Siły zbrojne
Przeciwlotniczy Stryker na pierwszych testach
Jak poinformowało U.S. Army, rozpoczęły się pierwsze armijne badania i testy operacyjne samobieżnego przeciwlotniczego zestawu artyleryjsko-rakietowego IM-SHORAD (Interim Maneuver-Short-Range Air Defense) bazującego na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Stryker.
Pierwsze szkolenia i próby operacyjne prowadzone są przez amerykańskich żołnierzy z 5 batalionu 4 pułku artylerii obrony przeciwlotniczej z Ansbach w Niemczech na wojskowym poligonie rakietowym White Sands Missile Range. Zakończenie tych prób pozwoli na ostateczne przebadanie i przetestowanie systemu, a także wprowadzenie ostatnich potencjalnych modyfikacji i poprawek przed planowanym rozpoczęciem produkcji seryjnej. Wspomniani przeciwlotnicy na co dzień użytkują rakietowe zestawy przeciwlotnicze M1097 Avenger, co pozwoli na kompleksowe porównanie obu systemów. Docelowo także do tej właśnie jednostki mają trafić pierwsze egzemplarze IM-SHORAD, co planowane jest na początku przyszłego roku.
Czytaj też: Dozbrojony Stryker gotowy do produkcji [WIDEO]
Nowa wersja przeciwlotnicza Strykera oznaczona jako IM-SHORAD (Interim Maneuver-Short-Range Air Defense — Tymczasowa, Manewrowa Obrona Przeciwlotnicza Krótkiego Zasięgu) jest odpowiedzią na palące zapotrzebowanie US Army na samobieżne przeciwlotnicze zestawy artyleryjsko-rakietowe do bezpośredniego wsparcia pododdziałów brygadowych zespołów bojowych w zakresie obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. W tym wypadku chodzi dokładnie o Stryker Brigade Combat Team (SBCT), które są oparte na rodzinie kołowych wozów bojowych Stryker.
System IM-SHORAD zostanie posadowiony na zmodernizowanej platformie Stryker A1. Pojazd zostanie wyposażony w bezzałogowy system wieżowy, który zostanie uzbrojony m.in. w: 2 kierowane pociski rakietowe AGM-114L Longbow Hellfire, 4 przeciwlotnicze pociski rakietowe FIM-92 Stinger, armatę automatyczną M230 kal. 30 mm i karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a także najprawdopodobniej niekinetyczne systemy zwalczania bezzałogowych statków powietrznych. Dostawcą systemu IM-SHORAD w lipcu 2018 roku została wybrana firma Leonardo DRS wbrew początkowym przypuszczeniom, że faworytem tego programu jest Boeing. Poddostawcami elementów tego systemu będą m.in. Lockheed Martin czy Raytheon, a integratorem systemu będzie producent Strykerów — General Dynamics Land Systems.
Czytaj też: Mobilne działa laserowe w linii za dwa lata
Według przyjętego planu 144 egzemplarze systemu IM-SHORAD na Strykerach, począwszy od 2020 roku, mają zacząć trafiać na uzbrojenie czterech batalionów obrony przeciwlotniczej SCBT, a dostawy mają zakończyć się do 2024 roku. Wprowadzenie nowych systemów obrony przeciwlotniczej tej klasy ma na celu odbudowę niezbędnych, a utraconych zdolności bojowych oraz uzyskanie zupełnie nowych możliwości w zakresie zwalczania nowego typu zagrożeń takich jak np. różnego rodzaju bezzałogowe statki powietrzne. Wprowadzenie tych systemów jest oczywiście rozwiązaniem, jak sama nazwa wskazuję tymczasowym, przed wprowadzeniem docelowych, nowych systemów obrony przeciwlotniczej, które mają wykorzystywać broń laserową i mikrofalową oraz rakiety przeciwlotnicze nowej generacji.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104