Reklama
  • Wiadomości

Babcock straci na budowie brytyjskich fregat?

W czwartek Babcock International przedstawił informację na temat bieżących wyników finansowych. Grupa w roku finansowym 2023 odnotowuje rentowność zgodną z oczekiwaniami, ale z wyłączeniem jednostkowego przypadku jakim jest produkcja fregat typu 31. Polski program Miecznik oparty jest o projekt Arrowhead 140, który stanowi wzór również do budowy fregat 31.

Wizja fregaty brytyjskiej Type 31
Wizja fregaty brytyjskiej Type 31
Autor. Babcock
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zarząd Babcocka spodziewa się przywrócenia dywidendy dla inwestorów już w roku finansowym 2024. Natomiast nie wiadomo jak dalej potoczą się rozmowy pomiędzy stocznią, a zamawiającym w sprawie podniesienia ceny budowanych dla Royal Navy fregat.

Komunikat informuje, iż w listopadzie 2019 roku Babcock otrzymał kontrakt od brytyjskiego Ministerstwa Obrony na dostawę pięciu fregat typu Inspiration (typu 31) dla Royal Navy, opartych na projekcie Arrowhead 140, przy średnim koszcie produkcji 250 milionów funtów za okręt.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Do tej pory odnotowano ponad 600 milionów funtów przychodów z tego programu, ale nie osiągnięto w nim zysku. Program ma się zakończyć w 2028 roku i jest realizowany zgodnie z harmonogramem, pomimo ograniczeń nałożonych przez COVID-19. HMS Venturer czyli pierwszy okręt z serii, ma zostać ukończony konstrukcyjnie w grudniu 2023 roku. Budowa drugiego okrętu HMS Active, rozpoczęła się w styczniu 2023 roku.

Babcock prowadził dialog z klientem w zakresie dodatkowych prognozowanych kosztów wynikających z istotnych zmian makroekonomicznych, których nie przewidziano w momencie rozpoczęcia umowy. Doprowadziło to do wzrostu rzeczywistych i przewidywanych kosztów programu. Strony nie były w stanie dojść do porozumienia, kto jest odpowiedzialny za dodatkowe koszty wynikające z umowy. W związku z tym zgodnie z zapisami umowy rozpoczął się proces rozstrzygania sporów (dispute resolution process). Może on doprowadzić do arbitrażu.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Jeżeli sytuacja pozostanie nierozwiązana, brak rekompensaty dodatkowych kosztów będzie musiał znaleźć odzwierciedlenie w wynikach Grupy Babcock na koniec roku obrotowego 2023. Bez odzyskania dodatkowych kosztów umowa przyniesie firmie straty. W związku z tym Babcock wstępnie szacuje, że zaistnieje potrzeba utworzenia jednorazowej rezerwy w wysokości od 50 do 100 milionów funtów. Byłaby ona wymagana do końca okresu obowiązywania umowy. Każda ugoda lub orzeczenie arbitrażowe pomiędzy stocznią a Ministerstwem Obrony może spowodować likwidację części lub całości utworzonej rezerwy.

Babcock zapewnia, iż sytuacja z programem budowy fregat typu 31 dla Royal Navy nie ma wpływu na postępy ani rentowność istniejących kontraktów eksportowych projektu Arrowhead 140. Obecnie są one zawarte z Polską i Indonezją. Stocznia natomiast nadal prowadzi aktywne rozmowy z wieloma potencjalnymi klientami na świecie.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama