Przemysł Zbrojeniowy
Eurosatory 2024: Leclerc z nową wieżą
Na tegorocznej edycji targów Eurosatory europejski koncern KNDS przedstawił odmianę czołgu Leclerc, wyposażoną w nowy system wieżowy. Nowa wersja została określona mianem Leclerc Evolution.
Zademonstrowany na paryskich targach czołg wyglądem mocno przypomina prezentowanego niedaleko EMBT, nie tylko z racji na tożsamy system wieżowy z armatą ASCALON kal. 120 mm, ale także odmieniony kadłub. Pojazd został przedstawiony w typowy pustynnym malowaniu, sugerując chęć promowania go na rynkach poza Europą, np. w krajach użytkujących dotychczas francuskie czołgi Leclerc . Widzimy, że choć system wieżowy pozostał bez większych zmian wizualnych względem tego w czołgu EMBT, to dodano mu potrójną wyrzutnię amunicji krążącej, nieokreślonego typu. Uzbrojenie główne stanowi dalej armata gładkolufowa ASCALON kal. 120 mm z lufą o długości 52 kalibrów połączona z automatem ładowania podobnym do tego zastosowanego w Leclercu. Znajdować się w nim mają gotowe do wystrzału 22 naboje.
Z racji na to, że wieża ta jest tożsama z czołgiem EMBT, to może ona także otrzymać znacznie mocniejszą armatę czołgową ASCALON 140 kal. 140 mm, która to została pokazana obok pojazdu wraz z wersją kal. 120 mm. Sprzężony z uzbrojeniem głównym został wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Do zwalczania środków napadu powietrznego (z naciskiem na drony) służy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z armatą kal. 30 mm zasilaną nabojem 30×113. Zapas amunicji do niego ma wynosić 150 pocisków. Tym samym widzimy stały trend w przemyśle, dotyczący montowania na pojazdach ZSMU ze znacznie mocniejszym niż dotychczas (wkm kal. 12,7 mm) uzbrojeniem. Co warte podkreślenia, sama wieża jest załogowa i znajdować się w niej ma dwóch żołnierzy.
Przechodząc do kadłuba, tutaj również zaszły widoczne zmiany. Pierwszą z nich jest odmieniony pod względem konstrukcji przód czołgu, który wydaje się poprawiony pod względem opancerzenia. Przeniesione zostały umieszczone dotychczas na jego stropie dwa reflektory, które teraz przesunięto na przednią płytę kadłuba. Dwóch znajdujących się kadłubie członków załogi otrzymało oddzielne włazy z trzema wizjerami. Tym samym Leclerc Evolution pod względem wyglądu znacząco upodabnia się do EMBT. Boki kadłuba wzmocniono za pomocą ciężkich modułów pancerza reaktywnego. Oprócz tego czołg otrzymał system ochrony aktywnej, system obrony Galix oraz unowocześnione zawieszenie. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny V8X SACM o mocy 1500 KM. Pozwala to na rozpędzenie czołgu do 68 km/h. Czy konstrukcja ta zainteresuje dotychczasowych użytkowników Leclerca? Przekonamy się o tym za jakiś czas.
Jędrzej
1. 22 naboje 120 mm to chyba nie jest zbyt dużo ... 2. Fajnie że dali pancerz reaktywny na burty kadłuba. 3. Fajnie że zmienili napęd z tego cudacznego rozwiązania jakie było pierwotnie w Leclerc. 4. Skoro zmienili a) wierzę b) uzbrojenie główne c) napęd to trochę zaczyna przypominać nasze propozycje PT17 i trzymanie się wersji ze to ten sam wóz choć założę się że nie opłacałoby się przebudowywać do niego starych Leclerców.
Chris
Co z zabezpieczeniem antydronowym w naszych Abramsach, K2 i Borsukach ?
Chyżwar
250 nowych M1 ma zagłuszarki. K2PL ma je dostać. W Borsukach nie powinno być problemu ponieważ Polska produkuje jedne z najlepszych.
szczebelek
Przecież Francja zatwierdziła inny wariant modernizacji czołgów, które posiada , więc główny klient odpada chyba, że EMTB idzie do piachu stąd firmy robią uniki łącząc zmodernizowane podwozia z nowymi wieżami.
Davien3
szczebelek Francja modernizuje teraz swoje czołgi do standardu Leclerc XLR a nie EMBT który jest jedynie propozycją eksportową w stosunku do MGCS Tu masz produkt czysto francuski a nie hybrydę jak z EMBT
Chyżwar
Lepiej by było gdyby Francuzi uruchomili ten program także dla siebie, bo jak patrzą na tempo produkcji "jedynie słusznego europejskiego Leoparda" to ręce mi opadają.
dalkar
Wygląda jakby z EMBT Francuzi zabrali wieżę, Niemcy kadłub i każdy poszedł w swoją stronę.
Seb66
Piaskowe malowanie? Zatem tylko dla bogatych "nafciarzy"?
Zygazyg
To ukłon w stronę użytkowników LeClerca . W Europie takich nie ma czyli nikt nie będzie modernizował swoich AMX56 do nowego standardu. Pożartym połowa Francji latem jest tak sucha że ten kolor tam też pasuje.