Reklama

Siły zbrojne

Niemcy z drugą największą flotą Chinooków w NATO

Niemcy, CH-47F Chinook, Śmigłowce dla Niemiec, Chinook dla Niemiec, Niemieckie śmigłowce CH-47F Chinook
Autor. Boeing

Szef niemieckich sił powietrznych gen. Ingo Gerhartz, pochwalił się, że Niemcy będą posiadać drugą co do wielkości flotę śmigłowców NATO z 60 Chinookami – poinformował Reuters.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Szef niemieckich sił powietrznych gen. (Generalleutnant) Ingo Gerhartz przekazał, że „Niemcy będą drugim co do wielkości krajem śmigłowcowym w NATO po Stanach Zjednoczonych".

W zeszłym miesiącu Reuters informował, że Niemcy kupią 60 śmigłowców Chinook od Boeinga w pakiecie do 8 miliardów euro (8,7 miliarda dolarów). Jak powiedział Gerhartz prawie 50 śmigłowców Chinook będzie stacjonować w ośrodku Holzdorf/Schoenewalde we wschodnich Niemczech, gdzie będzie również rozlokowanych 1000 dodatkowych żołnierzy. Dodając, że placówka w Schoenewalde będzie odgrywać wyjątkową, kluczową rolę dla Sił Powietrznych, całej Bundeswehry i bezpieczeństwa Niemiec.

Reklama

Czytaj też

Niemcy poinformowały, że planują zakup 60 ciężkich śmigłowców Chinook od Boeinga w zeszłym roku, aby zastąpić starzejącą się flotę CH-53. Pierwotnie w budżecie zaplanowano sześć miliardów euro. W maju bieżącego roku Amerykańska agencja DSCA (ang. Defense Security Cooperation Agency) odpowiedzialna za kontrolę eksportu uzbrojenia udzieliła zgody na sprzedaż Republice Federalnej Niemiec 60 ciężkich śmigłowców CH-47F Chinook wraz z dodatkowym wyposażeniem i częściami zamiennymi.

Czytaj też

Decyzja poparta odpowiednią rekomendacją Departamenty Stanu została opublikowana 11 maja i dotyczy 60 śmigłowców CH-47F Chinook Block II wraz z wyposażeniem dodatkowym, które obejmuje: sondy do tankowania paliwa w locie, wielolufowe karabiny maszynowe M134 kalibru 7,62 mm, dodatkowe pakiety opancerzenia, systemy ostrzegania przed pociskami rakietowymi AN/AAR-57 wraz z elementami informującymi o opromieniowaniu przez laser AN/AVR-2B oraz o opromieniowaniu przez radar AN/APR-39C(v)1, radiostacje AN/ARC-220 i AN/ARC-231A. W pakiecie jest też 20 zapasowych silników T55-GA-714A oraz stosowne usługi szkoleniowe i logistyczne. W całym tym kosztownym zestawie około ½ stanowi wartość samych śmigłowców Boeing CH-47F Chinook Blokc II w wersji o wydłużonym zasięgu.

Program STH (niem. Schwerer TransportHubschrauber – Ciężki Śmigłowiec Transportowy) ma na celu zastąpienie niemal 80 latających w niemieckich barwach od ponad pół wieku ciężkich śmigłowców Sikorsky CH-53G/GA/GS. Na maszynach tych opierają się aeromobilne możliwości transportowe Bundeswehry, ale pomimo licznych modernizacji ich cykl życia nieubłaganie dobiega końca. Nawet jeśli umowa zostanie zawarta w najbliższych miesiącach, a koncern Boeing będzie w stanie spełnić swoje zeszłoroczne obietnice i dostarczy pierwsze śmigłowce dla Bundeswehry już w 2025 roku, to i tak przekazanie 60 maszyn i osiągnięcie przez załogi gotowości operacyjnej to najwcześniej początek kolejnej dekady.

Czytaj też

Maszyny CH-47F Chinook są wykorzystywane m.in. przez Wielka Brytanię, Grecję, Hiszpanię, Holandię. Przede wszystkim jednak są, to podstawowe ciężkie śmigłowce transportowe US Army w Europie. Duży niemiecki kontrakt, obejmujący 60 maszyn CH-47F ER wraz z szerokim zapleczem techniczno-przemysłowym wzmocni jeszcze pozycję Chinooka w Europie, jako podstawowej ciężkiej maszyny transportowej NATO. Oznacza też, że Niemcy będą dysponować największą flotą CH-47F na kontynencie. Konkurującą z podobną liczną brytyjskich śmigłowców Chinook, które jednak reprezentują różne generacje, choć są konsekwentnie unifikowane z 14 Chinookami HC6 (brytyjski wariant CH-47F). Natomiast Bundeswehra będzie posiadać jedynie CH-47F i to w wariancie posiadającym możliwość tankowania w powietrzu, na co nie zdecydował się żaden z europejskich odbiorców dotychczas.

Czytaj też

CH-47F Chinook to znacznie zmodernizowana wersja popularnych śmigłowców CH-47D. Model CH-47F odbył swój pierwszy lot w 2001 roku, a produkcja rozpoczęła się w 2006 roku. Zmiany obejmują zastosowanie nowej otwartej awioniki cyfrowej, na którą składa się kokpit w układzie Rockwell Collins Common AvionicsArchitecture System (CAAS) i system cyfrowej kontroli parametrów lotu firmy BAE Systems. Modyfikacje objęły też wzmocnienie i rekonfigurację struktury kadłuba, oraz wymianę silników na mocniejsze jednostki typu Honeywell T55-GA-714A. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowało się wiele krajów, w tym Australia, Turcja, Kanada, Włochy oraz wspomniana Wielka Brytania. Śmigłowce Boeing Chinook powstałe w tandemowym układzie Piaseckiego tworzą spójny system transportowy wraz z maszynami średniej wielkości takimi jak np. Black Hawk czy AW149. Są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h. są to dzisiaj najmniej kosztowne śmigłowce ciężkie dostępne w świecie zachodnim. Wojskowy śmigłowiec transportowy Chinook może być wyposażony nawet w trzy karabiny maszynowe, w tym napędowe miniguny 7,62 mm, przy czym dwa są zamontowane w drzwiach, a jeden na rampie załadunkowej.

Reklama

Komentarze (5)

  1. Dudley

    To ciekawe ile będzie kosztować polskiego podatnika 22 AW101 , połowę tej kwoty czy więcej?

    1. ALBERTk

      AW101 kosztuje więcej bo są po prostu bardziej zaawansowanymi technologicznie śmigłowcami.

    2. Tren

      ALBERTk Starasz się tu wykazać wyższość AW nad CH, kiedy to są dwa różne śmigłowce, których wielozadaniowość jest w istocie ograniczona (w uproszczeniu) do dominującej funkcji transportowej/wielozadaniowej (chinook) i morskiej/SAR (101). Ich porównywanie jest trochę bez sensu. AW jest oczywiście śmigłowcem bardziej zaawansowanym i nowszym (o urodzie nawet nie wspomnę), ale też zdecydowanie droższym - i wcale nie sam koszt zakupu jest tu decydujący a koszt utrzymania (poczynając od 3 silników w AW vs 2 w CH). Nawet jeśli przyjąć, że zakup 1 platformy do wielu zadań (bo wieszczy się zaspokajanie kolejnych potrzeb kolejnymi odmianami 101) przyniesie oszczędności w późniejszej eksploatacji, to AW i tak wychodzi znacząco drożej niż CH. Pytanie czy do transportu wojsk lądowych faktycznie potrzebna jest tak zaawansowana i droga konstrukcja? Czy nas na nią stać, skoro nie stać było Brytyjczyków (z uwagi na koszty przekazano je z wojsk lądowych do Royal Navy)?

    3. Davien3

      @ALBERTk taak smigłowiec z 1987r jest bardziej zaawansowany od smigła z 2020r:)) Nieźle sie usmialem z twojej ignorancji:)

  2. wert

    to jest niezłe: Niemcy poinformowały, że planują zakup 60 ciężkich śmigłowców Chinook od Boeinga w zeszłym roku,.

    1. LOUT

      wert - No i co w związku z tym? Duży zakup, za duże pieniądze w procedurze FMS, ale z "niemieckimi" dodatkami i to trochę wszytsko przesuwa. Nie zmienia to faktu, że po LOR w zeszłym roku jeszcze, Na początku lipca Bundestag zaakceptował kwotę 8 miliardów Euro i Bundeswehra przyjeła LOA i teraz czeka na podpisanie umowy przez rząd USA z Boeingiem i resztą firm związanych z tym zakupem, co ma nastąpić we wrześniu tego roku. Potem już tylk oczekiwanie na pierwsze maszyny, szkolenia, przygotowanie bazy itp. Pierwsze Maintenance Trainer już przewieziono z Holandii do Niemiec i rozpoczęło się szkolenie personelu przez Amerykanów i Holendrów!

    2. Davien3

      @wert No popatrz oni kupuja jakos 3x wiecej od nas i po przetargu . A my bierzemy srednie AW101 w zblizonej cenie do ich Chinooków.

    3. ALBERTk

      @Davien3 Chinook nawet nie ma podjazdu do AW101. Nie przenosi uzbrojenia, pod względem manewrowości, zwrotności to też kobyla w stosunku do AW101. O systemach pokładowych nawet nie wspominając

  3. xdx

    CH-47F Chinook Block II a CH-47F Chinook to trochę różnica , musiał być na nowo oblatany chociażby ze względu na nowe łopaty wirnika , tak ze data pierwszego oblotu go nie dotyczy, to nie maluch po wymianie opon. To najnowszy Chinook jaki istnieje dopóki nie zostanie oblatana Block III na która kongres wydał już kasę.

  4. Wuc Naczelny

    I 90% z nich dadzą do jednej bazy., żeby się sowieci nie czuli zagrożeni a USA zadowolone.

  5. Niefeq

    test

Reklama