- Wiadomości
Niemcy z drugą największą flotą Chinooków w NATO
Szef niemieckich sił powietrznych gen. Ingo Gerhartz, pochwalił się, że Niemcy będą posiadać drugą co do wielkości flotę śmigłowców NATO z 60 Chinookami – poinformował Reuters.

Szef niemieckich sił powietrznych gen. (Generalleutnant) Ingo Gerhartz przekazał, że „Niemcy będą drugim co do wielkości krajem śmigłowcowym w NATO po Stanach Zjednoczonych".
W zeszłym miesiącu Reuters informował, że Niemcy kupią 60 śmigłowców Chinook od Boeinga w pakiecie do 8 miliardów euro (8,7 miliarda dolarów). Jak powiedział Gerhartz prawie 50 śmigłowców Chinook będzie stacjonować w ośrodku Holzdorf/Schoenewalde we wschodnich Niemczech, gdzie będzie również rozlokowanych 1000 dodatkowych żołnierzy. Dodając, że placówka w Schoenewalde będzie odgrywać wyjątkową, kluczową rolę dla Sił Powietrznych, całej Bundeswehry i bezpieczeństwa Niemiec.
Zobacz też
Niemcy poinformowały, że planują zakup 60 ciężkich śmigłowców Chinook od Boeinga w zeszłym roku, aby zastąpić starzejącą się flotę CH-53. Pierwotnie w budżecie zaplanowano sześć miliardów euro. W maju bieżącego roku Amerykańska agencja DSCA (ang. Defense Security Cooperation Agency) odpowiedzialna za kontrolę eksportu uzbrojenia udzieliła zgody na sprzedaż Republice Federalnej Niemiec 60 ciężkich śmigłowców CH-47F Chinook wraz z dodatkowym wyposażeniem i częściami zamiennymi.
Zobacz też
Decyzja poparta odpowiednią rekomendacją Departamenty Stanu została opublikowana 11 maja i dotyczy 60 śmigłowców CH-47F Chinook Block II wraz z wyposażeniem dodatkowym, które obejmuje: sondy do tankowania paliwa w locie, wielolufowe karabiny maszynowe M134 kalibru 7,62 mm, dodatkowe pakiety opancerzenia, systemy ostrzegania przed pociskami rakietowymi AN/AAR-57 wraz z elementami informującymi o opromieniowaniu przez laser AN/AVR-2B oraz o opromieniowaniu przez radar AN/APR-39C(v)1, radiostacje AN/ARC-220 i AN/ARC-231A. W pakiecie jest też 20 zapasowych silników T55-GA-714A oraz stosowne usługi szkoleniowe i logistyczne. W całym tym kosztownym zestawie około ½ stanowi wartość samych śmigłowców Boeing CH-47F Chinook Blokc II w wersji o wydłużonym zasięgu.
Program STH (niem. Schwerer TransportHubschrauber – Ciężki Śmigłowiec Transportowy) ma na celu zastąpienie niemal 80 latających w niemieckich barwach od ponad pół wieku ciężkich śmigłowców Sikorsky CH-53G/GA/GS. Na maszynach tych opierają się aeromobilne możliwości transportowe Bundeswehry, ale pomimo licznych modernizacji ich cykl życia nieubłaganie dobiega końca. Nawet jeśli umowa zostanie zawarta w najbliższych miesiącach, a koncern Boeing będzie w stanie spełnić swoje zeszłoroczne obietnice i dostarczy pierwsze śmigłowce dla Bundeswehry już w 2025 roku, to i tak przekazanie 60 maszyn i osiągnięcie przez załogi gotowości operacyjnej to najwcześniej początek kolejnej dekady.
Zobacz też
Maszyny CH-47F Chinook są wykorzystywane m.in. przez Wielka Brytanię, Grecję, Hiszpanię, Holandię. Przede wszystkim jednak są, to podstawowe ciężkie śmigłowce transportowe US Army w Europie. Duży niemiecki kontrakt, obejmujący 60 maszyn CH-47F ER wraz z szerokim zapleczem techniczno-przemysłowym wzmocni jeszcze pozycję Chinooka w Europie, jako podstawowej ciężkiej maszyny transportowej NATO. Oznacza też, że Niemcy będą dysponować największą flotą CH-47F na kontynencie. Konkurującą z podobną liczną brytyjskich śmigłowców Chinook, które jednak reprezentują różne generacje, choć są konsekwentnie unifikowane z 14 Chinookami HC6 (brytyjski wariant CH-47F). Natomiast Bundeswehra będzie posiadać jedynie CH-47F i to w wariancie posiadającym możliwość tankowania w powietrzu, na co nie zdecydował się żaden z europejskich odbiorców dotychczas.
Zobacz też
CH-47F Chinook to znacznie zmodernizowana wersja popularnych śmigłowców CH-47D. Model CH-47F odbył swój pierwszy lot w 2001 roku, a produkcja rozpoczęła się w 2006 roku. Zmiany obejmują zastosowanie nowej otwartej awioniki cyfrowej, na którą składa się kokpit w układzie Rockwell Collins Common AvionicsArchitecture System (CAAS) i system cyfrowej kontroli parametrów lotu firmy BAE Systems. Modyfikacje objęły też wzmocnienie i rekonfigurację struktury kadłuba, oraz wymianę silników na mocniejsze jednostki typu Honeywell T55-GA-714A. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowało się wiele krajów, w tym Australia, Turcja, Kanada, Włochy oraz wspomniana Wielka Brytania. Śmigłowce Boeing Chinook powstałe w tandemowym układzie Piaseckiego tworzą spójny system transportowy wraz z maszynami średniej wielkości takimi jak np. Black Hawk czy AW149. Są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h. są to dzisiaj najmniej kosztowne śmigłowce ciężkie dostępne w świecie zachodnim. Wojskowy śmigłowiec transportowy Chinook może być wyposażony nawet w trzy karabiny maszynowe, w tym napędowe miniguny 7,62 mm, przy czym dwa są zamontowane w drzwiach, a jeden na rampie załadunkowej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]