Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francusko-niemiecki czołg z potężniejszym uzbrojeniem

Czołg EMBT z armatą ASCALON kal. 140 mm.
Czołg EMBT z armatą ASCALON kal. 140 mm.
Autor. Jędrzej Graf/Defence24

Podczas paryskich targów Eurosatory 2024 francusko-niemiecki koncern KDNS zaprezentował nową odmianę czołgu EMBT wyposażoną w zmieniony system wieżowy z armatą ASCALON kal. 140 mm.

Francuskie targi Eurosatory od wielu lat są niejako połączone z ewolucją czołgu EMBT, który to na kolejnych edycjach zmienia swoje oblicze. Z początkowego połączenia kadłuba Leoparda 2A7 i wieży Leclerca konstrukcja ta przeobraża się coraz bardziej, ukazując swoją coraz większą oryginalność. Ta ponownie się zwiększyła na obecnej edycji targów, ponieważ przedstawiono czołg (określony jako EMBT-ADT 140) z odmienionym systemem wieżowym oraz nowym uzbrojeniem głównym. Stanowi je teraz armata ASCALON 140 kal. 140 mm, gdzie wcześniej prezentowano tę w kalibrze 120 mm. Tym samym, pojazd otrzymał jeszcze potężniejsze uzbrojenie, które stale jest poddawane testom przez koncern KNDS. Może ono docelowo trafić na czołg, który powstanie w wyniku programu MGCS, chociaż konkurencją jest tutaj niemiecka armata Rh-130 L/52 kalibru 130 mm proponowana przez koncern Rheinmetall.

Armaty czołgowe ASCALON kal. 120 mm oraz 140 mm.
Armaty czołgowe ASCALON kal. 120 mm oraz 140 mm.
Autor. Jędrzej Graf/Defence24
Reklama

Przechodząc do samego uzbrojenia głównego, jego długość wynosi 48 kalibrów i połączone zostało z automatem ładowania zawierającym 22 naboje i umieszczono go w bezzałogowej wieży ADT 140. Sprzężono z nią armatę automatyczną kal. 20 mm zasilaną nabojem 20x102mm z zapasem amunicji wynoszącym 300 pocisków. Na stropie wieży umieszczony został zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z armatą kal. 30 mm zasilaną nabojem 30×113. Zapas amunicji do niego ma wynosić 150 pocisków. Tym samym widzimy stały trend w przemyśle, dotyczący montowania na pojazdach ZSMU ze znacznie mocniejszym niż dotychczas (wkm kal. 12,7 mm) uzbrojeniem. Co ciekawe, nie jest to jedyny środek walki zamontowany w module, ponieważ występuje w nim także uniwersalny karabin maszynowy kal. 5,56 mm z zapasem 200 naboi i jest on sprzężony z armatą 30 mm.

Czytaj też

Francusko-niemiecki czołg EMBT z armatą ASCALON 140 kal. 140 mm.
Francusko-niemiecki czołg EMBT z armatą ASCALON 140 kal. 140 mm.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Wieża czołgu została wyposażona w sensory optoelektroniczne i radarowe pozwalające jej na detekcję zagrożeń w postaci m.in. dronów, za których zwalczania odpowiedzialne będzie uzbrojenie w ZSMU. Oprócz tego wóz otrzymał m.in. system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, detektor akustyczny, system ochrony aktywnej oraz wyrzutnie granatów dymnych. Opancerzenie ma być modułowe oraz jak określił producent „regeneracyjne”. Przechodząc do napędu czołgu, stanowi go nieokreślony silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM, którym najpewniej jest niemiecki MTU 883 lub jego pochodna. Ma on pozwalać na rozpędzenie tego ważącego około 62 tony pojazdu do 65 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 450 km. Czy konstrukcja ta zyska klientów? Czas pokaże, warto wspomnieć o stale rozważanym pozyskaniu EMBT przez Francję w obliczu problemów programu MGCS.

Czytaj też

Francusko-niemiecki czołg EMBT z armatą ASCALON 140 kal. 140 mm.
Francusko-niemiecki czołg EMBT z armatą ASCALON 140 kal. 140 mm.
Autor. Damian Ratka/Defence24
Reklama

Komentarze (1)

  1. szczebelek

    Jeśli co roku pojazd ulega modyfikacjom to też jest informacja dla klientów, że jeśli następują zmiany w bryle wieży, podwozia oraz w uzbrojeniu to być może były problemy, które wyszły w trakcie testów. Czołg to nie golf czy passat by co roku wprowadzać nowy "model".

Reklama