- Wiadomości
Egipt odbiera drugą fregatę MEKO. Trzy okręty w cztery lata
Niemiecki holding stoczniowy Thyssenkrupp Marine Systems przekazał egipskiej marynarce wojennej drugą fregatę MEKO A-200 EN „Al-Qahhar”. W ramach umowy wartej około 2,7 miliarda dolarów Egipt ma otrzymać cztery takie okręty, z których trzy są budowane w Niemczech, a czwarta ma powstać w Egipcie.

Uroczystość przekazania drugiej fregaty typu MEKO A-200 EN dla egipskiej marynarki wojennej została zorganizowana 26 maja 2023 roku w stoczni SBN (Stahlbau Nord) w Bremerhaven. Wzięli w niej udział wysocy rangą przedstawiciele egipskich i niemieckich sił morskich, w tym dowódca egipskiej marynarki wojennej, wiceadmirał Ashraf Ibrahim Atwa. To właśnie on poprowadził ceremonię chrztu, w czasie której okręt otrzymał nazwę „Al-Qahhar", co można przetłumaczyć jako „niezatrzymany pogromca".
Jest to druga z serii czterech fregat MEKO A-200 EN, jaką tkMS ma zbudować dla egipskiej marynarki wojennej. Pierwszy okręt „Al-Azis" przekazano 14 października 2022 roku i jak dotąd ma bardzo dobrą opinię wśród użytkowników. Jest to zrozumiałe biorąc pod uwagę dojrzałe i nowoczesne rozwiązania, jakie zastosowano na tej jednostce.
Fregaty MEKO® A-200 EN są dzięki nim uważane za jedne z „najpotężniejszych obecnie okrętów w swojej klasie na świecie". Są to lekkie fregaty o wyporności około 3700 ton, długości 121 m i szerokości 16 m. Okręty te dzięki siłowni klasy CODAG (Combined Diesel and Gas) z dwoma silnikami diesla i jedną turbiną gazową mogą się poruszać z maksymalną prędkością przekraczającą 29 węzłów.

Okręt zbudowaoy z wykorzystaniem technologii stealth. Jest więc trudnowykrywalny przez systemy obserwacji przeciwnika, w tym przede wszystkim przez radary. Ma też silne uzbrojenie. Obejmuje ono m.in. osiem rakiet przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 3, 32 wyrzutnie pionowego startu dla rakiet przeciwlotniczych MICA NG, cztery wyrzutnie torpedowe kalibru 324 mm (np. dla torped MU-90), jedną armatę dziobową Otobreda kalibru 127 mm oraz dwa zdalnie sterowane systemy artyleryjskie Oerlikon Searanger 20 kalibru 20 mm.
Jednak koncern tkMS może się chwalić tymi okrętami nie tylko ze względu na ich możliwości bojowe oraz konstrukcję. Ważny jest również sam sposób realizacji zamówienia. Egipcjanie chcieli bowiem otrzymać swoje fregaty bardzo szybko, za jak najmniejszą cenę i z pełnym transferem technologii. I dostali to wszystko za około 2,7 mld USD.
Zobacz też
Sukces jest tym większy, że zadanie udaje się realizować zgodnie z harmonogramem pomimo pandemii COVID-19. Ze względu na krótki czas Egipcjanie zgodzili się, by trzy pierwsze okręty były budowane w Niemczech, natomiast czwarta fregata miała już zostać zbudowana w stoczni Alexandria Shipyard w Egipcie. Egipska marynarka wojenna nie wprowadzała też generalnych zmian w bazowym projekcie, dostosowując go jedynie do własnych potrzeb. Efekt był tego taki, że umowa z egipską marynarką wojenną została podpisana we wrześniu 2018 roku, a cięcie blach pod pierwszy okręt rozpoczęto uroczyście już we wrześniu 2019 roku.
Oznacza to, że pierwsza fregata „Al-Azis" została zbudowana do pełnej gotowości w trzy lata. Było to możliwe tylko dzięki dobrze realizowanej przez tkMS filozofii biznesowej TOKAT (transfer of knowledge and technology), zakładającej szeroki transfer wiedzy i technologii. Było to konieczne z dwóch powodów. Po pierwsze, niemiecki holding thyssenkrupp Marine Systems nie posiada tak naprawdę własnych stoczni, w której budowane byłyby wojskowe jednostki nawodne.

Autor. tkMS
Dlatego tkMS musiał zlecić wyprodukowanie wszystkich fregat stoczniom, które nigdy wcześniej nie budowały takich jednostek. Pierwsze trzy egipskie okręty powstawały więc w „cywilnej" stoczni SBN w Bremerhaven, na co umowę podpisano w sierpniu 2019 roku. Prace w Niemczech są realizowane na dwóch liniach produkcyjnych. Pomaga w tym fakt, że sekcje okrętów nie były budowane w stoczni w Bremerhaven, ale w oddalonych zakładach SBN w Bremen. Gotowe segmenty kadłuba były później przewożone drogą wodną do Bremerhaven (około 70 km) i przenoszone na specjalnych wagonach do głównej hali montażowej. Tam był później realizowany proces scalania fregat i ich wyposażenia (praktycznie stuprocentowego – nawet z sensorami montowanymi na maszcie).
W międzyczasie trwały przygotowania do rozpoczęcia budowy czwartej fregaty w Aleksandrii. Stworzenie odpowiedniej infrastruktury stoczniowej i zespołu ludzkiego trwało do 2022 roku i wtedy też ruszyła budowa ostatniej, zamówionej przez Egipcjan jednostki. Przekazanie trzeciej fregaty „Al Qadeer" w Bremerhaven ma nastąpić jeszcze w 2023 roku.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]