- Wiadomości
Eurosatory 2024: Leclerc z nową wieżą
Na tegorocznej edycji targów Eurosatory europejski koncern KNDS przedstawił odmianę czołgu Leclerc, wyposażoną w nowy system wieżowy. Nowa wersja została określona mianem Leclerc Evolution.

Autor. Jędrzej Graf/Defence24
Zademonstrowany na paryskich targach czołg wyglądem mocno przypomina prezentowanego niedaleko EMBT, nie tylko z racji na tożsamy system wieżowy z armatą ASCALON kal. 120 mm, ale także odmieniony kadłub. Pojazd został przedstawiony w typowy pustynnym malowaniu, sugerując chęć promowania go na rynkach poza Europą, np. w krajach użytkujących dotychczas francuskie czołgi Leclerc . Widzimy, że choć system wieżowy pozostał bez większych zmian wizualnych względem tego w czołgu EMBT, to dodano mu potrójną wyrzutnię amunicji krążącej, nieokreślonego typu. Uzbrojenie główne stanowi dalej armata gładkolufowa ASCALON kal. 120 mm z lufą o długości 52 kalibrów połączona z automatem ładowania podobnym do tego zastosowanego w Leclercu. Znajdować się w nim mają gotowe do wystrzału 22 naboje.

Autor. Jędrzej Graf/Defence24
Z racji na to, że wieża ta jest tożsama z czołgiem EMBT, to może ona także otrzymać znacznie mocniejszą armatę czołgową ASCALON 140 kal. 140 mm, która to została pokazana obok pojazdu wraz z wersją kal. 120 mm. Sprzężony z uzbrojeniem głównym został wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Do zwalczania środków napadu powietrznego (z naciskiem na drony) służy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z armatą kal. 30 mm zasilaną nabojem 30×113. Zapas amunicji do niego ma wynosić 150 pocisków. Tym samym widzimy stały trend w przemyśle, dotyczący montowania na pojazdach ZSMU ze znacznie mocniejszym niż dotychczas (wkm kal. 12,7 mm) uzbrojeniem. Co warte podkreślenia, sama wieża jest załogowa i znajdować się w niej ma dwóch żołnierzy.

Autor. Jędrzej Graf/Defence24
Przechodząc do kadłuba, tutaj również zaszły widoczne zmiany. Pierwszą z nich jest odmieniony pod względem konstrukcji przód czołgu, który wydaje się poprawiony pod względem opancerzenia. Przeniesione zostały umieszczone dotychczas na jego stropie dwa reflektory, które teraz przesunięto na przednią płytę kadłuba. Dwóch znajdujących się kadłubie członków załogi otrzymało oddzielne włazy z trzema wizjerami. Tym samym Leclerc Evolution pod względem wyglądu znacząco upodabnia się do EMBT. Boki kadłuba wzmocniono za pomocą ciężkich modułów pancerza reaktywnego. Oprócz tego czołg otrzymał system ochrony aktywnej, system obrony Galix oraz unowocześnione zawieszenie. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny V8X SACM o mocy 1500 KM. Pozwala to na rozpędzenie czołgu do 68 km/h. Czy konstrukcja ta zainteresuje dotychczasowych użytkowników Leclerca? Przekonamy się o tym za jakiś czas.
Zobacz też

Autor. KNDS France
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS