Przemysł Zbrojeniowy

Brytyjski Boxer nabiera kształtów

Wielka Brytania docelowo ma posiadać 623 kołowe transportery opancerzone Boxer w kilku wariantach.
Fot. WFEL, Twitter

Firma WFEL zakończyła prace przy budowie pierwszego kadłuba kołowego transportera opancerzonego Boxer, przeznaczonego dla British Army. Ma on zostać wystawiony podczas wystawy DVD Armii Brytyjskiej w Millbrook Proving Ground w dniach 21-22 września. Za prace przy tworzeniu kadłubów odpowiada także konscujm RBSL, które dostarczy około połowy wozów.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Obecne prace wykonane przez przedsiębiorstwo WFEL zakładały m.in. instalację modułu napędowego, pomalowanie i wyposażenie w komponenty przeciwodłamkowe oraz izolacje miejsca przeznaczonego dla kierowcy wozu. Moduły napędowe są wspólne dla wszystkich wariantów KTO Boxer i ostatecznie zawierają zespół napędowy, zawieszenie i układ napędowy, układ paliwowy, elektrykę i stanowisko kierowcy.

Andrew Munt, dyrektor programu Boxer w WFEL, powiedział: „Cały zespół WFEL jest niezwykle dumny, że osiągnął kolejny znaczący kamień milowy w naszym programie produkcji brytyjskich pojazdów opancerzonych Boxer dla armii brytyjskiej. Pierwszy kadłub wraz modułem napędowym został ukończony, teraz czekamy na kolejną fazę programu: rozpoczęcie montażu i integracji naszego pierwszego kompletnego pojazdu".

Czytaj też

Pierwsze 117 pojazdów powstaje na niemieckich liniach produkcyjnych, a brytyjskie zakłady w Telford (RBSL, czyli Rheinmetall-BAE Land Systems) i Stockport (WFEL, obecnie spółka zależna KMW) przygotowują się do budowy 506 wozów. Boxery w British Army mają pojawić się w przyszłym roku. Według obecnych planów większość wozów ma zostać dostarczonych jako kołowe transportery opancerzone, a nie bojowe kołowe wozy piechoty. Możliwe, że zmieni się to w przyszłości.

Czytaj też

Łącząc to z fiaskiem pomysłu modernizacji starzejących się BWP FV510 Warrior i znacznymi opóźnieniami kosztownego programu Ajax, daje to niezbyt dobry wizję brytyjskich wojsk zmechanizowanych i zmotoryzowanych. Dodatkowa partia Boxerów ma zapewne zastąpić częściowo bojowe wozy piechoty FV510 Warrior, które w najbliższym czasie mają zostać wycofane (co może doprowadzić do sytuacji, w której brytyjska armia pozostanie bez gąsienicowych bwp). Najpewniej b podpisane zostaną kolejne kontrakty na dostawy Boxerów, ponieważ zapotrzebowanie British Army określa się na poziomie nawet 1500 wozów.

Fot. British Army (OGL v1.0)

Komentarze