Przemysł Zbrojeniowy
Brytyjski Boxer nabiera kształtów
Firma WFEL zakończyła prace przy budowie pierwszego kadłuba kołowego transportera opancerzonego Boxer, przeznaczonego dla British Army. Ma on zostać wystawiony podczas wystawy DVD Armii Brytyjskiej w Millbrook Proving Ground w dniach 21-22 września. Za prace przy tworzeniu kadłubów odpowiada także konscujm RBSL, które dostarczy około połowy wozów.
Obecne prace wykonane przez przedsiębiorstwo WFEL zakładały m.in. instalację modułu napędowego, pomalowanie i wyposażenie w komponenty przeciwodłamkowe oraz izolacje miejsca przeznaczonego dla kierowcy wozu. Moduły napędowe są wspólne dla wszystkich wariantów KTO Boxer i ostatecznie zawierają zespół napędowy, zawieszenie i układ napędowy, układ paliwowy, elektrykę i stanowisko kierowcy.
Andrew Munt, dyrektor programu Boxer w WFEL, powiedział: „Cały zespół WFEL jest niezwykle dumny, że osiągnął kolejny znaczący kamień milowy w naszym programie produkcji brytyjskich pojazdów opancerzonych Boxer dla armii brytyjskiej. Pierwszy kadłub wraz modułem napędowym został ukończony, teraz czekamy na kolejną fazę programu: rozpoczęcie montażu i integracji naszego pierwszego kompletnego pojazdu".
Czytaj też
Boxer Armoured Vehicles for British Army: WFEL completes first fabricated and painted Drive Module hull with spall liner materials and driver’s bay insulation, ready to proceed into Assembly and Integration phase. This will be displayed at next week's DVD Show. pic.twitter.com/xPoWk3OpM2
— WFEL (@WFEL_bridges) September 15, 2022
Pierwsze 117 pojazdów powstaje na niemieckich liniach produkcyjnych, a brytyjskie zakłady w Telford (RBSL, czyli Rheinmetall-BAE Land Systems) i Stockport (WFEL, obecnie spółka zależna KMW) przygotowują się do budowy 506 wozów. Boxery w British Army mają pojawić się w przyszłym roku. Według obecnych planów większość wozów ma zostać dostarczonych jako kołowe transportery opancerzone, a nie bojowe kołowe wozy piechoty. Możliwe, że zmieni się to w przyszłości.
Czytaj też
Łącząc to z fiaskiem pomysłu modernizacji starzejących się BWP FV510 Warrior i znacznymi opóźnieniami kosztownego programu Ajax, daje to niezbyt dobry wizję brytyjskich wojsk zmechanizowanych i zmotoryzowanych. Dodatkowa partia Boxerów ma zapewne zastąpić częściowo bojowe wozy piechoty FV510 Warrior, które w najbliższym czasie mają zostać wycofane (co może doprowadzić do sytuacji, w której brytyjska armia pozostanie bez gąsienicowych bwp). Najpewniej b podpisane zostaną kolejne kontrakty na dostawy Boxerów, ponieważ zapotrzebowanie British Army określa się na poziomie nawet 1500 wozów.