Reklama
  • Wiadomości

Emiraty odebrały samolot wczesnego ostrzegania

Szwedzi przekazali Zjednoczonym Emiratom Arabskim czwarty i przedostatni samolot wczesnego ostrzegania GlobalEye – poinformował jego producent firma Saab.

GlobalEye
Saab GlobalEye
Autor. Saab

Do przekazania maszyny doszło 18 kwietnia 2024 roku. Poprzednie trzy samoloty były przekazywane w latach 2020-2021. Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły łącznie pięć takich konstrukcji. Trzy pierwsze zamówiono w roku 2015 i był to impuls do stworzenia tej konstrukcji, później w 2021 zostały dokupione kolejne dwie maszyny. Przekazany obecnie samolot jest więc pierwszym z partii dodatkowej. Drugi zostanie najprawdopodobniej przekazany w roku 2025. Cała inwestycja kosztowała arabskie państwo około 2,2 mld USD.

Reklama

Z owoców jaki wydał program GlobalEye zaczynają teraz korzystać państwa europejskie. Dwie takie maszyny zamówiła sama Szwecja. Maszyny te mają zostać przekazane do służby w roku 2027 i kosztować około 710 mln USD.

Zobacz też

GlobalEye interesuje się obecnie Francja, które poszukuje swoich samolotów wczesnego ostrzegania E-3 Sentry, a także potencjalnie Grecja, która kiedyś będzie chciała zastąpić swoje samoloty wczesnego ostrzegania oparte o technologie Saaba (w tym radar Erieye) i samolot Embraer R-99.

Sprawa GlobaEye wiążą się także z Polską. Po pierwsze ZEA zastąpiły nimi samoloty wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C. Maszyny te wróciły następnie do Szwecji, i zostały sprzedane Warszawie. GlobalEye może też być traktowany w Polsce jako docelowy samolot wczesnego ostrzegania „przyszłości”, ponieważ byłby naturalną kontynuacją po zakończeniu eksploatacji Saab 340 AEW&C.

Fot. Saab
Fot. Saab
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama