Reklama
  • Wiadomości

FA-50PL jest integrowany z docelowym radarem

Firma Raytheon dostarczyła pierwszy radar Phantom Strike do Korei. Jego odbiorcą jest producent lekkich samolotów bojowych FA-50, do których przeznaczone jest amerykańskie urządzenie. O sprawie poinformował Raytheon w komunikacie.

FA-50PL
Prototyp FA-50 z poszerzoną sekcją dziobową. Zrobiono to w celu pomieszczenia radaru PhantomStrike
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Radar PhantomStrike to rozwiązanie o relatywnie niedużej masie, gabarytach i potrzebach energetycznych. Dzięki temu można teoretycznie implementować go także na lekkich samolotach bojowych, takich jak np. właśnie FA-50, ale także śmigłowców czy większych bezzałogowców. Zalety te urządzenie łączy z wysokimi parametrami technicznymi, które są znacznie wyższe np. od możliwości radarów APG-68(v) wykorzystywanych np. na polskich F-16C/D Block 52+ Jastrząb, prawdopodobnie wszystkie rosyjskie radary lotnicze, choć niższe niż radarów SABR do F-16 Block 70/72. Parametry te są wynikiem zastosowania najnowszych technologii, w tym azotku galu (GaN) i aktywnie elektronicznie skanowanego szyku antenowego (AESA).

Reklama

Jednocześnie PhantomStrike został zatwierdzony do eksportu jako produkt do bezpośredniej sprzedaży komercyjnej, dzięki czemu nie trzeba się ubiegać o zgodę na jego sprzedaż do rządu amerykańskiego w ramach FMS. Dzięki temu program jego integracji z FA-50 przebiega w sposób niezagrożony. Wyzwaniem pozostają tylko kwestie techniczne.

Zobacz też

Jak informuje Raytheon, w tym roku z sukcesem zakończono serię testów urządzenia w locie i jego działania przy wykrywaniu celów naziemnych i latających. Dokonano ich na specjalnym samolocie testowym producenta (Boeing 727 Multi-Program Testbed). Z kolei w sierpniu br. dostarczono jednostkę laboratoryjną do testowania możliwości integracji samolotu z FA-50.

Oznacza to, że prace nad integracją PhantomStrike z FA-50 trwają już około dwa miesiące. Prace są prowadzone w związku z wyborem tych radarów do polskich FA-50 w zaawansowanej technicznie wersji PL. Dostarczenie radaru, jednego z najbardziej skomplikowanych nowych elementów dla tej wersji, to kolejny kamień milowy na drodze stworzenia polskiej wersji docelowej. Powodzenie prac otworzy drogę do integracji FA-50PL z kolejnymi systemami uzbrojenia, w tym pociskami powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (w tym ostatnim przypadku: pod warunkiem, że zostaną podpisane odpowiednie umowy).

Reklama
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama