Przemysł Zbrojeniowy
Amerykański "Pegaz" z napędem hybrydowym
Jak poinformował amerykański koncern Oshkosh Defense, oficjalnie zaprezentowana została najnowsza wersja lekkiego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) z napędem hybrydowym. Ma charakteryzować się większą mocą przy jednocześnym zmniejszeniu hałasu oraz zużycia paliwa.
Wspomniany wariant otrzymał oznaczenie eJLTV i obecnie jest potencjalnie oferowany U.S. Army i U.S. Marine Corps jako efektywniejsza alternatywa dla obecnie używanych JLTV z klasycznym napędem. Pomimo zastosowania hybrydowego układu napędowego wydajność oraz poziom ochrony konstrukcji pozostał niezmienione. W efekcie jednak osiągnięto mniejszą emisję zanieczyszczeń, niższą sygnaturę akustyczną oraz termiczną (w przypadku wykorzystania tylko napędu elektrycznego), a także większą oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu mocy i zdolności terenowych.
Czytaj też
Co warte podkreślenia, według deklaracji twórców, "hybrydowy" JLTV ma ładować, zasilający główny napęd, akumulator litonowo-jonowy o pojemności 30kWh w czasie jazdy w ciągu zaledwie 30 minut. Tym samym rozwiązuje to podstawowy problem zastosowania tego typu napędów w pojazdach wojskowych jakim jest konieczność posiadania infrastruktury do ładowania akulumatorów. Dodatkowo względem klasycznej wersji tego wozu ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa o aż 20% przy jednoczesnym braku konieczności posiadania ciągnionego generatora dzięki mocy transferowej do 115 kW (pojazd może zasilać energią elektryczną zewnętrzne urządzenia).
Czytaj też
Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) zaprojektowano na potrzeby programu pozyskania następcy dla obecnie używanych przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowych samochodów terenowych HMMWV, które stanowią podstawowy model tego typu pojazdów w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia "floty" tych pojazdów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. Zwycięzcą programu JLTV okazała się konstrukcja Oshkosh Defense, czyli L-ATV, który został już zamówiony przez obie te formacje i obecnie funkcjonuje pod nazwą Oshkosh JLTV.
Czytaj też
Zapotrzebowanie amerykańskiej armii jest szacowane na ponad 49 tysięcy egzemplarzy tych wozów. Z kolei piechota morskai siły powietrzne mają pozyskać odpowiednio ok. 16 tysięcy i ok. 2 tysiące tych pojazdów. Łącznie zatem amerykańskie siły zbrojne planują wprowadzenie do służby liniowej ponad 67 tysięcy JLTV w różnych wersjach. Jeśli chodzi o odbiorców eksportowych, to jak dotąd na zakup tego pojazdu zdecydowało się sześć państw, a w tym: Belgia (322 egzemplarze), Brazylia (12 egzempalrzy), Czarnogóra (67 egzemplarzy), Litwa (200 egzemplarzy z opcją na kolejnych 200), Macedonia (33 egzemplarze) i Słowenia (75 egzemplarzy).