Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2024: Premiera Leoparda 2A8

Leopard 2A8
Leopard 2A8
Autor. J. Graf/Defence24.pl

Koncern KNDS pokazuje na targach Eurosatory 2024 czołg Leopard 2A8, czyli kolejny wariant ewolucji Leoparda 2. To pierwszy od dekad nowo budowany czołg, przeznaczony dla niemieckiej armii.

Leopard 2A8 to kolejne rozwinięcie najpowszechniej obecnie używanego w NATO czołgu III generacji. Wóz wyróżnia się między innymi wzmocnionym opancerzeniem modułowym „w zakresie 360 stopni”, czyli także w tylnej półsferze, posiada także będący już w zasadzie standardem aktywny system ochrony pojazdów EuroTrophy. Widać wyraźnie, że w projektowaniu czołgu uwzględniono doświadczenia z wojny na Ukrainie.

Autor. Jędrzej Graf/Defence24.pl
Reklama

Pokazywany na Eurosatory czołg wyposażono również w system obserwacji dookólnej, a także stanowiące opcję system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym. Usprawnienia spowodowały wzrost masy, jednak cały czas jest ona niższa niż 69 ton. Wzmocniono zawieszenie, czołg otrzymał też dodatkowe systemy chłodzenia, a napęd stanowi power-pack z 1500-konnym silnikiem.

Leopard 2A8
Leopard 2A8
Autor. Jędrzej Graf/Defence24.pl

Podstawowe uzbrojenie to armata 120 mm L55A1, a więc z lufą o długości 55 kalibrów, dostosowana do strzelania amunicją podkalibrową o zwiększonej przebijalności oraz amunicją programowalną. Czołg posiada też zmodernizowany system kierowania ogniem, a w jego konstrukcji wprowadzono zmiany pozwalające na podniesienie poziomu ergonomii i skrócenie czasu reakcji na zagrożenie.

Leopard 2A8, dobrze widoczne elementy systemu Trophy i zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie
Leopard 2A8, dobrze widoczne elementy systemu Trophy i zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie
Autor. Jędrzej Graf/Defence24.pl

Leopard 2A8 to pierwsza wersja czołgu, jaka trafi do Bundeswehry jako nowo wybudowana maszyna. Wcześniejsze warianty kierowane do niemieckiej armii, takie jak Leopard 2A7V i Leopard 2A7A1 (z systemem Trophy) powstawały z wykorzystaniem elementów starszych czołgów, co zmuszało do pewnych kompromisów jeśli chodzi o konstrukcję i nie było optymalnym rozwiązaniem.

Jak na razie Niemcy zamówili 18 takich czołgów, bo tyle Leopardów 2 przekazali Ukrainie. W Republice Federalnej cały czas są apele, także z koalicyjnej partii SPD, by w pełni wykorzystać umowę ramową, obejmującą 123 wozy, co pozwoliłoby w pełni wyposażyć dwa bataliony czołgów, wraz z dość znaczną rezerwą sprzętową. Na razie jednak nie znaleziono finansowania na te czołgi. Ale ich produkcja powoli będzie nabierać tempa, bo 54 takie wozy zamówiła już Norwegia, a nieco więcej mają też otrzymać Czesi (podpisanie umowy planuje się w tym roku).

Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. LMed

    No cóż, sobie modernizują bo mogą i potrafią. A przeciez są tacy nietety. co mogą tylko kupować z półki (używane czèsto), albo składać w trybie Ikea (jak pozwolą).. Życie...

    1. skition

      Tryb Ikea to w zasadzie to co misie lubią najbardziej. Weźmy na ten przykład RCH na podwoziu Boxera. Taką konfigurację wybrali Brytyjczycy bo jest to sprzęt ekspedycyjny. Przez lata BWP Wielkiej Brytanii to był FV432 Trojan. Przez lata zazdrościli nam Rosomaka choć Rosomak nie jest nasz ale jest fiński.. Była okazja kupić Patrię ale nikt tego nie zrobił , Brytyjczycy też nie kupili tej firmy Patrię kupił Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Brytyjczycy więc kupili u Niemców "z półki" Boxera., który ma być szeroką platformą tzw .AMV..Armoured Modular Vehicle) ..czyli mają jakąś platformę na którą się ładuje to co akurat przyleci Herculesem .. Może być RCH ale równie dobrze Skynex. albo jakaś kaseta transportowo startowa MLRS. W naszych warunkach powinien to być RCH155 na podwoziu RMMV HX3 10x10 ,gdyż z powodu podpór jest bardziej stabilny. Owszem można by było negocjować czy nie mógłby to być Jelcz 10x10 gdyż z Homarami K jeździ Jelcz. z serii 800. To się nazywa modułowość .

    2. LMed

      Skition, przecież to są różne sprawy. Mówimy o składaniu podstawowego wozu, który przychodzi w "pudłach" (stąd tryb Ikea). Dojrzała kooperację międzynarodowa to marzenia jak narazie. Ale trzeba wierzyć, że marzenia się spełniają (czasem).

    3. skition

      Jakoś nie znam przypadków by odbywało się to inaczej. "Mówimy o składaniu podstawowego wozu, który przychodzi w "pudłach" (stąd tryb Ikea)" Weźmy na ten przykład Tatra Patriot .Silnik Cummins transmisja Allison. W koreańskich K9 są silniki MTU. Nawet Star M2 ma kabinę sprowadzaną z filii MANa ....w Chinach.

  2. user_1050711

    Ordnung muss sein i dbałość o każdy szczegół. Toteż proszę zauważyć, lufa tego czołgu 2A8 pomalowana jest w takie biało-pomarańczowe barwy odblaskowe, coby przelatujące obok wrogie drony się o nią nie rozbijały.

    1. Krzysztof33

      user, idź do okulisty ;)

  3. Ralf_S

    Jakiś taki niechlujny - blachy odstają, szpary jakieś duże - jak z manufaktury. :D No i gdzie ta "niemiecka jakość"??

    1. DanielZakupowy

      No chyba nie powiesz, że produkcja 18 szt. to produkcja "taśmowa". Określenie "manufaktura" jest jak najbardziej na miejscu :)

  4. Ma_XX

    18 czołgów z terminem dostawy do końca obecnego wieku? :D

    1. Essex

      o popatrz a jak tam produkcja i dostawy K2PL.???? nic? nawet jeden?...no to jest super tempo produkcji....

    2. DanielZakupowy

      Essex Chłopie nie ma żadnej "produkcji" tylko modernizacja, a jak Niemcy nie dostarczają części, a nie dostarczają to chyba oczywiste, że się wlecze :)

    3. Ma_XX

      Essex - ciężko jest zrozumieć szyderę?

  5. Al.S.

    Wygląda jak pre-drednot w wersji lądowej.

Reklama