Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Armija 2024: BTR-82A ze zwiększoną siłą ognia i ochroną

BTR-82A (zdjęcie poglądowe).
BTR-82A (zdjęcie poglądowe).
Autor. Dmitriy Fomin/Wikipedia

Na tegorocznej wystawie Armija 2024 zaprezentowany został zmodernizowany kołowy transporter opancerzony/bojowy wóz piechoty BTR-82A. Pojazd otrzymał m.in. zagłuszarkę, dodatkowy pancerz oraz zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Kołowe transportery opancerzone/bojowe wozy piechoty BTR-82A od dekad stanowią podstawowy środek transportu oraz walki rosyjskich jednostek zmotoryzowanych. Przełożyło się to na olbrzymie straty tych wozów w walkach na Ukrainie, które określa się obecnie na minimum 833 pojazdów rodziny BTR-82A, z czego 757 to straty bezpowrotne (według danych serwisu Oryx). Efektem tego są próby poprawa parametrów taktyczno-technicznych pojazdu, zwłaszcza pod kątem ochrony załogi, która jest zdecydowanie niewystarczająca. W tej kwestii prezentowany na wystawie Armija 2024 BTR-82A otrzymał dodatkowe opancerzenie siatkowe umieszczone nad wieżą oraz panele prętowe na przodzie kadłuba. Oprócz nich kadłub bazowy otrzymał także pokrycie maskujące.

Kwestię zwiększenia przeżywalności wozu dopełnia umieszczenie na nim zagłuszarki LGSz-689, która ma znacząco zwiększyć jego odporność na ataki części dronów FPV. Kolejnym elementem, nad którym pracują Rosjanie przy BTR-82A jest siła ognia, która wymaga poprawy w kwestii m.in. celności prowadzonego ostrzału z uzbrojenia głównego oraz zdolności eliminacji celów mocno opancerzonych jak czołgi podstawowe. W drugim aspekcie nastąpiła tutaj znacząca poprawa, ponieważ wóz otrzymał zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych, najpewniej Kornet-E trafiających na coraz większą liczbę wozów. Mogą one przebijać pancerz zasadniczy celów o grubości 1000-1200 mm jednorodnej stali pancernej skrytej za pancerzem reaktywnym na dystansie od 100 do 5500 metrów.

Reklama

Pocisk ten może także niszczyć pozycje umocnione lub budynki, przebijając ok. 3-3,5 metra betonu. Efektor można wyposażyć w kilka typów głowic: termobaryczną, tandemową kumulacyjną lub odłamkowo-burzącą. Tym samym pojazd otrzymał znaczącą poprawę zdolności w kwestii nie tylko eliminacji np. czołgów podstawowych, ale także umocnień polowych. Na marginesie warto wspomnieć, że innym przykładem chęci poprawy siły ognia BTR-82A była wymiana wieży na zdalnie sterowany system wieżowy Balista. Pojazd w takiej konfiguracji był prezentowany na ubiegłorocznej edycji wystawy Armija. Czy prezentowana modernizacja wejdzie do produkcji seryjnej? Tego nie wiadomo.

Czytaj też

BTR-82A to rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty powstały w oparciu o transporter opancerzony BTR-80. Najbardziej widoczną zmianą w BTR-82A jest moduł wieżowy BPPU-1 wyposażony w armatę 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach, posiada dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 (z noktowizorem i dalmierzem laserowym), pozwalający na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km, a nie jak armata 2A28, na dystansie kilkuset metrów. Masa tego bezzałogowego systemu wieżowego wynosi około 1700 kg.

Czytaj też

Transporter wyposażono w zmodernizowany system ochrony, zwiększający jego zdolność przetrwania. Zwiększono odporność na miny i ładunki improwizowane. Zastosowano absorbujące energię siedzenia, wykładziny przeciwodłamkowe oraz nowy system gaśniczy. W celu zwiększenia komfortu załogi BTR-82A został wyposażony w system klimatyzacji, który służy także do optymalizacji warunków pracy urządzeń elektronicznych pojazdu. Pojazd posiada także grubsze opancerzenie. Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy całkowitej pojazdu do 15,4 tony (BTR-80A ma masę 14,5 tony). Za napęd pojazdu odpowiada silnik o mocy 300 KM.

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru
Reklama

Komentarze

    Reklama