i wsparcia ogniowego do transportu oraz ewakuacji medycznej. Arion SMET został przetestowany przez Armię Stanów Zjednoczonych i Armię Republiki Korei. Jest optymalizowany do wsparcia działań we współpracy platform załogowych i bezzałogowych (ang. "manned-unmanned teaming", MUM-T - red.) i może być sterowany drogą radiową lub przewodowo (podążając za żołnierzami), ale też działać autonomicznie, wykorzystując zaplanowane wcześniej tryby działania. Może przenosić do 550 kg ładunku, zapewniając znaczne wsparcie dla jednostek piechoty.

Reklama

W Kielcach zademonstrowaliśmy też po raz pierwszy robot BREVIS-EOD z najnowocześniejszymi technologiami do neutralizacji ładunków wybuchowych oraz wykrywania min. Chciałbym podkreślić, że robot BREVIS-EOD posiada zarówno systemy neutralizacji takie jak działka wodne, jak i systemy detekcji min, przez co może stanowić wkład do bezpiecznych i wykonywanych zdalnie operacji rozminowania. Przy zastosowaniu BREVIS-EOD nie ma już potrzeby, by żołnierze wykorzystywali w polu własne wykrywacze min. BREVIS-EOD może też służyć do nadzoru w warunkach polowych. Roboty tego typu w znaczący sposób wzmocnią zdolności jednostek odpowiedzialnych za likwidację ładunków wybuchowych (EOD), zwiększą bezpieczeństwo żołnierzy i mogą stanowić wkład do wysiłków w zakresie odbudowy oraz ochrony wielu istnień ludzkich.

Zobacz też

A co z domeną morską?

Podczas MSPO pokazaliśmy najnowocześniejszy okręt podwodny KSS-III Batch-2, zaprojektowany przez Hanwha Ocean we współpracy z Hanwha Aerospace. KSS-III jest okrętem podwodnym nowej generacji Marynarki Wojennej Republiki Korei. Obecnie dwa takie okręty są już w czynnej służbie. Warto odnotować, że okręt posiada unikalną zdolność do wykonywania uderzeń na cele lądowe pociskami balistycznymi odpalanymi spod wody (klasy SLBM, ang. "submarine-launched ballistic missile" - red.) z wyrzutni pionowych. Takie zdolności kojarzone są zwykle z okrętami podwodnymi o napędzie atomowym.

Ponadto, KSS-III jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię napędu niezależnego od powietrza (ang. "air-independent propulsion", AIP - red.) i akumulatory litowo-jonowe opracowane przez Hanwha Aerospace. To połączenie zapewnia okrętowi najdłuższą autonomiczność wśród jednostek z napędem diesel-elektrycznym na świecie.

Reklama

Okręt KSS-III jest adaptowalny i może zostać dostosowany do specyficznych wymogów użytkowników polskich i europejskich. Jesteśmy także otwarci na głęboką współpracę przemysłową, wspierając możliwości kooperacji i partnerstwa.

Autor. Wojciech Kaczanowski/Defence24.pl

W domenie morskiej pokazaliśmy także dwa systemy autonomiczne, które mogą współpracować z KSS-III lub z innymi systemami morskimi: Autonomiczny Pojazd Podwodny (ang. "Autonomous Underwater Vehicle", AUV) z sonarem z aperturą syntetyczną (SAS) do przeprowadzania nadzoru i rozpoznania środowiska dna morskiego, a także sonar ze skanowaniem bocznym (Side Scan Sonar), który może tworzyć trójwymiarowe wizualizacje dna morskiego nawet w trudnych warunkach. Tak jak w wypadku KSS-III, jesteśmy otwarci na partnerstwo przemysłowe i lokalną produkcję Autonomicznych Pojazdów podwodnych.

Reklama

Polska chce zwiększyć zdolności przemysłu obronnego podczas realizacji zakupów sprzętu. W jakim zakresie wzmocniono współpracę z polskim przemysłem podczas MSPO?

W trakcie MSPO podpisaliśmy Memorandum Porozumienia z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w celu sprawdzenia możliwości współpracy w zakresie rozwoju, produkcji i utrzymania Bezzałogowych Pojazdów Lądowych dla Wojska Polskiego. Naszym celem jest ustanowienie lokalnej produkcji Bezzałogowych Pojazdów Lądowych, które mogłyby być używane przez Polskie Siły Zbrojne w podobny sposób, jak zrobiliśmy to z Krabem, K9 i K239. Widzimy, że WITPiS i generalnie polski przemysł ma znaczny potencjał, chcielibyśmy rozwinąć go.

Reklama

Podpisaliśmy też Memorandum Porozumienia z Polską Grupą Zbrojeniową w sprawie wsparcia pełnego wdrożenia Drugiej Umowy Wykonawczej, włącznie z transferem technologii wyrzutni K239 i kierowanej rakiety CGR-80 do Polski, jak i integracji polskich rakiet kalibru 122 mm z Chunmoo. Zgodnie z treścią porozumienia jedną z opcji, jaka zostanie zbadana w celu stworzenia lokalnej produkcji CGR-80 w Polsce, jest stworzenie spółki joint venture pomiędzy Hanwha Aerospace a PGZ.

Zobacz też

Mamy nadzieję, że to partnerstwo zapewni zarówno zdolności obronne i dodatkowe korzyści gospodarcze, w tym miejsca pracy dla Polski. Chcę podkreślić, że zakład produkujący kierowane rakiety CGR-80 będzie oferował je nie tylko Polsce, ale też innym krajom europejskim zainteresowanym systemem K239 Chunmoo.

Reklama

Dodam, że Hanwha Aerospace aktywnie bada możliwości partnerstwa z polskim przemysłem we wszystkich domenach. Spółka zależna Hanwha Aerospace Europe, którą niedawno utworzyliśmy w Warszawie, będzie centrum wspierającym nie tylko naszą działalność biznesową w Polsce i Europie, ale też naszą współpracę z polskimi partnerami przemysłowymi.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama