Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Chinook: Właściwy wybór dla europejskich użytkowników

Jeden z 20 holenderskich Chinooków CH-47F, wyposażony w cyfrowy kokpit i zaawansowane zdolności obsługi ładunków.
Jeden z 20 holenderskich Chinooków CH-47F, wyposażony w cyfrowy kokpit i zaawansowane zdolności obsługi ładunków.
Autor. Boeing/Fred Troilo

Możliwości, przystępność cenowa oraz interoperacyjność sprawiają, że Chinook jest czołowym ciężkim śmigłowcem transportowym na świecie.[Artykuł sponsorowany przygotowany przez firmę Boeing]

Reklama

Od ponad pięciu dekad, śmigłowiec CH-47 Chinook produkowany przez firmę Boeing jest kluczowym elementem europejskich misji obronnych i humanitarnych.

Reklama

Sześć krajów w Europie - Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Holandia, Grecja i Turcja – korzysta z tego ciężkiego śmigłowca transportowego. Wkrótce dołączy do nich siódmy - Niemcy. Ponad 100 śmigłowców służących w regionie sprawia, że Chinook daje dostęp do globalnej bazy zaopatrzeniowej, która zapewnia całodobową dostępność części, natychmiastową interoperacyjność między krajami i sprawne procedury konserwacji śmigłowców. Dzięki temu, europejskie państwa mają dostęp do przystępnej cenowo infrastruktury wsparcia – przeglądów, napraw, wspólnej konserwacji i szkoleń.   

Czytaj też

Chinook to ciężki koń roboczy, który od lat zapewnia europejskim sojusznikom Stanów Zjednoczonych niezbędne zdolności. W tym roku, Hiszpania i Włochy świętowały 50. rocznicę wejścia Chinooka do służby. Wielka Brytania natomiast, eksploatuje ten śmigłowiec od ponad 40 lat.

Reklama
Dostawa Pierwszego hiszpańskiego zmodernizowany CH-47F w listopadzie 2021 roku
Dostawa Pierwszego hiszpańskiego zmodernizowany CH-47F w listopadzie 2021 roku
Autor. Zdjęcie Sił Zbrojnych Hiszpanii

"Byliśmy pierwszym krajem spoza USA, który zakupił Chinooka. Operowanie nim przez pół wieku stanowi kamień milowy na skalę światową" - powiedział ppłk Pedro Cano, Dowódca jednostki CH-47 w Hiszpanii. "CH-47 Chinook to śmigłowiec o unikatowej wszechstronności i osiągach w świecie lotnictwa śmigłowcowego".

Czytaj też

Dodaje: "Chinook w Hiszpanii jest używany przez ponad 50 lat do misji wojskowych, wsparcia pola walki i wsparcia logistycznego działań bojowych. Jest również szeroko wykorzystywany w ramach misji realizowanych dla władz cywilnych, w czasie klęsk żywiołowych, sytuacji kryzysowych oraz katastrof w naszym kraju. Posiada on unikatowe zdolności i jest niezbędny dla Hiszpanii".

Żaden statek powietrzny nie jest użytkowany przez 40 czy 50 lat bez modernizacji. Najnowszy model CH-47F, zapewnia zwiększone możliwości względem swojego poprzednika. Cyfrowy system zarządzania kokpitem zaprojektowany w celu poprawy wydajności maszyny, w czasie rzeczywistym  dostarcza pilotom informacji o stanie śmigłowca i jego osiągach. Zaawansowane zdolności CH-47F umożliwiają szybki załadunek i transport szerokiego spektrum ładunków, co daje wiele możliwości jego zastosowania w szeregu misji.

Czytaj też

Wielu użytkowników jest w trakcie procesie dostaw, bądź jest już odbiorcami Chinnoka w wersji F. Wielka Brytania, Włochy, Turcja i Holandia są już operatorami tego modelu, natomiast Hiszpania odebrała już blisko połowę swoich śmigłowców przeznaczonych do modernizacji.

"Dla Holandii, nowy CH-47F Chinook z zaawansowanymi możliwościami stanowi ogromne usprawnienie w obszarze realizacji operacji krajowych i szkoleń międzynarodowych" - powiedział ppłk Wil Van Rijn, holenderski starszy integrator systemów programu wymiany śmigłowców Chinook. "Mówimy o kokpicie  Systemu Wspólnej Architektury Awioniki (CAAS), Systemie Tłumienia Podczerwieni (ISS) oraz systemie załadunku/rozładunku śmigłowca".

"Spodziewamy się, że ta poprawa zdolności będzie zauważalna także w trakcie misji realizowanych w przyszłości, a osiągnięcie tego jest dziełem wszystkich zaangażowanych stron – jeden zespół, jedno zadanie".

Chinnok daje najlepszą wartość na rynku, oferując unikatowe zdolności. Według Departamentu Obrony USA, wykazuje najniższe koszty lotu na godzinę oraz niższe koszty zakupu i utrzymania niż jakikolwiek inny śmigłowiec w swojej klasie.

Czytaj też

"Dzięki swoim sprawdzonym w warunkach bojowych zdolnościom, Chinook wciąż jest dominującym, ciężkim śmigłowcem transportowym w Europie" ocenia Heather McBryan, wiceprezes Boeing Vertical Lift i menadżer programu H-47 jednocześnie dodając, że „w połączeniu z rosnącą liczbą użytkowników, międzynarodową interoperacyjnością i niezrównaną przystępnością cenową, Chinook pozostaje najlepszym wyborem dla europejskich potrzeb ciężkiego transportu, również w przyszłości" Śmigłowiec ten staje się jeszcze lepszy, dzięki kontynuacji wysiłków modernizacyjnych. Najnowszy model Chinooka CH-47F Block II, zapewni Armii Stanów Zjednoczonych i sojusznikom na całym świecie zwiększony udźwig i zasięg oraz będzie korzystać ze wspólnej konfiguracji. Dzięki ulepszonemu układowi napędowemu, wzmocnionemu kadłubowi i przeprojektowanym zbiornikom paliwa, Chinook Block II ma większą maksymalną masę startową o 4000 funtów (1814 kilogramów).

Dzięki konfiguracji Block II o zwiększonym zasięgu, Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii otrzymają nowe i ulepszone haki ładunkowe, poprawiające zdolność podwieszania ładunków.
Dzięki konfiguracji Block II o zwiększonym zasięgu, Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii otrzymają nowe i ulepszone haki ładunkowe, poprawiające zdolność podwieszania ładunków.
Autor. Zdjęcie Królewskich Sił Powietrznych

Regionalne zainteresowanie wersją Block II jest silne. W 2021 roku, Wielka Brytania zakupiła Chinook Block II cechujące się rozszerzonym zasięgiem, podkreślając kluczowe czynniki jakimi są zadowolenie z eksploatacji tego śmigłowca i jego zwiększonych zdolności.

"W ciągu ostatnich 40 lat, Chinook udowodnił swoją skuteczność podczas operacji w Wielkiej Brytanii oraz poza jej granicami, wciąż będąc kluczową zdolnością dla Brytyjskich Sił Zbrojnych" - powiedział Dowódca Wspólnego Dowództwa Śmigłowcowego, gen. dyw. Nigel Colman w chwili zakupu nowych śmigłowców. "Ta informacja potwierdza, że Chinook będzie działał przez kolejne dziesięciolecia i jest wyrazem naszego zaangażowania w modernizację zdolności przy jednoczesnym utrzymaniu interoperacyjności z kluczowymi sojusznikami".

Niedawno władze Republiki Federalnej Niemiec zgodziły się na zakup od rządu Stanów Zjednoczonych 60 śmigłowców Chinook – jest to największą sprzedaż w trybie Foreign Military Sales w historii programu Chinook. Jako uzasadnienie wyboru, Niemcy wskazywali na zdolności śmigłowca, jego dostępność cenową oraz interoperacyjność.

Czytaj też

"Chinook to wybór dla Europy! Zapewnia wiele możliwości współpracy z naszymi sąsiadami. To sprawdzony w misjach, technicznie dojrzały i gotowy śmigłowiec, który zapewnia operacyjną elastyczność. To właściwa decyzja dla naszych oddziałów" - powiedział gen. broni Ingo Gerhartz, Inspektor Niemieckiego Lotnictwa Wojskowego.

Dzięki niezrównanym zdolnościom, najbardziej przystępnym cenowo rozwiązaniom w zakresie kosztów nabycia i utrzymania w całym cyklu życia, a także możliwościom transferu wiedzy i części zamiennych, Chinook pozostaje wiodącym ciężkim śmigłowcem transportowym w Europie.

Artykuł sponsorowany

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (1)

  1. KrzysiekS

    Jestem za AW101 ale dalsze dla MW i ewentualnie Sił Specjalnych. Natomiast do transportu to niewątpliwie CH-47 Chinook (to po prostu koń roboczy)

    1. Davien3

      @KrzysiekS AW101 dla Sił Specjalnych?? Taka wersja w ogóle nie istnieje nawet poza morskimi masz jedynie maszyny SAR i CSAR a i to CSAR jedynie w jednym kraju czyli Włoszech.

    2. Chyżwar

      Morskie AW101 faktycznie są bardzo dobre dla MW. Tyle, że tyczy to oceanów. Na Bałtyk czy Morze Północne wystarczyłby mniej kosztowny w eksploatacji śmigłowiec. I po co ci taka krowa dla specjalsów? Co do Chinooków rację masz.

Reklama