Reklama
  • Wiadomości

Rosja: kolejne dostawy dla frontu czy uzupełnienie jednostek?

W mediach społecznościowych pojawiło się kolejne nagranie przedstawiające transport kolejowy rosyjskich pojazdów. Wzmocnią jednostki na terenie kraju – czy pojadą na front?

Wóz zabezpieczenia technicznego BREM-1 oparty o podwozie czołgu T-72.
Wóz zabezpieczenia technicznego BREM-1 oparty o podwozie czołgu T-72.
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

Zamieszczone na początku września nagranie w serwisie X (dawniej Twitter) pokazuje transport kolejowy, gdzieś na terenie Rosji, przewożący zróżnicowane pojazdy przeznaczone dla armii. Wśród nich można wymienić pojazd taktyczny GAZ-2330/2331 Tigr z dodatkowymi osłonami pancernymi, transporter opancerzony Achmat w odmianie 4x4, samochody ciężarowe rodziny KamAZ (w tym te wyposażone we wzmocnione kabiny oraz fabrycznie nowe opancerzone K-5350 i Ural, a także cysterny (w tym na podwoziu rzadkiego samochodu Tornado-U).

Do tego dochodzą wozy wsparcia, jak m.in. pojedynczy wóz zabezpieczenia technicznego BREM-1 (lub BREM-1M) oraz kołowy REM-KL, pojazdy dowodzenia na bazie ciężarówek KamAZ 8x8 i inne pojazdy specjalistyczne na tożsamym podwoziu. Nie jest wiadome, czy wymienione pojazdy stanowią uzupełnienie strat frontowych, czy też trafią do jednostek na terenie Rosji, które są stopniowo uzupełniane pod kątem wyposażenia przekazanego niegdyś na potrzeby działań wojennych.

Reklama

Z-STS Achmat to kołowy transporter opancerzony 6x6 produkowany przez firmę Remdiesel, początkowo na potrzeby czeczeńskich sił bezpieczeństwa Ramzana Kadyrowa. Posiada taką samą ochronę załogi jak pojazdy typu Typhoon (Ural/Kamaz) i układ napędowy 6×6. Może działać w temperaturach od minus 50 do plus 50 stopni Celsjusza i na wysokości do 4500 metrów. Pojazd może być przewożony m.in. samolotami transportowymi Ił-76 czy An-124. Z-STS Achmat jest zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego 6x6 KamAZ-5350. Część jego podzespołów najpewniej została jednak zapożyczona z innych pojazdów opancerzonych. Istnieje także wersja 4x4.

Z-STS Ahmat.
Z-STS Ahmat.
Autor. Mike1979 Russia/Wikipedia

GAZ-2330/2331 Tigr to rodzina rosyjskich pojazdów wielozadaniowych w układzie 4x4, których produkcja ruszyła w 2005 roku w Arzamaskiej Fabryce Maszyn. Najnowszą wersję pojazdu stanowi Tigr-M, który zaprezentowała firma OOO WPK w 2010 roku jako wielozadaniowy pojazd GAZ-233114. Wprowadzono w nim szereg zmian, jak zwiększenie liczby przewożonych żołnierzy z ośmiu do dziewięciu, jeden duży kwadratowy właz zamiast dwóch mniejszych, nowy system filtracji powietrza oraz zastosowano silnik YaMZ-5347-10 o mocy 215 KM.

Zobacz też

Uzbrojenie pojazdu może stanowić wiele typów broni strzeleckiej, jak uniwersalne karabiny maszynowe PKM/Pieczenieg kal. 7,62 mm, wkm-y 6P49 Kord kal. 12,7 mm, ewentualnie granatniki AGS-30 kal. 30 mm umieszczane zarówno na obrotnicach, jak i w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia. Obecnie rodzina Tigr liczy ponad dwadzieścia wersji specjalistycznych zamawianych przez niemal wszystkie resorty siłowe w Rosji (Siły Zbrojne, MSW, FSB).

Tigr-M (zdjęcie poglądowe).
Tigr-M (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

KamAZ-6350 to rosyjski samochód ciężarowy w układzie 8x8 przeznaczony do przewozu towarów o masie do 10 ton. W przypadku wariantu KamAZ-63501 ładowność została podniesiona do 15 000 kg. Został on wdrożony do służby w armii rosyjskiej na początku lat 2000. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny KamAZ-740.50.360 o mocy 360 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu o masie własnej 11,4 tony do 95 km/h. Ciężarówka ta z racji na swoją ładowność jest wykorzystywana jako baza dla wielu typów uzbrojenia, jak system przeciwlotniczy Pancyr-S/Tor M2KM czy wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet 9A52-4 systemu Tornado.

KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama