Przemysł Zbrojeniowy
Chinook: Właściwy wybór dla europejskich użytkowników
Możliwości, przystępność cenowa oraz interoperacyjność sprawiają, że Chinook jest czołowym ciężkim śmigłowcem transportowym na świecie.[Artykuł sponsorowany przygotowany przez firmę Boeing]
Od ponad pięciu dekad, śmigłowiec CH-47 Chinook produkowany przez firmę Boeing jest kluczowym elementem europejskich misji obronnych i humanitarnych.
Sześć krajów w Europie - Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Holandia, Grecja i Turcja – korzysta z tego ciężkiego śmigłowca transportowego. Wkrótce dołączy do nich siódmy - Niemcy. Ponad 100 śmigłowców służących w regionie sprawia, że Chinook daje dostęp do globalnej bazy zaopatrzeniowej, która zapewnia całodobową dostępność części, natychmiastową interoperacyjność między krajami i sprawne procedury konserwacji śmigłowców. Dzięki temu, europejskie państwa mają dostęp do przystępnej cenowo infrastruktury wsparcia – przeglądów, napraw, wspólnej konserwacji i szkoleń.
Czytaj też
Chinook to ciężki koń roboczy, który od lat zapewnia europejskim sojusznikom Stanów Zjednoczonych niezbędne zdolności. W tym roku, Hiszpania i Włochy świętowały 50. rocznicę wejścia Chinooka do służby. Wielka Brytania natomiast, eksploatuje ten śmigłowiec od ponad 40 lat.
"Byliśmy pierwszym krajem spoza USA, który zakupił Chinooka. Operowanie nim przez pół wieku stanowi kamień milowy na skalę światową" - powiedział ppłk Pedro Cano, Dowódca jednostki CH-47 w Hiszpanii. "CH-47 Chinook to śmigłowiec o unikatowej wszechstronności i osiągach w świecie lotnictwa śmigłowcowego".
Czytaj też
Dodaje: "Chinook w Hiszpanii jest używany przez ponad 50 lat do misji wojskowych, wsparcia pola walki i wsparcia logistycznego działań bojowych. Jest również szeroko wykorzystywany w ramach misji realizowanych dla władz cywilnych, w czasie klęsk żywiołowych, sytuacji kryzysowych oraz katastrof w naszym kraju. Posiada on unikatowe zdolności i jest niezbędny dla Hiszpanii".
Żaden statek powietrzny nie jest użytkowany przez 40 czy 50 lat bez modernizacji. Najnowszy model CH-47F, zapewnia zwiększone możliwości względem swojego poprzednika. Cyfrowy system zarządzania kokpitem zaprojektowany w celu poprawy wydajności maszyny, w czasie rzeczywistym dostarcza pilotom informacji o stanie śmigłowca i jego osiągach. Zaawansowane zdolności CH-47F umożliwiają szybki załadunek i transport szerokiego spektrum ładunków, co daje wiele możliwości jego zastosowania w szeregu misji.
Czytaj też
Wielu użytkowników jest w trakcie procesie dostaw, bądź jest już odbiorcami Chinnoka w wersji F. Wielka Brytania, Włochy, Turcja i Holandia są już operatorami tego modelu, natomiast Hiszpania odebrała już blisko połowę swoich śmigłowców przeznaczonych do modernizacji.
"Dla Holandii, nowy CH-47F Chinook z zaawansowanymi możliwościami stanowi ogromne usprawnienie w obszarze realizacji operacji krajowych i szkoleń międzynarodowych" - powiedział ppłk Wil Van Rijn, holenderski starszy integrator systemów programu wymiany śmigłowców Chinook. "Mówimy o kokpicie Systemu Wspólnej Architektury Awioniki (CAAS), Systemie Tłumienia Podczerwieni (ISS) oraz systemie załadunku/rozładunku śmigłowca".
"Spodziewamy się, że ta poprawa zdolności będzie zauważalna także w trakcie misji realizowanych w przyszłości, a osiągnięcie tego jest dziełem wszystkich zaangażowanych stron – jeden zespół, jedno zadanie".
Chinnok daje najlepszą wartość na rynku, oferując unikatowe zdolności. Według Departamentu Obrony USA, wykazuje najniższe koszty lotu na godzinę oraz niższe koszty zakupu i utrzymania niż jakikolwiek inny śmigłowiec w swojej klasie.
Czytaj też
"Dzięki swoim sprawdzonym w warunkach bojowych zdolnościom, Chinook wciąż jest dominującym, ciężkim śmigłowcem transportowym w Europie" ocenia Heather McBryan, wiceprezes Boeing Vertical Lift i menadżer programu H-47 jednocześnie dodając, że „w połączeniu z rosnącą liczbą użytkowników, międzynarodową interoperacyjnością i niezrównaną przystępnością cenową, Chinook pozostaje najlepszym wyborem dla europejskich potrzeb ciężkiego transportu, również w przyszłości" Śmigłowiec ten staje się jeszcze lepszy, dzięki kontynuacji wysiłków modernizacyjnych. Najnowszy model Chinooka CH-47F Block II, zapewni Armii Stanów Zjednoczonych i sojusznikom na całym świecie zwiększony udźwig i zasięg oraz będzie korzystać ze wspólnej konfiguracji. Dzięki ulepszonemu układowi napędowemu, wzmocnionemu kadłubowi i przeprojektowanym zbiornikom paliwa, Chinook Block II ma większą maksymalną masę startową o 4000 funtów (1814 kilogramów).
Regionalne zainteresowanie wersją Block II jest silne. W 2021 roku, Wielka Brytania zakupiła Chinook Block II cechujące się rozszerzonym zasięgiem, podkreślając kluczowe czynniki jakimi są zadowolenie z eksploatacji tego śmigłowca i jego zwiększonych zdolności.
"W ciągu ostatnich 40 lat, Chinook udowodnił swoją skuteczność podczas operacji w Wielkiej Brytanii oraz poza jej granicami, wciąż będąc kluczową zdolnością dla Brytyjskich Sił Zbrojnych" - powiedział Dowódca Wspólnego Dowództwa Śmigłowcowego, gen. dyw. Nigel Colman w chwili zakupu nowych śmigłowców. "Ta informacja potwierdza, że Chinook będzie działał przez kolejne dziesięciolecia i jest wyrazem naszego zaangażowania w modernizację zdolności przy jednoczesnym utrzymaniu interoperacyjności z kluczowymi sojusznikami".
Niedawno władze Republiki Federalnej Niemiec zgodziły się na zakup od rządu Stanów Zjednoczonych 60 śmigłowców Chinook – jest to największą sprzedaż w trybie Foreign Military Sales w historii programu Chinook. Jako uzasadnienie wyboru, Niemcy wskazywali na zdolności śmigłowca, jego dostępność cenową oraz interoperacyjność.
Czytaj też
"Chinook to wybór dla Europy! Zapewnia wiele możliwości współpracy z naszymi sąsiadami. To sprawdzony w misjach, technicznie dojrzały i gotowy śmigłowiec, który zapewnia operacyjną elastyczność. To właściwa decyzja dla naszych oddziałów" - powiedział gen. broni Ingo Gerhartz, Inspektor Niemieckiego Lotnictwa Wojskowego.
Dzięki niezrównanym zdolnościom, najbardziej przystępnym cenowo rozwiązaniom w zakresie kosztów nabycia i utrzymania w całym cyklu życia, a także możliwościom transferu wiedzy i części zamiennych, Chinook pozostaje wiodącym ciężkim śmigłowcem transportowym w Europie.
Artykuł sponsorowany
KrzysiekS
Jestem za AW101 ale dalsze dla MW i ewentualnie Sił Specjalnych. Natomiast do transportu to niewątpliwie CH-47 Chinook (to po prostu koń roboczy)
Davien3
@KrzysiekS AW101 dla Sił Specjalnych?? Taka wersja w ogóle nie istnieje nawet poza morskimi masz jedynie maszyny SAR i CSAR a i to CSAR jedynie w jednym kraju czyli Włoszech.
Chyżwar
Morskie AW101 faktycznie są bardzo dobre dla MW. Tyle, że tyczy to oceanów. Na Bałtyk czy Morze Północne wystarczyłby mniej kosztowny w eksploatacji śmigłowiec. I po co ci taka krowa dla specjalsów? Co do Chinooków rację masz.