Przemysł Zbrojeniowy

Drużyna Posejdona walczy w Kanadzie o nowy samolot ZOP

Fot. U.S. Navy/Senior Chief Mass Communication Specialist RJ Stratchko

Boeing, wraz z 80 firmami, stworzył Team Poseidon celem nawiązania współpracy z kanadyjskimi lokalnymi podmiotami. Ma to związek z oferowaniem swojego samolotu dla Kanady jako następcy P-3 Orion, używanych przez lotnictwo morskie do patrolowania i zwalczania okrętów podwodnych. Kanadyjski program poszukiwania następcy P-3 zakończyłby się dostarczeniem kilkunastu maszyn do końca lat trzydziestych XXI wieku.

Boeing poinformował w niedawnym komunikacie prasowym o zawiązaniu współpracy z kanadyjskimi podmiotami, tworząc zarazem Team Poseidon. Porozumienie będzie złożone z 81 firm tj. CAE, GE Aviation Canada, IMP Aerospace & Defence, KF Aerospace, Honeywell Aerospace Canada i Raytheon Canada oraz z mniejszych dostawców. Korporacja informuje, że przedsiębiorstwa zatrudniają 20 tysięcy pracowników i rokrocznie wspierają kanadyjski budżet kwotą przewyższającą 5 miliardów dolarów kanadyjskich.

Czytaj też

Program Canadian Multi-Mission Aircraft (CMMA) polega na pozyskaniu przez Kanadyjskie Siły Zbrojne załogowych statków powietrznych wyposażonych w systemy C4 i zdolności ISR, a także ZOP. Samoloty miałyby zastąpić 15 będących w służbie od kilkudziesięciu lat CP-140 Aurora, czyli kanadyjskiej wariacji P-3 Orion, który na świecie jest zastępowany właśnie przez Poseidony. Program o przewidywanej wartości przewyższającej 5 miliardów dolarów kanadyjskich zakłada pozyskiwanie maszyn od 2032 do 2038 roku. W kontekście Kanady Poseidony wsparłyby zdolności obronne północnej oraz morskiej granicy, udoskonalając i wspomagając zarazem współdziałanie komponentu lotnictwa morskiego z amerykańskimi i natowskimi sojusznikami. Spółka Boeing standardowo w komunikacie zamieściła także szeroki opis benefitów, jakie dałyby Poseidony na wypadek podjęcia wyboru przez kanadyjski rząd. Obecnie tylko Boeing przedstawił swoją ofertę, a biorąc pod uwagę, że P-8 jest naturalnym następcą Orionów, wybór raczej pozostaje oczywisty.

Do tej pory dostarczono ok. 150 samolotów P-8 dla użytkowników z USA (marynarka wojenna), Australii (siły powietrzne), Indii ( marynarka wojenna), Norwegii, Wielkiej Brytanii a niebawem swoje maszyny otrzymają lotnicy morscy z Korei Południowej, Niemiec i Nowej Zelandii.

Czytaj też

Boeing P-8 Poseidon jest radykalnie zmodyfikowanym Boeingiem 737, dostosowanym do prowadzenia operacji rozpoznania, w szczególności wyszukiwania jednostek nawodnych i podwodnych wroga. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiorników może przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7500 kilometrów. Całkowita żywotność maszyny została określona na ponad 300 tysięcy godzin w powietrzu.

Przy ładowności nieco ponad 9 ton zabiera ze sobą m.in. 100 anten oraz liczne urządzenia elektroniczne. Poza tym, że Poseidon służy do rozpoznania, to może prowadzić także akcje zwalczania okrętów, dzięki pięciu torpedom czy ośmiu pociskom rakietowym krótkiego zasięgu Harpoon.

Czytaj też

Komentarze