Reklama
  • Wiadomości

Eurosatory 2022: Boxer na gąsienicach jako lekki czołg

Podczas targów Eurosatory 2022 niemiecki koncern KMW prezentuje nowe wydanie jednego ze swoich sztandarowych produktów, jakim jest rodzina kołowych transporterów Boxer. Jednak nie jest to kolejny wariant specjalistyczny na tym samym podwoziu, zaprezentowany wóz jest gąsienicową wersją tej popularnej konstrukcji.

Gąsienicowe wydanie kołowego transportera opancerzonego Boxer w wersji wozu wsparcia ogniowego
Gąsienicowe wydanie kołowego transportera opancerzonego Boxer w wersji wozu wsparcia ogniowego
Autor. Defence24
Reklama

eurosatory 2022

Reklama

Ciężki transporter opancerzony Boxer przyzwyczaił nas do posiadania trakcji kołowej, przejście na gąsienice jest zjawiskiem bardzo niecodziennym, jeżeli chodzi o tworzenie różnych wersji w ramach jednej platformy bojowej. Dodatkowo przedstawiony pojazd na paryskich targach wystąpił jako wóz wsparcia ogniowego/lekki czołg. W ostatnim czasie widać coraz więcej propozycji na konstrukcje tego typu od różnych firm zbrojeniowych. Otwiera to pewne rynki, na których sprzedaż klasycznych czołgów podstawowych byłaby bardzo trudnym zadaniem, z uwagi na warunki terenowe i/lub koszty, a lżejsze rozwiązanie oparte jeszcze o uniwersalną platformę ułatwia wprowadzenie całej rodziny pojazdów do armii danego kraju.

Zobacz też

Wracając do głównego bohatera artykułu, jego głównym uzbrojeniem jest armata gładkolufowa kalibru 120 mm z zainstalowanym w wieży systemem ładowania (15 nabojów). Może ona być uniesiona o 20 stopni. Uzupełnieniem jej jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy 12.7 mm. Co jest warte podkreślenia, system wieżowy posiada chowaną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR2. Zwiększa to znacząco możliwość niszczenia cieżko opancerzonych pojazdów takich jak czołgi podstawowe, także niewidocznych dla załogi wozu. Istnieje również możliwość instalacji broni szybkostrzelnej sprzężonej z armatą w postaci nawet 30 mm działka automatycznego.

Reklama

Takie rozwiązanie nasuwa na myśl uzbrojenie rosyjskich bojowych wozów piechoty BMP-3. Tam również poza uzbrojeniem głównym w postaci armato-wyrzutni kalibru 100 mm zainstalowano szybkostrzelne działko, jako uzupełnienie możliwości rażenia większej gamy celów. Cała wieża jest w pełni bezzałogowa, co pozwoliło na ograniczenie liczebności załogi. Według producenta do obsługi pojazdu mają wystarczyć dwie osoby: kierowca i dowódca sterujący systemem uzbrojenia.

Zobacz też

Odporność wozu może być skalowana w zależności od potrzeb zamawiającego, nawet jednak bazowe warianty Boxera zapewniają stosunkowo dobrą ochronę w tej klasie wozów. Dodatkowo pojazd może byc wyposażony w system ochrony aktywnej Trophy, co znacząco podniesie odporność na różnego rodzaju systemy przeciwpancerne. Całość ma być napędzana silnikiem o mocy nawet 880 KM, co przy masie do 45 ton zapewni stosunek mocy do masy na poziomie 20-25 KM/tonę (w zależności od konfiguracji). Maksymalna prędkość na drodze to 100 km/h, w terenie do 70 km/h, zaś zasięg pojazdu ma wynosić 500 km. Wóz ten może się poruszać za pomocą gąsienic klasycznych o stalowych ogniwach, jak i gumowych. To drugie rozwiązanie jest coraz częściej spotykane, m.in. ze względu na mniejsze koszty ich eksploatacji.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama