Reklama
  • Wiadomości

Abrams X pokazany szerszej publice

Demonstrator technologii Abrams X, który jest gruntowną modernizacją obecnie produkowanego czołgu podstawowego M1 Abrams, po raz pierwszy zademonstrowano szerszej publiczności w siedzibie General Dynamics Land Systems w Sterling Heights w stanie Michigan.

Autor. GDLS/Twitter
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pojazd ten zadebiutował podczas targów AUSA 2022. Abrams X ma stanowić ogniwo łączące pomiędzy czołgami M1A2SEPv3/4 a wozem nowej generacji opracowanym w ramach programu OMT (Optionally Manned Tank). Czołg posiada bezzałogową wieżę wyposażoną w armatę gładkolufową XM360 kal. 120 mm, którą zasila automat ładowania firmy Meggit Defense Systems. Zapas amunicji wynosi 34 naboje 120 x 570 mm. Opancerzenie wieży ma zapewniać bardzo wysoki poziom ochrony. Bezpieczeństwo Abramsa X dodatkowo zwiększa aktywny system ochrony pojazdu Trophy w nowej wersji, a także systemy ostrzegające o opromieniowaniu laserem i wystrzeleniu przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Zobacz też

Czołg posiada też nowe, cyfrowe systemy obrazowania dla załogi podobne do tych wykorzystywanych w samolotach, skokowo zwiększające świadomość sytuacyjną, a także nowy system kierowania ogniem. Dodatkowo na stropie wieży umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector RS6 z armatą automatyczną M230 kal. 30 mm, którą dostosowano do strzelania amunicją programowalną, z możliwością zwalczania bezzałogoców. Możliwa jest także integracja czołgu z amunicją krążącą z rodziny Switchblade. Z uwagi na zmniejszenie kubatury wieży oraz inne zmiany konstrukcyjne masę pojazdu zredukowano do około 60 ton. Obecnie produkowany wariant M1A2SEPv3, kupiony również przez Polskę, waży 67 ton.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Prezentacja demonstratora technologii odbędzie się w dniach 10-12 października w Waszyngtonie podczas targów AUSA 2022.
Prezentacja demonstratora technologii odbędzie się w dniach 10-12 października w Waszyngtonie podczas targów AUSA 2022.
Autor. GDLS
Reklama

Sam kadłub powstał na bazie prototypu, w którym turbinę gazową AGT1500 zastąpić miał klasyczny silnik Diesla. Załoga znajduje się w pancernej kapsule w kadłubie. Z racji na zastosowanie automatu ładowania została ona zredukowana z 4 do 3 żołnierzy. W Abramsie X zastosowano hybrydowy zespół napędowy. Silnik spalinowy to dwusuwowy silnik wysokoprężny Cummins ACE z przeciwbieżnymi tłokami. To modułowa konstrukcja, która w przyszłości może stać się podstawowym motorem w siłach zbrojnych USA.

Jednostkę Cumminsa wspiera motor elektryczny, który ulokowano między Dieslem a przekładnią główną. Dzięki jego integracji Abrams X korzysta zarówno z zalet silników spalinowych (możliwość długotrwałego prowadzenia działań, wykorzystanie istniejącej logistyki, brak potrzeby długotrwałego ładowania), jak i elektrycznych (wysoki moment obrotowy, "dyskretny" tryb pracy bez korzystania z napędu spalinowego, niższe zużycie paliwa). Ponadto czołg posiada zawieszenie hydropenumatyczne.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Abrams X nie jest prototypem kolejnej wersji M1, lecz demonstratorem technologii. Nowe rozwiązania zapewne zostaną wykorzystane przy konstruowaniu czołgu przyszłości w programie OMT (Optionally Manned Tank), jak również w kolejnych wariantach "konwencjonalnego" M1 Abrams. Można przypuszczać, że producent chciałby uczynić z nowego systemu wieżowego propozycję modernizacji istniejących M1, lecz zakres prac związanych z tak głębokimi przeróbkami uczyniłby taki zabieg bardzo drogim.

Zobacz też

YouTube cover video
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama